«Sufletul
nu-și poate găsi liniștea pînă nu cunoaște adevărul, în ciuda distanțelor și
greutăților pe care trebuie să le depășești», — D. Cantemir.
Se știe că
Dimitrie Cantemir a fost unul dintre cei mai apropiați asociați ai lui Petru cel
Mare, în perioada maturității statale a țarului reformator rus. Or, Petru cel
Mare nu lăsa pe oricine să fie aproape de el. Fie că era vorba despre o persoană absolut
devotată, chiar dacă și vicleană, la fel ca și bine cunoscutul aventurier
Menișikov. Fie că era vorba despre un înțelept, un om de treabă, savant.
Anume așa era și marele nostru
conațional, cneaz, senator, membru al Academiei de Științe de la Berlin,
Dimitrie Cantemir.
Înțelepciunea,
învățătură, virtute
Soarta i-a dăruit
lui Dimitrie Cantemir posibilitatea de a vedea și cunoaște, în de aproape
mecanismele de funcționare a Imperiului Otoman. Urmașul beilor curajoși, care
au slujit cu credință și adevăr Marei Porți (fapt despre care s-a remarcat, în
repetate rînduri în Letopisețul lui Miron Costin), însuși Dimitrie Cantemir a devenit întruchiparea înțelepciunii orientale, învățăturii
europene și virtuții ortodoxe.
Fiul Domnitorului
Moldovei studia la curtea sultanului. Măsură de precauție șireată a tronului de
la Istanbul — un pas greșit al tatălui și capul fiului sare de pe umeri. Așa
erau timpurile, așa erau moravurile. Copiii aristocraților din țările
subordonate Imperiului Otoman aveau posibilitatea să devină ușor demnitari de
rang înalt la curtea sultanului. Nu trebuiau decît să renunțe la credința
strămoșilor și să se convertească la Islam. Următorul pas pe scara carierei era
participarea în una dintre expedițiile punitive în Bulgaria, Serbia, Moldova…
Mulți așa și
procedau. Mulți, dar nu și Dimitrie Cantemir. Șiretenia și cruzimea despoților
orientali l-au dezgustat pe tînărul cărturar, care știa și latina, și greaca,
și germana, și franceza nemaivorbind despre turcă și persană. Orizonturile
largi, înțelegerea intrigilor politice și de curte, l-au ajutat pe Dimitrie
Cantemir să urce pe tronul Moldovei.
* * *
Începuse un nou
secol. Veacul educației. Superputerea acelei perioade — Monarhia Franceză —
nici nu putea să presupună cum se va încheia pentru ea secolul XVIII! Noua
clasă politică — burghezia și exponenții ei — iluminiștii, au format toate
tendințele politice, sociale și culturale ale unui secol atît de tulbur.
Dimitrie Cantemir,
chiar dacă nu era francez, a devenit un iluminist recunoscut al veacului. În
pofida faptului că nici în Franța nu a fost, cu toate acestea era onorat de
însuși Voltaire. Iar Voltaire a fost, cu siguranță, dominanta intelectuală a
continentului european în acel secol!
* * *
Deseori, vorbind despre istoria Moldovei, cu
toate ciudățeniile ei, ajungi la gîndul tîrguielilor trecutului a tot ce ne-au
lăsat moștenire grandioasă strămoșii noștri. Pe malul rîului Nistru, acolo unde
se formează o serpentină aproape că închisă, este greu să te abții să nu cazi
în iluzia că rîul nu curge în cerc, iar noi, la fel, permanent, ne întoarcem la
ceva anume și nu suntem în stare să facem un pas decisiv înainte. Tot ne
cufundăm în mărunțișuri, fără a ne permite viziuni largi de amploare. Din
păcate și Cantemir este tratat, astăzi, îngust și primitiv. Chipurile, a
schimbat în favoarea conjuncturii politice un protector pe un altul. O abordare
primitivă și nedemnă!
Nu de
dragul tronului…
Dimitrie Cantemir, cu toată reținerea și
politețea sa, a fost un om decisiv și curajos. În speranța de a oferi Moldovei
conducere ereditară și a pune capăt insultelor favoriților, care ruinau țara și
sărăceau poporul, a acceptat alianța cu Petru cel Mare. De altfel, el nu avea
de ales. Or otomanii cu politica favoriților lor și expedițiilor punitive. Or
imperatorii austro-ungari, care demult visau să acapareze Moldova.
În acea perioadă, Petru deținea o putere mare. După
ce a devastat, lîngă Poltava, cele mai impunătoare armate ale Europei — armata
suedeză a regelui Carol al XII-lea, țarul rus își făcea planuri mari.
Inițiativa lui Cantemir i-a fost pe plac lui Petru. La Luțk a fost întărit, cu
ștampile oficiale, «acordul de intenție» — păstrînd independența Cnezatului
Moldovenesc, — garantîndu-i lui Cantemir și urmașilor lui domnie ereditară sub
protectoratul Imperiului Rus.
În conformitate cu realitățile acelor vremuri,
pentru realizările planurilor trasate, Petru, în fruntea armatei, a pornit în
expediție. Cînd trupele ruse s-au apropiat de Iași, cneazul Dimitrie și-a
anunțat apropiații, armata și poporul că rupe colaborarea cu turcii și trece de
partea Rusiei. În Manifestul său, el a enumerat dezastrele pe care le-a
suportat Moldova de pe urma înrobitorilor și a făcut următorul apel: «Toți
oamenii țării noastre, luați armele și veniți în ajutor». Așa cum scrie în
cronica sa Ion Neculce, «atunci, toți țăranii se bucurau de venirea
muscalilor…».
Pe 29 iunie 1711, la Iași, domnitorul Moldovei
— Dimitrie Cantemir a depus jurămînt de credință lui Petru cel Mare. S-ar părea
că succesul este de partea domnitorului, dar și de partea poporului. Însă, o
nouă ticăloșenie a valahilor a stat în calea unei cauze mărețe și nobile.
Domnitorul valah — Brîncoveanu, care, de asemenea, a jurat credință lui Petru
cel Mare, și-a încălcat jurămîntul și a transmis mai marilor armatei turce
planurile comandamentului rus. Stocurile de alimente și furaje ale cavaleriei
au fost capturate, pe neașteptate, de ieniceri. Armata rusă s-a pomenit
înconjurată de forțe turce și tătare care o depășeau. Poarta i-a cerut lui
Petru I să-l predea pe Cantemir.
Țarul a răspuns că, chipurile, Cantemir nu se
află în lagărul trupelor ruse, iar apropiaților săi le-a spus: «Mai bine le
cedez turcilor tot pămîntul care se întinde pînă la Kursk decît să-l trădez pe
cneaz, care a jertfit, pentru mine, toată demnitatea sa. Ce e pierdut, revine
însă, încălcarea cuvîntului dat este ireversibilă. Să renunți la onoare este
același lucru de a nu mai fi domnitor». În consecință, cneazul Dimitrie,
împreună cu familia sa și apropiații săi, cîteva mii de boieri, ofițeri, slugi
și familiile lor s-au văzut nevoiți să se mute în Rusia. Petru cel Mare l-a
remunerat pentru pierderea cnezatului și toată averea, alocîndu-i o moșie lîngă
Harkov și surse bănești. Dimitrie Cantemir nu s-a mai întors în Moldova.
Trecînd greu peste moartea iubitei sale soții,
Cantemir s-a cufundat cu toată ființa sa în afacerile statului și știință.
Studiile sale și legăturile cu iluminiștii — cele mai strălucite minți ale
vremii au determinat tematica lucrărilor sale științifice apreciate la cel mai
înalt nivel în capitalele europene. Pe 11 iulie 1714, Cantemir a fost ales în
calitate de membru al Academiei de Științe de la Berlin. Recomandarea a venit
de la însuși Leibniz. Mai tîrziu, Leibniz, la invitația lui Petru cel Mare și
cu participarea lui Cantemir, a creat planul-proiect al Academiei de Științe
din Petersburg. Iar pe 20 februarie 1721, Cantemir a fost numit membru al
Senatului și ridicat în rang de sfetnic şi colaborator al ţarului în cîrmuirea
Rusiei.
De la
politică — la știință
Una dintre cele mai importante lucrări ale lui
Dimitrie Cantemir — a fost scrisă în 1719 « Cartea sistemului sau întocmirea
religiei muhamedane», care a fost tradusă din latină de Ivan Ilinskii și
editată la Petersburg în anul 1722. Cartea mai este cunoscută și cu titlul
«Sistemul religiei turce».
Actualitatea acestei lucrări a lui Dimitrie
Cantemir constă în faptul că el a concentrat într-un tot întreg tot ce se
cunoștea despre islam în acea vreme. Acest material științific este de
neprețuit pentru studierea evoluției istorice a religiei islamice și
conștiinței musulmanilor. În afară de aceasta, Cantemir prezintă și rezultatele
propriilor sale cercetări în baza observațiilor pe care le-a făcut în timp ce
s-a aflat la Istanbul. Această carte a fost unica publicație din toate
lucrările cneazului Dimitrie, realizată pe parcursul vieții sale.
În Campania persană din 1722, Pentru I l-a
împuternicit pe cneazul Dimitrie, ca pe un cunoscător al Orientului, să fie
responsabil de cancelaria expediției. Cunoașterea excelentă a limbilor
occidentale i-a permis să joace un rol primordial în această campanie. El
personal a pregătit fontul arab, a organizat o tipografie specială și a tipărit
în limbile tătară, turcă și persană Manifestul lui Petru I — scris și tradus de
el, adresat popoarelor Caucazului și Persiei.
De altfel, pentru Dimitrie Cantemir, Campania
persană a fost mai degrabă o expediție științifică decît o acțiune militară.
Așa deci, la Derbent, atenția lui a fost captată de o cetate antică. El a
studiat-o cu atenție, a copiat înscrierile arabe. Ulterior, cercetarea acestor
înscrieri arabe a fost concentrată în colecția "Collectanea orientalia»
(«Colecția Orientală»). Acțiunile militare din regiunea orașului Derbent i-au
permis lui Cantemir să se afle doar o singură zi lîngă Zidul Caucazian. Cu
toate acestea el a reușit să studieze acest monument arhitectural și să-l
descrie.
Adevărul
nu dispare odată cu moartea
Diabetul de care suferea Dimitrie Cantemir s-a
acutizat în timpul Campaniei persane, complicate și plină de pericole. El a
fost nevoit să părăsească ștabul lui Petru cel Mare. Pe 21 august 1723, la ora
07: 20 după amiază, la moșia Dmitrovka din provincia Orlov — Gubernia kieveană,
cneazul Dimitrie Cantemir a încetat din viață. Petru cel Mare a primit această veste cu profundă
tristețe.
Pînă în ultimele sale zle
de viață, Dimitrie Cantemir a muncit de zor. Și copiilor lui le-a lăsat
testament același stil de viață, care au avut o contribuție importantă în
dezvoltarea statalității Rusiei. Propriile lui cuvinte îl caracterizează cel
mai bine pe Dimitrie Cantemir: «Sufletul nu poate găsi liniștea pînă nu găsește
adevărul, indiferent de distanțele și greutățile, care trebuie să fie
depășite». Un apel vital și optimist pentru generațiile viitoare ale Moldovei!
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно