Evenimentul, care va pune punct pe multe «I»-uri, vor fi alegerile prezidenţiale
Însă, aceste
alegeri ar putea nici să nu aibă loc. Pentru că Moldova este nu doar ţara
«istoriei de succes», dar şi ţara deciziilor imprevizibile.
Curtea
Constituţională, Comisia Electorală Centrală — sunt capabile să facă minuni mai
iscusit decît iluzioniştii abili.
Curtea
Constituţională, printr-o simplă mişcare de deget, a încălcat Constituţia
anulînd, pe data de 4 martie curent, modificările la Legea Supremă a ţării din
5 iulie 2000. Lăsînd, totodată, în vigoare prevederile legislative ce convin
actualei guvernări.
De ce oare
judecătorii Curţii Constituţionale n-ar pleca urechea la o nouă sugestie şi să amîne data
alegerilor prezidenţiale? Şi ce dacă ţara nu va avea un preşedinte? Haideţi să
ne amintim despre faptul că pe parcursul a aproape trei ani de zile, din toamna
anului 2009 pînă în primăvara anului 2012, ţara a fost prezidată de un
preşedinte interimar. Nicolae Timofti a fost desemnat în calitate de şef de
stat abia după şase tentative eşuate. S-a produs acest eveniment cu ajutorul
unui dintre actualii candidaţi la şefia ţării — socialistul Igor Dodon şi
geanta în carouri plină cu bancnote de peste ocean.
Un preşedinte
interimar avem — Nicolae Timofti. El va continua să-şi exercite atribuţiile
pînă cînd noul şef al statului nu va depune jurămîntul. Fapt confirmat de
aceeaşi Curte Constituţională, care a devenit demult, deja, mortal de
periculoasă pentru comunitatea moldovenească.
Va încerca să
intervină şi actualul preşedinte al CEC — Iurie Ciocan. Care, la fel ca şi în
timpul precedentelor alegeri parlamentare, va deschide cinci secţii de votare
în Rusia şi 25 — în Italia, privînd un număr considerabil de alegători de
dreptul lor constituţional.
Este adevărat că
unii concetăţeni de-ai noştri încearcă să-şi exercite acest drept în măsura
posibilităţilor. La capitolul «de a fi ales». Se ştie, deja, despre aproape o
sută de doritori de a se instala în fotoliul de preşedinte. Pentru mica noastră
Moldovă acest indice este chiar foarte exagerat. Cu atît mai mult că o parte a
cheltuielilor lor electorale şi le va asuma statul, adică, noi cu dumneavoastră
toţi împreună.
Totodată, conform
datelor CEC, majoritatea dintre ei locuiesc în ţări din Europa sau SUA.
Cine sunt ei,
aceşti Ivani — care nu-şi mai amintesc neamul, nu ţin minte cînd Moldova intră
în campania pentru prezidenţiale? Сare este motivul înmulţirii lor ca vrăbiile
în China în preajma Revoluţiei Culturale?
În acest fel,
pentru ei nici măcar nu este necesar să vină încoace. Pentru a se înregistra nu
trebuie decît să acceseze site-ul, să îndeplinească formularul şi declaraţia
electronică — confirmînd, în acest fel, intenţia lor de a participa în cursa
electorală, chiar dacă se află peste hotare.
Principalele partide politice nu şi-au
anunţat, deocamdată, candidaţii. În afară de socialişti, fruntaşul acestora —
Igor
Dodon, atît de mult îşi doreşte să fie preşedinte că nici măcar nu poate mînca.
Dodon se va avînta în cursă cu lozinci şi promisiuni care nu costă nimic — fapt
testat în practică. De altfel, cum a spus Mihail Saltîkov-Şcedrin: «Cu cît mai
mulţi «patrioţi» în birourile funcţionarilor — cu atît mai mare şi sofisticată
este rata hoţiei».
În ceea ce
priveşte formaţiunile de dreapta, dacă e să-l cităm, din nou, pe Mihail Saltîkov-Şcedrin, «nu au insistat pe patriotism, vezi că au furat prea mult».
Liberalii oferă răspunsuri evazive la întrebările ce vizează candidatul lor.
Principalul liberal — Mihai Ghimpu este gata să se cocoţeze în fotoliul de şef
al statului, dar pentru că el — originar din Coloniţa, împreună cu nepotul său,
i-au săturat pe toţi ca de mere pădureţe, candidatul PL nu are mari şanse să
ocupe această postură înaltă. Nici PLDM-ul nu trage la postul de preşedinte,
poate doar în alianţă cu cineva. De exemplu cu partidul DA a fraţilor Năstase
şi PAS a Maiei Sandu.
Anterior,
vicepreşedintele Partidului Democrat din Moldova, Andrian Candu a declarat că PDM va avea propriul candidat la
prezidenţiale şi pe care-l va susţine toţi membrii echipei. Fostul său coleg de
partid, ex-ambasadorul RM în Austria — Andrei Popov consideră, din anumite
considerente, că acest candidat va fi Marian Lupu. Posibil că nutreşte o
pasiune secretă. Întrucît, în 2009, Popov îi prezicea Preşedinţia lui Marian
Ilici, or, acesta va fi un «preşedinte pentru care Moldova nu va roşi». De
altfel, diplomatul nu exclude nici candidatura preşedintelui Curţii
Constituţionale, Alexandru Tănase sau o altă figură care nu are tangenţe directe cu Partidul
Democrat.
În orice caz, la
etapa actuală, guvernarea şi-a concentrat în mîini şi foloseşte din plin toate
resursele administrative şi financiare, spaţiul mediatic. Iar cînd aceste mori
vor fi puse în funcţiune, orice candidat din partea puterii va beneficia de
posibilităţi minunate. O importanţă decisivă va avea eficienţa consolidării
«integratorilor europeni», vor putea ei oare mobiliza electoratul de bază, să
asigure «fluxul» convenabil de voturi.
Evident, nu face
să subestimăm şi rolul partenerilor de peste hotare, care sunt gata să facă
multe pentru ca Moldova să nu renunţe la vectorul european. Criza din Moldova
se aprofundează pe fundalul intensificării tensiunii geopolitice dintre Rusia
şi Occident. De aceea, astăzi, în Moldova se produce recroirea arenei politice
prin metode neelectorale — pe calea scindării partidelor concurente, luptei în
aparatele administraţiei, intrigilor, războiului materialelor compromiţătoare
şi intentării dosarelor penale împotriva figurilor cheie ale grupurilor de influenţă.
Dar ce aşteaptă
cetăţenii de rînd de la viitoarele alegeri prezidenţiale? Cel mai elementar
lucru — stabilitate şi o viaţă mai bună. Toate acestea includ concepte ca —
statalitate, modernizare, socializarea ţării, aducerea statului în stare competitivă.
Însă, este puţin
probabil ca apariţia unui nou preşedinte să reducă tensiunea din societate şi
să trateze ţara prin magia unei baghete fermecate. Situaţia rămîne, în
continuare, încordată.
În conformitate cu
atribuţiile sale politice şi juridice, preşedintele Moldovei, chiar şi dacă
este desemnat în urma unor alegeri directe, rămîne a fi, în mare parte, o
figură ceremonială cu funcţii reprezentative.
Moldova este republică
parlamentară. Din această perspectivă nu putem exclude apariţia unor discuţii
şi mai aprinse dintre preşedinte şi Parlament; de altfel, este puţin probabil
ca aceste discuţii să poarte un caracter critic, pentru că şi în spatele
majorităţii parlamentare, şi în spatele revenirii la alegerile directe a
şefului statului stau, din cîte se înţelege, unii şi aceeaşi «arhitecţi».
Dmitrii Crîmov
скачать dle 10.6фильмы бесплатно