Drumuri, drumuri…
РУС. MOLD.
» » Drumuri, drumuri…

Drumuri, drumuri…

1-03-2018, 13:17
Viziuni: 1 350
  
Versiunea de tipar   
Drumuri, drumuri…Păpușarul guvernului marionetă al Moldovei se bucură: acum vor putea fi ”împărțiți” banii din Fondul Rutier
 
Recent, liderul partidului Democrat de la guvernare ne-a fericit cu lansarea programului ”Prima casă” menit, chipurile, să îmbunătățească condițiile de viață ale tinerilor. El însuși, însă, în cadrul unei conferințe de presă, din 13 februarie, s-a scăpat cu vorba spunînd că cu ajutorul programului intenționează să ”introducă facilități suplimentare pentru funcționarii de stat”. Cu alte cuvinte, să acorde încă un suport financiar persoanelor care și așa nu o duc rău.

Însă fărădelegea democratică nu se mai oprește. Ea se extinde și se răspîndește în toată țara. Și iată că președintele PDM anunță un nou proiect – ”Drumuri bune pentru Moldova”. (Este adevărat, noi avem două mari probleme – drumuri proaste și corupții).  În cadrul acestui proiect, el promite repararea a circa 1200 de km de drumuri rurale.

”Este cel mai mare și ambițios proiect de infrastructură, care a existat vreodată în Moldova în istoria independenței sale. Acest proiect are nevoie de susținerea masivă a partidului”, a declarat Vladimir Plahotniuc. Adică, cu o simplă frămîntare de limbă, un simplu proiect de stat se transformă în unul de partid. Așa cum se și cuvine într-un an al alegerilor parlamentare.

Plahotniuc demonstrează că este liberal și tolerant. Prin urmare, mai transmite un mesaj: proiectul va fi implementat în fiecare localitate, indiferent de partidul care reprezintă organele administrației publice  locale.  Bună legendă, dar greu de crezut. Nu coincide cu poziția puterii, să zicem, în Anenii Noi. Reprezentanții puterii i-au declarat direct primarului comunist Veaceslav Bondari să nu aștepte ajutor din bugetul statului pentru că este ”de altă culoare politică”.

Ipocriții din rîndul reprezentanților presei proguvernamentale și ”politologilor familiali” de vînzare, au exclamat cu bucurie: a fost lansată o nouă minciună care poate fi reclamată pe larg. Și chiar un pic au exagerat în detrimentul angajatorului. Unii au comunicat că el a promis să ”asfalteze” drumurile.  Însă, revizuind declarațiile lui Plahotniuc (https://www.privesc.eu/Arhiva/80187/-Briefingul-saptamanal-organizat-de-Partidul-Democrat-din-Moldova) se poate vedea cu ușurință că nu s-a pronunțat niciodată cuvîntul ”asfalt”.

Acum, despre diferența dintre asfaltare și reparare. Diferența este aceeași ca între Putin și Dodon. Asfaltarea este un proces ce implică multă muncă și responsabilitate.  În lipsa specialiștilor calificați, utilaj și tehnică specială această sarcină nu poate fi realizată.

Reparația, însă, presupune restabilirea condițiilor de transport și exploatare care să permită funcționalitatea drumului pînă la următoarea reparație. Lucrările pot fi executate cu ajutorul unui greder, autospecială cu rolă și una-două tone de pietriș. Adică, după reparație (ceea ce și a promis Plahotniuc) drumul va servi cîțiva ani, după care... piesa este bună, ia-o de la început. Cu sensul – este vremea împărțelii, mergem la Fondul Rutier.  

Evident, asfaltarea și reparația implică costuri absolut diferite. Schimbarea calitativă a stratului de acoperire al drumului costă circa 1 milion de lei pentru 1 km. Cîrpirea și alte lucrări cosmetice costă considerabil mai puțin. Bugetul Fondului Rutier (FR) pentru 2018 este de 1,7 miliarde de lei, inclusiv, circa 1 miliard transferuri din bugetul de stat. Adică, se poate de reparat capital 1700 de km de drum.  Democrații ne promit doar 1200 de km. Și, așa cum se poate presupune, să cheltuiască toate sursele FR. Unde vor dispărea 500 de milioane ? Se pare că se vor grăbi să ajungă din urmă miliardul furat.

Totodată, așa cum țineți minte, Plahotniuc nu a promis niciun fel de asfaltare, ci doar reparație. Și la acest capitol se pot face ”economii” n beneficiul propriului buzunar. După drumurile rurale, ”coordonatorul” este dispus să se apuce de drumurile naționale, interraionale și interorășenești. ”Circa 1200 de km de drum se vor repara în cadrul acestui program și acesta este doar începutul. Noi planificăm să extindem programul în anii următori”, a remarcat liderul PDM.

Așa că PDM planifică ”împărțirea” surselor FR pentru mulți ani înainte.  Și se va desfășura în baza îndemnului olimpic: ”Mai repede! Mai sus! Mai tare!”.

Ivan Lecarevскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: