Se
poate afirma cu siguranță că în Moldova modernă s-a constituit o nouă clasă — funcționărimea de stat
Și asta nu e o
oarecare «pătură» din care, în timpurile sovietice, făcea parte
intelectualitatea. E
o veritabilă comunitate socială în definiția ei marxistă — una care deține
proprietate privată asupra mijloacelor de producție.
Oare nu anume acești oameni în țara
noastră posedă capital, pămînt, întreprinderi, resurse energetice și materie
primă? Și asta în condiții în care ei exploatează munca altora. În acest sens,
ei cu succes înlocuiesc burghezia de altădată. Unii ne pot contrazice, spunînd
că, de tot ceea ce era în vremurile de cîndva, astăzi nici pomeneală, că în societatea
modernă nu există o clasă ce s-ar numi burghezie. Termenul ca atare,
într-adevăr, a rămas în trecut din cauza arhaismului său, dar esența lui s-a
păstrat pînă astăzi. Și chiar foarte bine s-a păstrat.
Din timpurile de pînă la revoluție, a rămas să
fie cunoscută pînă acum o foaie volantă care prezintă piramida puterii de
atunci. La nivelul burgheziei, e plasată inscripția «Noi mîncăm și pentru voi»,
iar la nivelul muncitorilor și țăranilor — «Noi lucrăm pentru voi. Noi vă
hrănim pe voi». Cineva ar putea spune sus și tare că respectivele inscripții nu
sunt absolut potrivite și pentru piramida puterii din Moldova de astăzi?!
Actuala funcționărime pare să se încadreze cum nu se poate mai bine în
conținutul inscripției făcute în piramidă la nivelul burgheziei.
Cine sunt cei care se numesc «oameni de stat»?
Ce reprezintă așa-numita funcționărime,
funcționarul ca atare? Consultînd diferite dicționare, găsești cam una și
aceeași definire: funcționarul este un angajat în slujba statului, o persoană
care prestează o muncă cu caracter administrativ. Altfel spus, funcționarul nu
este pur și simplu un om care deține o careva putere. El este persoana care
activează în numele statului. Deci, se poate spune că funcționarii sunt
angajații statului, din a căror competență face parte realizarea scopurilor și
obiectivelor întregii țări. Cu alte cuvinte, sunt oameni importanți!
Există și altă interpretare a respectivei
noțiuni — una nu atît de oficială, în schimb, mult mai răspîndită în mijlocul
poporului. Potrivit ei, funcționarii sunt oameni care au o atitudine
indiferentă față de munca pe care o fac, sunt niște formaliști și niște
birocrați. Acest sens al noțiunii interpretate în altă manieră este condiționat
nu de conținutul funcțional al postului deținut de funcționar, ci de percepția
de către popor a unei pături concrete a populației, care aparține categoriei
date, adică funcționărimii.
Cu
un colorit național
Sunt foarte curioase descrierile funcționarului
care pot fi găsite în mediul internauților moldoveni: «polonice care se bagă în
buzunarele noastre», «indivizi care nu fac nimic concret, doar din cînd în cînd
complică viața celorlalți oameni», «au grijă de nevoile noastre cu îndrăzneală
și fără saț», «stau pe spatele întregului popor». Caracteristici deloc măgulitoare…
A deveni funcționar de stat în Moldova și a
obține unul din fotoliile jinduite ca și cum nu e atît de complicat. În Legea
nr. 158 «Cu privire la funcția de stat și la statutul funcționarului de stat»,
în art. 27 sunt clar prescrise acele cerințe cărora este obligat să le
corespundă pretendentul la o funcție în cadrul aparatului de stat. Și totuși,
lucrurile nu stau atît de simplu.
Să începem de la faptul că, în condițiile care
domină astăzi în Moldova, — avem în vedere relațiile de rudenie și de clan,
conform unor date neoficiale, 80 la sută din numărul funcționarilor de stat
nici nu-și dau seama pe deplin în ce constau, de fapt, obligațiile lor de
serviciu și care este politica organului de stat în care lucrează ei.
Dea Domnul să trăiești numai cu salariul!
Salariile oficiale ale funcționarilor nu sunt
tăinuite de popor. Ca să afli cum sunt remunerați sus-pușii funcționari de
stat, e suficient să consulți anexele la Legea cu privire la remunerarea muncii
în sfera bugetară. Dar birocrații permanent se plîng de faptul că salariile lor
sunt mici și că în acest sens viața lor este de neinvidiat. Dacă într-adevăr e
așa cum afirmă ei, apare întrebarea: de ce atunci nu părăsesc această muncă
atît de prost plătită, de ce nu fug de ea, cum se spune, fără nici să se uite
în urmă, pentru a-și căuta un alt lucru, unul mai bine plătit?
Bineînțeles, explicațiile respective există. În
primul rînd, salariile lor în mod regulat sunt majorate prin hotărîri de
Guvern. Altfel spus, unii birocrații majorează salariile altor birocrați, și
asta în situația cînd bugetul țării se află într-un colosal deficit.
Nemaivorbind despre faptul că, a cere să fie majorat salariul funcționarilor
atunci cînd oamenii de rînd se confruntă cu dezastruoasa situație din sfera
socială, este, cel puțin, un lucru amoral.
În al doilea rînd, deși astăzi unii
reprezentanți ai aparatului de stat bravează cu necunoașterea limbii ruse, în
schimb, ei au însușit cum nu se poate mai bine practica Rusiei medievale de a-i
numi pe guvernatori fără a le da simbrie, — în limbajul nostru ar fi fără a le
da salariu –, în schimb, dîndu-le dreptul să ia biruri de la populație după
placul, mai bine zis, după poftele lor.
Un simplu exemplu din ziua noastră de astăzi:
fiecare al treilea leu pentru achiziții de stat este cheltuit într-o manieră
frauduloasă. Vorbind la direct, pentru aceste achiziționări de stat, nu se
organizează tendere publice.
Această metodă de
pricopsire le este tare mult pe plac mai ales autorităților raionale din
Moldova, care, în loc de licitații publice, preferă să folosească diferite alte
proceduri prin care ele reușesc să «ducă de nas» concurența onestă. Și asta
pentru ca, pînă la urmă, să-și ia partea lor, adică biruri (astăzi ele mai sunt
numite «otcaturi»), din mijloacele alocate pentru achitarea mărfurilor, pentru
servicii sau pentru lucrările executate.
În acest context, merită să mai spunem că, deși
salariul prim-ministrului țării este egal cu cel a unui primar al unui centru
raional, noi de acum nu ne mai mirăm de faptul în ce limuzine luxoase se plimbă
funcționarii noștri, în ce palate locuiesc ei, și nici de faptul că dacă, pe
toate cele cîte le au, le-ar avea doar din salariul pe care-l cîștigă lunar, în
acest caz, pentru a le avea de bună seamă, ar fi trebuit să muncească vreo
cinci sute de ani la rînd.
Indulgențe legislative
Obligația ca, la
fel ca în Occident, funcționarii moldoveni de toate rangurile să-și dea anual
dare de seamă cu privire la veniturile și proprietățile lor, și să facă acest
lucru în mod public, le-a impus-o anume acest Occident. Chiar dacă ei i s-au
împotrivit acestuia din toate puterile și prin toate mijloacele posibile și
imposibile.
Inițial, forma
respectivei declarații despre venituri și proprietăți, pentru eșalonul de sus
al conducerii țării conținea doar cîteva păginuțe și conținea posibilități de
manevrare. De exemplu, trecerea bunurilor mobile și imobiliare, precum și
deschiderea unor conturi bancare pe numele membrilor familiei sus-pușilor. În
plus, de facto, funcționarii de stat și persoanele sus-puse nu purtau
răspundere pentru așa-numita lipsă de memorie (adică, în cazul în care «au
uitat» să declare ceva) sau pentru indicarea în mod conștient în aceste
declarații a unor date neautentice.
În 2012, a devenit clar că este absolut
necesară o schimbare a legislației cu privire la bunuri și venituri. Ca
rezultat, s-a schimbat și însuși chestionarul respectivei dări de seamă, care a
devenit mai clar, mai concret și cere să fie indicate veniturile și bunurile nu
doar ale declarantului, ci și ale membrilor familiei sale.
Dar în ceea ce privește responsabilitatea…
Teoretic, pentru încălcările de acest gen, cel cu vina este amenințat de
răspundere administrativă, disciplinară și penală. Însă chiar dacă măsura
extremă, adică cea penală, este prescrisă de legislația în vigoare, în paralel,
există și o hotărîre a Curții Supreme de Justiție, care interzice aplicarea
răspunderii penale, în locul ei recomandînd să fie aplicată răspunderea
administrativă. Generos cadou din partea justiției noastre pentru
funcționărimea noastră, nu-i așa?
Și înșiși funcționarii, chiar nu demult, și-au
făcut sie un frumos cadou, folosindu-se — întru binele lor personal! — de
reformarea sistemului de pensionare din țară. Ce fel de cadou? Lor, noul sistem
de pensionare le oferă posibilitatea să mai lucreze în același departament încă
timp de cinci ani după atingerea vîrstei de pensionare. Anterior, acest termen
era doar de trei ani. Pe lîngă asta, un funcționar de stat poate fi numit
într-o funcție sau alta și după ce a ieșit la pensie.
* * *
Cînd starea de lucruri din
țară e tot mai proastă și mai proastă, oamenii tot mai des își pun întrebarea:
«Dar cine sunt oamenii care ne conduc țara în felul acesta?». Și căutînd
răspunsul, găsesc că Moldova de astăzi este guvernată de oameni necompetenți, lacomi
și corupți. Oameni care, deși declară că au salarii modeste, trăiesc, cum se
spune, pe picior larg, azvîrl bani și pe fereastră, prin modul lor de viață
asemănîndu-se foarte mult cu oligarhii anilor 90. Și anume acest mod de viață
al lor, pe care ei, de fapt, nici nu-l ascund de ochii oamenilor de rînd,
creează în jurul funcționărimii de toate rangurile acea energie negativă, care,
în ultimă instanță, afectează în sensul direct al cuvîntului întreaga noastră
societate.
Evgheni Tamanțev
скачать dle 10.6фильмы бесплатно