Acum șase ani,
PCRM a propus programul «40 de orașe», realizarea căruia ar fi transformat centrele raionale în focare
de dezvoltare a întregii țări
Programul «40
de orașe» a fost una dintre componentele inițiativei sociale «Proiectul
moldovenesc» propus de PCRM și prevedea schimbarea structurii sociale,
modernizarea totală și urbanizarea țării prin intermediul dezvoltării
infrastructurii, sistemului educaționale și industriei în raioanele din
Moldova.
Programul a fost
elaborat de Partidul Comuniștilor încă în anul 2009 și presupunea dezvoltarea a 40 de localități — centre raionale, cu scopul de a asigura o evoluție
echilibrată în toate regiunile țării.
Premisele dezvoltării
La prezentarea
programului «40 de orașe», fostul consilier al președintelui pe probleme
economice, Oleg Reidman, a subliniat că documentul respectiv are menirea de a
izbăvi Moldova de placa provincială. «Noi trebuie să stimulăm investițiile în
provincie», a declarat Oleg Reidman. În mod special, el a remarcat că sintagma
«provincie» trebuie să rămînă în trecut. În 40 de orașe — centre raionale ale
țării, viața trebuie să devină mai atractivă decît în capitală. Acest lucru ar
putea fi realizat atît din contul resurselor interne ale țării, cît și din
contul investițiilor externe. Autorii programului, deputații comuniști, au fost
convinși că baza realizării proiectului inițiat este rezultatul muncii făcute
de PCRM în timpul aflării sale la guvernare. Este vorba despre dezvoltarea
infrastructurii, realizarea programului de gazificare, în rezultat —
actualmente, 96 % din localitățile țării sunt racordate la conducta de
alimentare cu gaz, asigurarea cu telefonie — în proporție de 100 %, construcția sistemelor de alimentare cu apă
și a drumurilor și multe altele. Proiectul «40 de orașe» putea deveni un
program național — o idee care să propună consens întregii societăți
moldovenești.
În cadrul proiectului «40 de orașe» se propunea
elaborarea programelor speciale pentru fiecare centru regional, crearea
condițiilor speciale pentru atragerea investițiilor și creștere economică,
inclusiv clustere industriale, incubatoare de afaceri, platforme inovaționale,
parcuri tehnice, proiecte de dezvoltare ș.a.m.d. la baza acestui program a stat
concepția centrelor de dezvoltare, creșterea economică accelerată. Exemple
similare pot fi identificate în istoria contemporană a Franței anilor 60,
Irlandei anilor 80, Asiei de Sud-Est și a Chinei anilor 90.
Urbanizarea
în condiții noi
În cadrul unui
interviu, președintele Partidului Comuniștilor, al treilea președinte al
Republicii Moldova, Vladimir Voronin a explicat că realizarea proiectului «40
de orașe», de facto, înseamnă modernizarea totală a Moldovei.
Care este esența
proiectului? În primul rînd, nici mai mult nici mai puțin, este vorba despre
schimbarea structurii sociale. Moldova are nevoie de dezvoltarea rapidă a
clasei oamenilor pregătiți profesional, specialiștilor calificați cu venituri
mari, situație stabilă și poziție civică activă. Urbanizarea este cel mai
important instrument de realizare a acestei sarcini. Însă, acest proces trebuie
să fie bazat pe condiții absolut noi.
Liderul PCRM a
constatat că, la ziua de astăzi, centrele noastre raionale lasă o impresie
jalnică. Nu este nici sat, nici oraș. În aceste localități nu există o
infrastructură socială serioasă. Ceea ce, de altfel, este valabil și pentru
capitala noastră. Din păcate, Chișinăul s-a transformat într-un sat cu
gospodărie comunală. În toată țara prevalează viața culturală provincială.
Între timp, pentru dezvoltarea rapidă a regiunilor există toate premisele.
Moldova este țara cu o structură unică a populației. Din Chișinău pînă la
majoritatea centrelor raionale este 100-200 de km. Dar ce mai înseamnă aceste
100 de km dacă vom construi drumuri moderne? Iar acesta este primul pas pentru
lichidarea provincialității centrelor raionale.
Pe de altă parte,
urbanizarea rapidă va genera resurse de muncă în agricultură. Avînd în vedere
caracteristicile noastre, aceste resurse vor putea fi ușor integrate în orașe
în același timp păstrînd domiciliul angajaților la sate.
În variantă ideală,
acest lucru ar trebui să arate așa: omul vine dimineața la muncă — în centrul
raional, la întreprindere. Seara, cînd se încheie ziua de muncă, revine în sat
— un spațiu ecologic curat, asigurat cu gaz, apă caldă, telefon, internet
ș.a.m.d.
Vladimir Voronin
și-a exprimat convingerea că pentru mulți, această stare de lucruri ar fi mai
atractivă decît viața în capitală — cu toată agitația, isteria, ambuteiajele
zilnice. Satele moldovenești ar putea deveni suburbii confortabile ale
centrelor raionale.
Există orașe care
trebuie să fie dezvoltate. Există sate în care condițiile de viață necesită a
fi făcute mai confortabile. Nu ne rămîne decît să lansăm acest proiect.
Tinerii
trebuie să
muncească acasă
Tineretul este forța motrice a societății,
acest lucru se ia în calcul la elaborarea oricărui program prezentat de PCRM.
Acest fapt reprezintă componenta de bază și în programul «40 de orașe»,
potrivit căruia, în infrastructura socială a fiecărui oraș, neapărat, trebuie
să fie incluse instituțiile de învățămînt. În funcție de profilul
întreprinderilor deschise într-un oraș sau altul, ar fi fost selectate și
filialele instituțiilor de învățămînt, care ar pregăti specialiștii necesari.
În anul 2010, la Chișinău erau înregistrați 115
mii de studenți. Este o presiune enormă pentru infrastructura capitalei. Marea
majoritate a acestor tineri trăiesc în condiții nu tocmai normale. Ar trebui să
ne gîndim la felul în care-i învăță și la condițiile în care sunt impuși să
trăiască.
Din acest
considerent, în proiectele de dezvoltare a orașelor au fost prevăzute
investiții capitale în sectorul educațional. Nu este neapărat să vorbim doar
despre instituțiile de învățămînt superior. Ar putea fi, după exemplul
Germaniei, centre de instruire care pregătesc specialiști și asigură
întreprinderile computerizate, automatizate și agricole cu muncitori
profesioniști. Baza inițială există deja. În perioada de guvernare a PCRM, în
toate centrele raionale funcționa fie o școală profesională sau tehnică.
Potrivit celui
de-al treilea președinte al Republicii Moldova, Vladimir Voronin, realizarea
programului de dezvoltare a celor 40 de orașe — este sarcina tinerilor. O mare
parte a lucrului cade pe umerii tinerilor, cu studii, pregătiți, oameni cu
carte. Ei vor fi foarte necesari.
Programul «40 de
orașe» este legat și de problema migrației muncii. Pentru că majoritatea celor
care muncesc peste hotare sunt tineri. De ce ei oare trebuie să muncească
pentru străini și să îmbogățească o țară străină? De ce tinerii nu pot munci la
ei acasă, să fie alături de copii și părinți, să se îmbogățească pe ei și țara
în care trăiesc?
Încrederea
pierdută
Este clar că nici
revoluția în infrastructură, nici angajările în cîmpul muncii, nici
soluționarea problemei migrației — sunt sarcini care nu pot fi realizate fără
atragerea investițiilor. Investiții interne cît și externe. Însă pentru asta se
impune crearea condițiilor atractive, inclusiv, mecanisme de oferire a
facilităților pentru investitori, care a fost deja aprobat pe timpul guvernării
PCRM.
În ceea ce ține de
programul «40 de orașe», soluționarea sarcinilor legate de infrastructură
trebuie să fie responsabilitatea puterii executive — Guvernul și organele
puterii locale. Statul ar fi trebuit să creeze platforme cu facilități fiscale
și infrastructură gata pregătită. De partea lor, investitorii ar trebui să
deschidă întreprinderi și să creeze locuri de muncă.
Însă, este clar că
fără stabilitate, fără încredere în ziua de mîine, investitorii nu vor veni
niciodată la noi. Din păcate, nici cetățenii Moldovei și nici potențialii
investitori nu mai au încredere în ziua de mîine.
Toate ar fi fost
altfel dacă acum șapte ani nu s-ar fi schimbat puterea, dacă «Proiectul
moldovenesc» și «40 de orașe» ar fi ajuns să fie realizate.
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно