Dacă
experții străini evaluează obiectiv reformele moldovenești, nu vedem noi
creditul românesc așa cum nu ne vedem ceafa fără oglindă
Istoria
creditului românesc se trage din toamnă. Cum și-a mai frecat Guvernul nostru
mîinile, chipurile, va primi, curînd, bani pentru a-și ține pantalonii. Însă,
pînă acum, milioanele mult așteptate sunt pe undeva numai nu la noi.
În octombrie anul trecut, «fratele mai mare» de peste Prut — parlamentulRomâniei, a aprobat acordarea unui credit în valoare de 150 de milioane de euro
pentru Moldova. Cîtă bucurie era la Guvern, unii deputați moldoveni dădeau
satisfăcuți din cap, specificînd că anume România este prietenul nostru
adevărat și nu va lăsa săracul popor moldav să moară de foame. Inițial, Streleț
și Ponta planificau să cheltuiască creditul preferențial pe proiecte în
domeniul sănătății și protecției mediului și să aloce fonduri suplimentare
pentru reparația grădinițelor, modernizarea sectorului agrar. În general, se
planificat atîtea că nu doar cele 150 de milioane nu ar fi fost suficiente, ci
nici sume de cîteva ori mai mari. Tot atunci, cei doi premieri au semnat un
acord foarte important — cu privire la «colaborarea tehnică în sfera
standardizării militare» între Ministerul Apărării al Moldovei și Ministerul
Apărării Naționale a României cu scopul susținerii și modernizării Armatei
Naționale a țării noastre.
Însă, Guvernul Streleț a picat, iar
binefăcătorii români au muțit. Cu atît mai mult că și la ei în Guvern lucrurile
nu mergeau chiar strună, iar premierul român Victor Ponta și-a prezentat
demisia.
Președintele
României, Klaus Iohannis, a numit creditul planificat «ne la timpul lui» și a
mai adăugat că Chișinăul va putea primi mult așteptatele milioane dacă va
demonstra că este gata să implementeze reforme. S-a mai spus ceva și despre
«respectarea obligațiilor asumate în ceea ce privește Acordul de Asociere
dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană». Totodată, pentru a plana,
oarecum, penibilitatea, România a expediat în Moldova încărcături cu produse
alimentare. Cum a fost distribuit acest ajutor în teritorii este greu de spus
pentru că, nici pe departe nu tuturor invalizilor și pensionarilor din Moldova
li s-a oferit mămăligă românească. În aprilie, presa moldovenească anunța că,
totuși, creditul românesc va fi oferit, doar că, pentru asta, trebuie să fie
îndeplinite 7 sarcini.
Banii români ar trebui să parvină în trei
tranșe pe parcursul a cinci ani de zile. Prima tranșă ar urma să constituie 60
de milioane de euro. În interpretarea actuală, creditul este prevăzut pentru
reluarea proiectelor investiționale (am vrea să știm care anume) și pentru
susținerea bugetului Moldovei. Oare nu pe acești bani a scontat Parlamentul
nostru adoptînd rapid în două lecturi Legea cu privire la bugetul de stat cu o
gaură de patru miliarde de lei? Și în general, în ce altă țară minunată se
accesează datorii pentru alimentație? Din ce se vor achita procentele, chiar
dacă sunt mici, însă 15% din 150 de milioane — tot sunt bani, cu atît mai mult
că poporul va fi cel care va plăti. Și apoi, din ce vor fi întoarse datoriile?
Din ceea ce se digerează?
La începutul verii, deja, actualul premier al
României — Dacian Cioloș a declarat că prima tranșă a ajutorului financiar,
care trebuie să fie rambursat, poate ajunge în săptămînile apropiate. Pentru
asta nu trebuie decît să facă cunoștință cu rezultatele reformelor implementate
în Moldova și, evident, să consulte, în această privință, FMI.
Putem să ghicim ce prostii
va scrie Guvernul nostru în raportul cu privire la munca efectuată. Este vorba
despre ameliorarea gestionării sectorului bancar, lupta împotriva corupției,
independența justiției și alte sarcini mitice care sunt imposibil de realizat
în Moldova coruptă pînă în măduva oaselor. Și dacă experții internaționali vor
evalua obiectiv reformele moldovenești nu mai vedem noi creditul așa cum nu ne
vedem ceafa fără oglindă. Un lucru este clar: guvernarea a transformat Moldova
într-o cerșetoare cu mîna întinsă…
Ana Vetrova
скачать dle 10.6фильмы бесплатно