Agricultorilor li s-a oferit
dreptul de a procura combustibil fără intermediari, însă...
În una din ediţiile anterioare ale Ziarului
«Comunistul», am citit informaţia despre faptul că au fost adoptate
amendamentele la Legea
cu privire la piaţa produselor petroliere şi Codul Fiscal. Potrivit
modificărilor, producătorii agricoli vor putea procura combustibil de sine
stătător, adică, îl vor putea importa pentru propriile necesităţi şi nu vor
avea nevoie de licenţă în acest sens.
Informaţia respectivă ne-a bucurat foarte mult pe
noi, agrarienii. Demult încercăm să obţinem asta. Însă, acum, în calitatea mea
de fermier, îmi este greu să înţeleg cum va fi implementat acest mecanism.
Nouă ni se spune că agenţii economici din sfera
agricolă, vor primi permisul de import al combustibilului de la Agenţia Naţională
pentru Reglementare în Energetică. Va trebui să îndeplinim, pe propria
răspundere, o declaraţie precum că nu intenţionăm să comercializăm
combustibilul pe piaţa internă. Eu, personal nu am de gînd să fac acest lucru
şi nici restul fermierilor pe care-i cunosc nu intenţionează să speculeze pe
seama combustibilului. Deşi nu este exclus să apară pseudo-agricultori
acoperiţi de reprezentanţi ai puterii şi care vor începe să-şi construiască
afaceri pe seama acestui fapt. Şi iată de ce.
Pentru a procura individual combustibil de la
producător, fermierii au nevoie de cisterne speciale şi depozite pentru a
păstra acest combustibil.
Procurarea şi construcţia acestor obiective costă
milioane de lei. Pentru gospodăria mea (dar şi pentru gospodăriile a sute de
alţi fermieri), aceste sume sunt exorbitante. Doar corporativele mari îşi pot
permite asemenea cheltuieli, dar şi acestea vor fi nevoite să contracteze
credite mari în acest sens. În cazul în care amendamentele respective vor
funcţiona în continuare, asemenea investiţii se vor recupera în timp. Dar
haideţi să ne uităm la preţurile de anul trecut. În 2014, preţul mediu angro al
benzinei a fost de 14,47 lei per litru, preţul mediu cu amănuntul — 17,9 lei
per litru. Preţul mediu angro al motorinei a fost de 14,71 de lei per litru,
preţul mediu cu amănuntul — 16.9 lei.
Economia este vizibilă, însă, doar pentru
gospodăriile mari. Dar ce să facă fermierii mici, care prelucrează 400-500 de
ha de pămînt? Desigur, cisternele pot fi arendate, la fel şi depozitele. Dar
cine poate să ne spună cît va costa această arendă?
Colegii mei vin cu propunerea de a ne consolida în
asociaţii şi să procurăm combustibil centralizat. Noi, parcă am avea asociaţii
de ramură. Vom procura oare prin intermediul acestora? Însă unde este garanţia
că cei care se vor ocupa de livrările pentru sectorul agrar vor fi oneşti?
Puterea şi banii i-a distrus, deja, pe mulţi. Anul trecut, în Moldova s-au
importat peste 630 de mii de tone de combustibil, cea mai mare parte din acest
volum se duce pentru necesităţile sectorului agricol. Este vorba despre zeci,
sute de milioane de lei în circuit permanent.
Iată că şi
am ajuns în situaţia în care ni s-a oferit dreptul de a importa de sine
stătător combustibil, însă, mulţi fermieri, nu ştiu, încă, cum să facă uz de
acest drept. Poate este cazul să ne sugereze statul? Şi în general, pentru toţi
ar fi mai simplu dacă statul s-ar preocupa de achiziţiile pentru sectorul
agricol. Însă, la ce-i trebuie funcţionarului o asemenea durere de cap?
Boris Sîrbu, raionul Soroca
скачать dle 10.6фильмы бесплатно