La începutul
mileniului, farul cunoştinţelor — Academia de Ştiinţe a Moldovei — se afla în beznă în sensul direct al cuvîntului
Unul dintre
cele mai importante documente elaborate în perioada guvernării PCRM a fost Codul ştiinţei şi inovațiilor, adoptat în anul 2004. Acest an a devenit
unul de cotitură în dezvoltarea Academiei de Ştiinţe a Moldovei.
Odată cu adoptarea
Codului ştiinţei şi inovaţiilor, s-a schimbat în mod considerabil rolul
instituţional funcţional al Academiei de Ştiinţe, şi asta datorită
împuternicirilor delegate ei de Guvern în scopul înfăptuirii politicii de stat
în domeniul ştiinţei şi inovaţiilor, a rolului de coordonator în promovarea
inovaţiilor şi a transferului de tehnologii, al acreditării statutului de
instituţie publică de stat de importanţă naţională în domeniul ştiinţei şi al
inovaţiilor. Dar munca PCRM în ceea ce priveşte dezvoltarea ştiinţei şi a
inovaţiilor a început încă pînă la adoptarea acestui fundamental document.
Ştiinţa în serviciul CAI
În condiţiile Uniunii Sovietice, cele mai noi
elaborări pe plan unional erau un patrimoniu al academiilor de ştiinţe din
toate republicile. În mod centralizat se făcea şi finanţarea institutelor de
cercetări ştiinţifice. Odată cu obţinerea independenţei, s-a dovedit că Moldova
nu are nevoie de ştiinţă. În anul 2001, cînd la guvernarea ţării au venit
comuniştii, cheltuielile financiare pentru dezvoltarea ştiinţei alcătuiau 0,1%
din PIB. Dar, după cum afirmă specialiştii, chiar şi cu o finanţare mai bună,
să zicem, în volum de 0,6% din PIB, ştiinţa poate lucra doar pentru sine,
adică, doar pentru a se menţine pe linia de plutire. Şi doar avînd finanţarea
de 1% din PIB, ea devine capabilă să activeze pentru dezvoltarea economiei
naţionale.
Odată cu venirea PCRM la guvernare, au fost
restabilite un şir de întreprinderi industriale, consolidate pămînturi, a
început procesul de restabilire a agriculturii, iar pentru o reabilitare
eficientă a sectorului agrar şi a celui industrial era necesară şi aplicarea
potenţialului ştiinţific. De aceea, în toată perioada guvernării sale, PCRM a
majorat finanţarea ştiinţei şi a inovaţiilor, în 2009 aceasta atingînd,
practic, nivelul de 0,9% din PIB. Se mai cere de adăugat că, totodată, creştea
şi nivelul PIB-ului. Şi, oricît de greu i-ar fi fost statului care se punea pe
picioare, cheltuielile pentru dezvoltarea ştiinţei erau majorate an cu an.
Dacă
în anul 2000 aceste cheltuieli au fost la nivelul de 28 milioane de lei, în
2009 suma a crescut pînă la 307 milioane de lei.Altfel spus, timp de 8 ani,
cheltuielile statului pentru dezvoltarea ştiinţei s-au mărit de 14 ori.
Dar, odată cu
venirea la putere a liberal-democraţilor, activitatea institutelor de cercetări
ştiinţifice numai este solicitată de stat. Ele se menţin pe linia de plutire
în mod de sine stătăror, vînzîndu-şi elaborările ştiinţifice unor ţări
comanditare. Altfel spus, în temei, lucrează pentru sponsorii din străinătate.
Guvernul nu le face nici o comandă strategică serioasă, pentru că statul, în
persoana actualilor guvernanţi, nu este interesat în dezvoltarea complexului
agroindustrial. Politicienii şi savanţii există izolaţi unii de alţii. Lanţul
de legătură între dînşii s-a rupt. Guvernul nici nu se interesează cum poate fi
folosit potenţialul ştiinţific de la noi pentru îmbunătăţirea administrării în
ţara noastră. Pe cînd acest gen de investigaţii poate fi efectuat chiar şi în
cadrul Academiei de Administrare Publică. Noi avem elaborări în domeniul
energeticii, însă acestea nu-i interesează pe nimeni, doar pe autorii lor. Şi
asta pentru că aplicarea în practică a realizărilor poate schimba statu-quo-ul
unor persoane interesate, pentru care e bine ca în Moldova să nu se schimbe
nimic, în orice caz, să nu se schimbe în bine. La ce bun, spre exemplu, să
susţinem financiar agricultura, dacă nu suntem capabili să exportăm producţia
noastră?
O lege fundamentală
La începutul mileniului, farul cunoştinţelor — Academia
de Ştiinţe a Moldovei — se afla în beznă, în sensul adevărat al acestui cuvînt.
Erau prost iluminate nu doar coridoarele ei, ci şi birourile, laboratoarele.
Însuşi edificiul ei se afla într-o stare avariată. În caracteristica Academiei
de Ştiinţe a Moldovei se înscria cum nu se poate de bine starea de ruină.
Din anul 2004,
adică din momentul introducerii Codului ştiinţei şi învăţămîntului, alocările
în cercetările fundamentale au fost majorate de patru ori, cele pentru
pregătirea cadrelor ştiinţifice — tot de patru ori. Iar numărul de proiecte în
sfera transferurilor de tehnologii a crescut în această perioadă mai mult de
şapte ori. Tot de şapte ori a crescut şi salariul savanţilor moldoveni. UNESCO
a definit Academia de Ştiinţe a Moldovei de atunci drept o academie de tip
inovator, ce nu avea echivalent în întreaga lume.
După aprobarea în
2009 a Codului ştiinţei şi inovaţiilor, Academia de Ştiinţe, de fapt, s-a
transformat într-un manager al întregii ştiinţe din ţară, deoarece respectiva
competenţă, conform Acordului de parteneriat cu Guvernul, au fost transmisă
Academiei de Ştiinţe. Unii experţi străini comparau AŞM de atunci cu un
minister al ştiinţei şi chiar cu un fond ştiinţific naţional.
Potrivit Codului, s-au extins tradiţiile
democratice: a fost instituită Adunarea Generală a AŞM, ai cărei membri, în
anul 2008, pe lîngă membrii activi şi membrii corespondenţi, erau şi 78 de
doctori habilitaţi, care reprezentau institutele de cercetări ştiinţifice şi
universităţile. Ei participau la administrarea ştiinţei: determinau tematica
cercetărilor, finanţarea, efectuau monitorizarea realizării proiectelor
ştiinţifice finanţate exclusiv în bază de concurs.
Din toate structurile acestui aşezămînt, au
fost organizate 5 institute de cercetări ştiinţifice, în cadrul cărora, pentru
implementarea rezultatelor obţinute în urma cercetărilor, au fost create 5
staţii ştiinţifice de stat. Unul din momentele importante a fost trecerea la
cercetare în cadrul unor proiecte finanţate de asemenea exclusiv în bază de concurs.
Potrivit aceluiaşi Cod al ştiinţei şi inovaţiilor, la fiecare patru ani,
Academia de Ştiinţe încheie cu Guvernul un Acord de parteneriat care, în particular,
conţine: parametrii finanţării ştiinţei, principalele direcţii ale
cercetărilor, pregătirea cadrelor ştiinţifice, precum şi soluţionarea altor
probleme de organizare a activităţii în domeniul ştiinţei şi inovaţiilor. În fiecare an,
Academia de Ştiinţe prezintă Guvernului o dare de seamă privind realizarea
acordului şi propuneri privind completarea lui cu luarea în calcul a sarcinilor
curente.
Realizările savanţilor moldoveni obţinute cu sprijinul financiar al AŞM, înregistrate în anul 2008:
1.
Savanţii de la Institutul
de Oncologie au elaborat noi tehnologii de combatere a îmbolnăvirilor de cancer
cu aplicarea metodelor de crionimicire, microchirurgie, lazerodistrugere,
radioterapie şi tratament conservativ (chimioterapie). Pentru aceste elaborări,
în 2008, un grup de savanţi de la respectivul institut a fost distins cu
Premiul de Stat.
2.
A fost elaborată o nouă
variantă a preparatului medicamentos «Pacovirina» şi organizată producerea lui.
Volumul realizat al acestui preparat în anul 2008 a fost de de 1 milion de lei,
şi asta în situaţia în care preţul lui era de 37 dfe ori mai mic decît echivalentele
de peste hotare. Cei care au elaborat preparatul au fost distinşi cu titlul
«Savantul anului».
3.
Fizicienii moldoveni au
elaborat noi materiale din nanotuburi pentru aplicarea lor în fotonică şi
optoelectronică.
4.
A fost elabirat un model
cifric pentru modelarea teoretică a proceselor seismice în mediu geologic
neomogen.
5. Pentru întîia oară în Moldova, a fost
elaborat modelul cifric al apelor subterane din Republica Moldova.
6.
A fost propus un sistem
eolian cu servomecanism de acţionare, care permite să fie obţinută energie
electrică cu capacitatea de 10 кWt.
7. Au fost elaborate două soiuri noi de
cereale: grăul de toamnă Moldova-11, rezistent la încgheţuri, la secetă, la
polignire, la boli şi capabil să dea roade de 55-65 chintale la hectar, şi
primul soi autohton de secară, rezistent la îngheţuri, la secetă, la boli şi
capabil să dea cîte 45-50 de chintale la hectar.
8.
A fost elaborată o nouă
tehnologie de obţinere a preparatelor biologic active «Enoxil M» şi «Enoxil A»,
primul dintre care poate fi folosit la tratarea bolilor provocate de bacterii
şi de ciupercă, iar al doilea — pentru fortificarea rezistenţei plantelor faţă
de fuzarioză.
Aceasta e doar o
mică parte din rezultatele obţinute de ştiinţa noastră în anul 2008. Din
direcţiile cu perspectivă ale cercetărilor din Moldova pot fi numite
următoarele: sanicreatologia, oncologia, cardiologia, nanotehnologiile şi
nanomaterialele, genetica şi biologia moleculară, chimia teoretică şi aplicată,
tehnologiile informaţionale, arheologia etc.
Comentariu exclusiv
Anatolie Dubrovschi, doctor în istorie,
ex-consilier al preşedintelui ţării cu probleme de ştiinţă, educaţie şi cultură în anii 2001-2004:
«Ne confruntam cu probleme financiare colosale,
îndeosebi în anul 2002. E suficient să ne amintim faptul că Moldova trebuia să
întoarcă datoriile pentru creditele luate în anii ’90 de la diferiţi creditori
de peste hotare. S-a ajuns pînă la aceea că, pentru achitarea acestor datorii,
erau cheltuite 75% din bugetul nostru.
Către anul 2001, asociaţiile ştiinţifice şi de
producţie ale republicii, practic, erau distruse, iar edificile privatizate.
Sectorul agrar avea nevoie de un ajutor din partea ştiinţei, dar el însuşi se
afla într-o stare deplorabilă, era fărîmiţat. În acea perioadă, starea de
lucruri din agricultură se afla la nivelul de dezvoltare a domeniului în anii
1955-1956. Privatizarea în agricultură a fost înfăptuită în baza unui model
capitalist învechit din anii ’30 ai secolului trecut. Şi asta cînd în Uniunea
Sovietică, aplicînd potenţialul ştiinţific şi deţinînd mai puţin de 0,07% din
toate terenurile agricole ale Uniunii Sovietice, Moldova dădea 5% de producţie
agricolă! La noi exista cea mai intensivă agricultură din URSS.
Cînd la guvernare s-au aflat comuniştii,
parţial au fost restabilite unele întreprinderi industriale, au început să
funcţioneze mai intens întreprinderile industriei de prelucrare. Activitatea
lor era susţinută de realizări ştiinţifice, fapt la care îşi aducea contribuţia
statul. Institutele de cercetări ştiinţifice participau la elaborarea
documentaţiei de proiect pentru realizarea programului naţional de gazificare a
ţării. Bineînţeles, statul depunea eforturi ca să sprijine dezvoltarea practică
a ştiinţei, aplicarea ei în economia naţională, totodată, sprijinind şi
cercetările fundamentale.
În anii guvernării
ţării de către PCRM, ştiinţei i-a fost dat un puternic impuls, după care un
anumit timp ea a putut să se dezvolte din inerţie. Totodată, aş vrea să
menţionez faptul că volumul finanţării ştiinţei şi inovaţiilor dat publicităţii
înainte de ultimile alegeri era de 0,33 din PIB. Altfel spus, pe parcursul a
şase ani, nivelul de finanţare a respectivului domeniu s-a micşorat aproape de
trei ori. Ce-i drept, actuala guvernare încearcă să compenseze acest gol din
contul granturilor oferite de diferite structuri europene, dar acest mod de
finanţare poate avea doar un caracter temporar. Proiectele serioase şi de lungă
durată trebuie să fie finanţate la nivel de stat».
Natalia Ustiugova
скачать dle 10.6фильмы бесплатно