Logică pentru papuaşi
РУС. MOLD.
» » Logică pentru papuaşi

Logică pentru papuaşi

11-06-2016, 10:05
Viziuni: 1 741
  
Versiunea de tipar   
Logică pentru papuaşiBanca Mondială a considerat că, odată ce autorităţile Moldovei nu sunt capabile să perceapă impozite, trebuie majorat salariul perceptorilor?

Trebuia să se ajungă la o asemenea idee — dacă autorităţile percep prost impozitele şi din respectiva cauză are de suferit bugetul, ele, aceste autorităţi, au nevoie de încă un credit!

 

Şi atunci ce va fi — impozitele vor începe să plutească şuvoi spre vistierie? Cel mai ridicol este faptul că, oricît de mulţi bani le-ai da autorităţilor moldovene, situaţia totuna nu se va schimba în bine, ci din contra. Şi pînă cînd partenerii europeni nu-şi vor da seama de asta, toate împrumuturile şi granturile, ca şi pînă acum, vor dispărea de parcă s-ar topi în nisip.


Recent, Banca Mondială a declarat disponibilitatea sa de a acorda Moldovei un credit în sumă de 20 milioane de dolari pentru un proiect de modernizare a administrării fiscale. Sub noţiunea «modernizare» se subînţelege simplificarea procedurii de percepere şi achitare a impozitelor. După cum se menţionează în comunicatul de presă al departamentului financiar, se planifică o reformare fundamentală a întregului sistem şi crearea unui nou sistem — unic şi centralizat. Şi, chipurile, acest nou sistem va îmbunătăţi situaţia în ceea ce priveşte perceperea impozitelor — în primul rînd. În al doilea rînd — va asigura respectarea procedurilor obligatorii corespunzătoare de către contribuabili.


Ideea, la general, este clară, doar că apar o mulţime de «dar». Din anul 2009, cînd la putere a venit aşa-numita coaliţie proeuropeană, cel dintîi lucru de care s-au apucat partidele de la guvernare a fost recroirea legislaţiei fiscale. Şi e clar de ce — din dorinţa de a obţine o croială nouă, care să corespundă intereselor lor oligarhice. Pe cineva pur şi simplu l-au împins afară din piaţă, şi, printre altele, o asemenea presiune prin intermediul unor controale din partea fiscalităţii s-a făcut nu numai asupra agenţilor economici autohtoni, ci chiar şi asupra unor investitori din străinătate, care, pînă la urmă, au considerat că e mai avantajos pentru ei să-şi închidă afacerea din Moldova, decît să rămînă aici în continuare.


Totodată, fără nici un pic de sfială, majoritatea guvernantă din Moldova a început să cerşească granturi şi credite prin toată lumea, inclusiv pentru reforme fiscale. Şi toate aceste acţiuni erau prezentate sub o formulă foarte delicată — «aducerea legislaţiei Moldovei în concordanţă cu standardele europene».


Şi ce avem astăzi? Bugetul este programat după venituri care, practic, în totalitate se planifică să fie împrumutate de la partenerii externi de dezvoltare. Nici nu poate fi altfel, odată ce veniturile nu au de unde apărea, dat fiind că economia ţării este monopolizată şi împărţită în sfere de influenţă. Unii trebuie să plătească impozite în mod obligatoriu, altora li se permite să fure miliarde sub ochii întregii comunităţi cinstite. Actuala putere s-a dovedit a fi într-atît de impotentă, încît nici nu pricepe că impozitele trebuie nu doar percepute în mod onest, dar şi că businessul trebuie stimulat astfel, ca el, businessul, să nu-şi tăinuiască veniturile.


Pe parcursul de acum a şapte ani, componenţele mereu în schimbare ale guvernului de coaliţie nu sunt capabile să propună sectorului real instrumente concrete de dezvoltare şi stimulare. Unicul lucru pe care îl face guvernarea este recroirea legilor de o sută de ori pe zi.


Producţia internă este substituită cu importul, producătorul autohton, fiind considerat inutil, este aruncat la margine de drum. De ce? De ce roşiile turceşti sau bulgăreşti sunt mai bune decît cele moldoveneşti? De ce pe tejghelele magazinelor noastre găsim lapte produs din praf adus din Ucraina şi Rusia, în loc să găsim lapte integral de producţie locală? De ce noi cumpărăm carne din unul Dumnezeu ştie care ţară, în timp ce producătorii autohtoni de carne imploră autorităţile să le deschidă piaţa moldovenească? Asemenea «de ce?» se adună un car întreg. Guvernarea nu înţelege sau nu doreşte să recunoască că vistieria statului trosneşte din toate încheieturile nu doar din cauza micşorării încasărilor de impozite, ci şi din cauza unei corupţii totale, de care păcătuiesc inclusiv organele fiscale, şi nicidecum din cauza salariilor insuficient de mari ale lucrătorilor din respectivele organe. Şi încă un moment important: într-o ţară în care nu există o politică fiscală şi bugetară stabilă cel puţin pentru o perioadă de scurtă durată, nu va fi aflux de investiţii nici interne, nici externe. Şi tocmai această condiţie autorităţile moldovene n-o respectă — de acum al şaptelea an la rînd.

 

* * *

«Scopul Moldovei este crearea unui serviciu fiscal modern computerizat, în care fiecare va putea vedea şi acţiona în corespundere cu regulile sale, a declarat Alexandr Kremer, reprezentant permanent al BM în Moldova. Ca rezultat, vor fi mai puţine complicaţii pentru contribuabil şi mai multe impozite percepute pentru şcoli, medicamente şi drumuri».


Conform acestei logici, poate ar fi mai simplu şi mai oportun ca aceste 20 milioane de dolari să fie alocate pentru dezvoltarea infrastructurii sociale fără intermediari, adică funcţionarii din inspectoratul fiscal, ci prin contracte directe cu instituţiile sus-menţionate? În acest caz, va exista cel puţin o careva speranţă că acest credit, chiar dacă şi va fi furat, se va întîmpla nu în mărime de sută la sută, şi atunci va mai rămîne din el cîte ceva pentru şcoli, medicamente şi drumuri.
 
Pavel Marfin
 
скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: