Despre
Petre Teodorovici ne amintim rar. Deși cîntecele lui, demult, au trecut toate
hotarele și au devenit moștenirea întregii lumi muzicale…
Această
fotografie are aproape 55 de ani. Se știe că în fotografiile colective cu
întreaga clasă, corigenții și năzbîtioșii erau amplasați în rîndul de jos. Cum a ajuns acolo unul dintre cei
mai cunoscuți moldoveni din Leova — Petre Teodorovici? Anume el (pe fotografie,
în dreapta — jos) — autorul piesei «Melancolie», cunoscută și interpretată pe
toate continentele?
Am descoperit această fotografie foarte
recent, pe pagina de socializare din Odnoklassniki a unui coleg de clasă a lui
Petre Teodorovici. Îl cheamă Gheorghe Stariș. El, de asemenea, este în josul
fotografiei, doar că pe stînga. Se mîndrește atît de mult că a învățat într-o
clasă cu Petre că așa și nu a mai răspuns scrisorilor mele. Nu m-am supărat pe
el. Însă, uitîndu-mă la fețele pe care le țin minte perfect, pentru că eram cu
un an mai mare decît acești băieți și învățam în aceeași școală, am descoperit
fețișoara cea mai mică din clasă, care-i plăcea cel mai tare lui Petre — cel
mai zdravăn băiat din clasă. Fotografia ei este alături de cea a profesoarei,
iar asta înseamnă că ea a fost una dintre cele mai bune eleve.
Cînva, în orașul nostru mic era un stadion
vechi. În anii 50, toți orășenii se adunau la meciurile de fotbal pentru că
echipa locală juca în Prima Ligă, iar Valerii Colbasiuc — originar din Leova,
devenise chiar jucător în selecționata republicană. Ulterior, s-a decis
construcția unui nou stadion, iar în locul celui vechi a fost amenajat un
scuar. În centrul scuarului a fost ridicat un postament, pe el a fost amplasat
bustul lui V. I. Lenin. Cînd copacii au mai crescut, aici era locul preferat al
tinerilor din oraș pentru rendez-vous, care le invitau aici pe elevele a două
școli medii din localitate. În amurg, pe băncile din jurul monumentului,
cuplurile tinere se sărutau și îmbrățișau, iar cei care jucau nunți — depuneau
flori la monument.
Într-o zi de mai, cu un volum mic a lui Esenin
în mînă, am venit în scuar, m-am așezat pe o bancă, am deschis cartea la
întîmplare și am decis să învăț pe de rost o poezie. A-l învăța pe Esenin este
foarte ușor. Totuși nu este vorba despre Maiakovski a cărui versuri, uneori,
sunt asemenea unui ciocan pentru dezbaterea asfaltului. Cufundîndu-mă în
versurile scurte și melodioase, observ că în fața mea s-au oprit două perechi
de picioare — a unei fete în fustiță scurtă și a unui băiat în pantaloni
scurți.
— Ce te bronzezi aici? — mă întreabă băiatul. —
Să mergem mai bine la film. Se dirulează o peliculă indiană interesantă. Tot
despre dragoste, ca la Esenin. Unde mai pui că sunt două ore de lacrimi.
Am ridicat ochii, stăpînul acestor pantaloni
scurți era Petre Teodorovici. Fiul profesorului nostru de muzică, Cristofor
Ivanovici Teodorovici.
— Nu-mi plac filmele indiene, — răspund eu. —
Durează mult prea mult.
— În schimb, ai posibilitatea să te săruți mult
timp, — a replicat Petre. — Nu-i ca aici, în ochii tuturor.
Fata, pe care Petre o ținea de mînă, a roșit și
a ascuns privirea. Era Svetka Arhipova. În școală, ea plăcea multor băieți,
însă, puțini aveau curajul să se apropie de ea. Era din părinți cu carte și se
comporta ca o aristocrată.
M-au lăsat cu Esenin sub umbra bustului lui
Lenin și au pășit ferm spre cinematograf. Era ceva ilar în această istorie, un
băiat zdravăn în pantaloni scurți, pe care, astăzi, îi poartă toți indiferent
de vîrstă, iar pe atunci, îi purtau doar copiii de la grădiniță, iar fata,
permanent, părea că încearcă să scape din captivitatea mîinii lui puternice și
nicidecum nu reușea acest lucru.
Spre deosebire de fratele său mai mic, Ion,
care a fost dus la Chișinău încă de la vîrsta de 10 ani, unde a învățat la
școala muzicală pentru copii, Petre s-a chinuit toți 10 ani în școala noastră
medie. Pentru prima dată l-am văzut în clasa I și m-am mirat: toți băieții din
clasa lui aveau tunsoare scurtă, el, însă, era cu părul lung. În toți cei patru
ani, nimeni nu l-a putut tunde. El avea propriul frizer la domiciliu, o mătușă
nemăritată, care îl și educa. Profesorii se temeau de el ca de foc. În poză,
însă, din cîte puteți vedea, Petre nu se deosebește cu nimic de ceilalți
colegi. Asta, cu siguranță, este meritul dirigintelui clasei a 5-a — Serghei
Dmitrievici Antonovici.
În fotografie, el este alături de soția sa —
Elena Ivanovna. Mai exact, cu una dintre soțiile sale. Pentru că au mai fost și
altele. Noi, însă, am reținut-o și am iubit-o pe Elena — foarte frumoasă — ne
inspira pe noi, cei din clasele mai mari să vorbim despre temperamentul
femeilor, ce presupune asta — urma încă să aflăm.
Într-o zi, Serghei Dmitrievici a venit la prima lecție plîns. El a spus că pe
parcursul nopții a făcut deserviciu în cazangeria școlii, iar cînd s-a dus
acasă, după miezul nopții, în odaia în care trăiau s-a scurs dioxid de carbon,
cu mare greu a reușit s-o salveze pe Elena Ivanovna, care a fost aproape pe
moarte. Toate fetele din clasă au început să plîngă, iar în timpul recreației —
și fetele din alte clase. Toți îl considerau erou pe profesor, tot pe el, însă,
au început să-l urască atunci cînd, pe neașteptate, a plecat împreună cu Elena
Ivanovna să-și facă meseria la Institutul Pedagogic din Tiraspol. Peste cîțiva
ani, el a revenit acasă cu o altă soție.
Timp de zece ani
cît a învățat în școala noastră, Petre Teodorovici nu a compus nicio piesă.
Abia peste un an după absolvirea școlii, venind la întîlnirea cu absolvenții, a
luat cu el acordeonul și a cîntat piesa «Cu adevărul». Foarte curînd, piesele
lui au început să fie difuzate la radio. Cînd învăța la Institutul de Arte, el
a cunoscut-o pe Sofia Rotaru, care, pe atunci, nu era cunoscută. Împreună au
dat viață mai multor piese devenite, ulterior, îndrăgite. A urmat o cale lungă
și grea spre muzica de estradă. Avînd propria lui orchestră, Petre a reușit
să-l cunoască pe Filip Kirkorov. Ultimul, la rîndul său, l-a trecut prin
culoarele Televiziunii centrale din Moscova. Toate Uniunea la cunoscut pe
Petre. Piesa lui «Avante!» despre revoluționarii spanioli era cîntată de toată
țara imensă.
Eu, însă, l-am
întîlnit, din nou, abia la sfîrșitul anilor 80, la Ungheni. El a venit cu noua
lui orchestră și cu cumetrul lui interpret — Gheorghe Țopa. Mi s-a încredințat
să-l cunosc pe compozitor și să scriu despre asta în ziarul raional. Îmi era
frică că Petre nu mă va recunoaște. El, însă, atunci cînd m-a observat în holul
Palatului Culturii, m-a apucat și m-a ridicat în sus strigînd: «Și copilăria
mea este aici!». Așa am devenit brusc eroul zilei la Ungheni.
Seara am avut o discuție
îndelungă în camera sa de hotel. Ne-am amintit de orășelul nostru — Leova. Deși
eu știam că el merge mai des ca mine în orașul natal pentru a-și vizita mama.
— Ce mai face …
Svetka? — m-a întrebat, pe neașteptate Petre.
— Lucrează.
Înflorește. Nu este căsătorită, — am răspuns eu.
— Ea a înflorit
întotdeauna, — a spus Petre îngîndurat. — Merg în oraș pe Prut, intru la mama,
la frate, iar la ea nu mai ajung. Dar trăim pe aceeași stradă…
Din cîte am aflat
mai trziu, Svetka încă mult timp nu se căsătorise. Nu voi încerca să ghicesc
din ce cauză. Pentru mine, ea și astăzi este fetița în fustă plisată dusă de
mînă de băiatul frumos și înalt cu sprincenele dese tipice pentru Teodorovici. Ulterior, l-am
văzut pe Petre doar la
televizor. Boala grea l-a transformat într-un bătrînel cărunt, deși, era încă
foarte departe de vîrsta de pensionare. A luptat cît a putut, a compus și a
cîntat. Pînă a pleca dintre noi, și-a înmormîntat mama, tata, doi frați. Piesa
lui «Melancolie» a făcut înconjorul Pămîntului, iar ultima perlă în coroana
melodiilor sale a fost «Santa Maria Majore», în care el, fiul lui Cristofor
Teodorovici și unchiul tînărului Cristofor Teodorovici, cînta eroismele lui
Cristofor Columb. În timpul întîlnirii noastre la Ungheni, l-am întrebat — ce moment
din cariera sa muzicală i s-a întipărit cel mai mult.
— Cînd am fost
invitat la Paris de însuși marele muzician Paul Mauriat, — a răspuns Petre. — El colecta cele mai bune melodii din lume, a îndrăgit «Melancolia» mea
și m-a invitat să asist la înregistrarea acestei melodii pentru o mare casă de
discuri. Împreună am «șlefuit» melodia și ea răsuna minunat și fără cuvinte.
Melodia, ca și tot
restul ce a dăruit lumii orchestra lui Paul Mauriat, răsună și astăzi. Tot cu
ea, dar cu cuvintele lui Grigore Vieru, își începe toate concertele Sofia
Rotaru. Iar la piesele lui Petre au fost adăugate și melodiile de neuitat ale
fratelui său Ion. Fețele celor doi frați pot fi văzute, astăzi, pe o mică stelă
și centrul orașului nostru natal — Leova.
Așa s-a întîmplat
că despre Ion Teodorovici, care a compus multe melodii în perioada obținerii
independenței republicii, s-au scris multe, s-au făcut filme. Despre Petre ne
amintim mai rar. Deși piesele lui au trecut toate granițele și au devenit
moștenirea întregii lumi muzicale.
Iar pentru noi,
contemporanii lui, Petre Teodorovici — este acel băiețoi în cravată roșie, care
ne privește cu atîta veselie din fotografia de peste jumătate de veac. Asta,
chiar dacă în poză, i-a fost rezervat un loc mai mult decît modest.
Ion Mardari
скачать dle 10.6фильмы бесплатно