Adoptarea, în 2004, a Codului Științei și Inovațiilor a dat un impuls
puternic procesului de dezvoltare a științelor în Moldova. Savanții moldoveni
s-au putut bucura de posibilitatea de a participa în cadrul proiectelor
internaționale de amploare
Către anul 2001, atunci cînd PCRM a venit la guvernare, munca
intelectuală își pierduse importanța. În acea perioadă, oamenii nu tindeau în
sfera științelor, în schimb, în piețe apăruse sute de comercianți cu diverse
grade științifice. Capitalul
uman este principala avere a oricărei societăți, a oricărei țări. Dacă în
timpul guvernării PCRM nu ar fi fost înțeleasă importanța investiției în
capitalul uman, știința din Moldova, demult, ar fi fost istorie.
Savant — sună mîndru
La începutul noului
mileniu, această profesie neobișnuită de «savant» își pierduse actualitatea.
Oamenii, al căror intelect și cercetări puteau să ne ridice republica, plecau
peste hotare. La prima vedere parcă plecau nicăieri, însă, în țările
occidentale erau așteptați cu brațele deschise. Odată cu accederea la putere,
comuniștii întreprind măsuri radicale în ceea ce privește majorarea salariilor
oamenilor de știință. Evident, comparativ cu lefurile din alte state,
remunerarea nu era suficientă. Cu toate acestea, savanții începeau să simtă
susținere din partea statului.
În același timp,
după aprobarea, în 2004, a Codului Științei și Inovațiilor, Academia de Științe
a Moldovei a creat posibilități pentru participarea savanților din țara noastră
în diverse proiecte de cercetare internaționale bilaterale și multilaterale,
respectiv, cu remunerarea corespunzătoare suplimentară pentru munca depusă (AȘM
a încheiat contracte de colaborare cu Rusia, Ucraina, Belarus, Germania,
România, SUA și alte state).
De exemplu,
participînd în cadrul unui proiect comun cu savanții din SUA, peste 2000 de
oameni de știință din Moldova au fost implicați în diverse proiecte și primeau
lunar cîte un salariu în mărime de 300 de dolari. Datorită susținerii din
partea statului, s-a reușit majorarea plăților pentru doctorii în știință de la
18 lei în 2004 pînă la 300 de lei în 2009, pentru doctorii habilitați — de la
36 de lei pînă la 700 de lei respectiv. De asemenea, erau remarcate cu
demnitate și meritele membrilor AȘM.
După adoptarea
Codului Științei și Inovațiilor au fost întreprinse un șir de măsuri în ceea ce
privește munca tinerilor savanți. Au fost majorate bursele doctoranzilor. AȘM,
anual, anunța concursuri pentru tinerii savanți în diverse proiecte de
cercetare.
Majorarea salariilor a contribuit la consolidarea cadrelor tinere în
domeniu. Pentru această categorie de cercetători, au fost instituite premii
nominale anuale. Una dintre condițiile de participare în proiectele
internaționale era atragerea tinerilor savanți cu vîrsta de pînă la 30 de ani,
iar proiectele internaționale de mobilitate prevedeau întoarcerea lor în Patrie
și susținere materială pe parcursul a cîtorva ani. În arhivele AȘM s-a derulat
un proces costisitor de digitalizare a documentelor de arhivă, informația a
fost transferată pe purtători electronici fapt care a înlesnit considerabil munca
savanților.
De asemenea, pentru
a menține tinerii savanți în cadrul instituțiilor științifice naționale,
începînd cu anul 2005, a demarat procesul de modernizare și dotare a centrelor
și laboratoarelor științifice. Este îmbucurător faptul că aceste măsuri au dat
rezultate pozitive. Dacă în 2004, cota tinerilor specialiști în cadrul
institutelor științifice de cercetare era de sub 8%, în 2008, acest indice a
depășit cota de 25%.
Universitățile: startul potențialului științific
Pînă în anul 2001, univer-sitățile din
republică primeau din bugetul de stat doar aproape jumătate din sursele
planificate, necesare pentru funcționarea lor normală. Pe parcursul a cîtorva
ani de guvernare, comuniștii au asigurat rata de finanțare în proporție de
100%. Rolul universităților este pregătirea cadrelor, inclusiv, pentru
institutele științifice de cercetare. Organizarea conferințelor cu participarea
reprezentanților instituțiilor de învățămînt de peste hotare a devenit un lucru
obișnuit. În mod special, în cadrul acestora erau examinate concepte de genul —
autonomia universitară, era în derulare democratizarea universităților, care
puteau să-și soluționeze problemele de ordin intern în mod individual și în
cadrul legal.
În perioada
sovietică, un copil «cu creier» se putea înscrie la orice universitate aleasă
de el și învăța gratuit. Deși înmatricularea nu era deloc simplă, concursul era
mare. Atunci cînd Moldova a devenit stat independent, au început să apară
locuri de studii cu plată în universități. Pe cît trecea timpul, pe atît
acestea deveneau mai scumpe. În perioada guvernării PCRM, numărul locurilor
bugetare a crescut considerabil. Numai în perioada 2005 — 2008, numărul
locurilor bugetare a crescut de la 7048 la 10785.
S-au majorat și
bursele studenților (în 2005
— cu 20%, în 2006 — cu 25%, în 2007 — cu 35%, în 2008 — cu 15%). Totodată,
începînd cu 1 februarie 2005, procentul de acordare a burselor a fost majorat
de la 40% la 70%.
Din cîte se știe,
începînd cu anul 2009, locurile bugetare au început să fie reduse. Din numărul
celor care învață contra plată, de asemenea, pot crește specialiști buni. Însă
noi pierdem potențialii noștri savanți, dacă nu la școală, atunci undeva între
școală și universitate. Pedagogii pot depista «mințile luminate» și tinerii
talentați doar prin intermediul comunicării directe, discuțiilor științifice,
dar nu prin prisma contractului de studii achitat.
În perioada
sovietică, în toată republica, numărul acestora era de cel mult zece. Ulterior,
însă, aproape că în fiecare curte din oraș a apărut fie o universitate, fie
academie. Evident, toate sunt comerciale. Clar lucru, în unele universități,
calitatea studiilor era pusă la îndoială. În timpul guvernării PCRM a fost
elaborat și implementat un sistem serios de acreditare și evaluare în
instituțiile de învățămînt superior.
Însă, odată cu accederea la guvernare a forțelor liberal-democrate, se
încearcă, din nou, transformarea universităților în «mine de aur». Totodată,
principiul de gestionare democrată a fost distrus și a fost implementat un
sistem administrativ de comandă. Mai mult decît atît, cadrele didactice și
studenții au început să fie atrași în jocurile politice ale partidelor de
dreapta. S-a redus considerabil numărul locurilor bugetare, bursele nu mai sunt
majorate.
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно