Corupția în sănătate
РУС. MOLD.
» » Corupția în sănătate

Corupția în sănătate

28-05-2018, 09:02
Viziuni: 26
  
Versiunea de tipar   
Corupția în sănătateEste inadmisibil ca oligarhii de la putere să paraziteze pe baza sistemului de sănătate — pe sănătatea și viața națiunii
 
În sistemul de sănătate, întotdeauna, au existat anumite dificultăți. Cu toate acestea, nu există probleme acute care să fie imposibil de soluționat. Cel puțin, în 2001 cînd a venit la guvernare, Partidul Comuniștilor a abordat sănătatea drept o sferă prioritară, finanțarea căreia era percepută drept investiții în sănătatea națiunii. Din 2009 încoace, toate s-au schimbat total invers. Sănătatea s-a transformat într-o sursă suplimentară de finanțare a bugetului de stat auster și umplerea buzunarelor funcționarilor guvernamentali.

Din contul poporului

Sănătatea se finanțează din două surse — prin intermediul sistemului asigurărilor medicale obligatorii și din bugetul de stat. Începînd cu anul 2010, toți miniștrii de finanțe, prin minciună și adevăr, au depus tot efortul să nu acorde surse suficiente din bugetul de stat pentru necesitățile medicinii. Dimpotrivă, ei au încercat să scoată banii, plătiți de cetățeni și angajatori pentru polița de asigurare medicală, în alte scopuri.

De ce s-au redus sumele alocate din bugetul de stat? Pentru că s-a redus cota de cheltuieli pentru sănătate în raport cu PIB. Dacă în 2009, cota cheltuielilor pentru sănătate a constituit 6,2 % din PIB, deja în 2015, acest indice s-a redus pînă la 4 %. De asemenea, reducerea finanțării nu trece neobservată.

Toți banii care se alocă pentru spitale din bugetul de stat trec prin Ministerul Finanțelor. Acest lucru se face o dată în an și nu, întotdeauna, în deplină măsură. La inițiativa deputaților comuniști au fost adoptate amendamente la Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, care obligă Ministerul Finanțelor să finanțeze ritmic sfera sănătății transferînd bani în fiecare lună. În acest fel, mecanismul de finanțare a fost pus sub control parlamentar. Dar, acest control este eficient atunci cînd în cadrul comisiilor activează oameni responsabili pentru propriile lor acțiuni. Acum, cînd toată activitatea parlamentului este controlată din oficiul PDM, controlul asupra finanțării obiectelor din sfera sănătății este concentrat în mîinile democraților.

Ce se întîmpla atunci cînd Ministerul Finanțelor făcea autogestiune și cînd bugetul de stat era adoptat cu jumătate de an mai tărziu decît termenul necesar. Amintiți-vă cum la sfîrșitul anului 2015 spitalele nu mai primeau pacienți pentru că nu mai dispuneau de medicamente. Nu mai aveau niciun fel de preparate. În lipsa surselor activa chiar și Spitalul Clinic Republican, care nu dispunea nici măcar de antipiretice.

Pacienții care erau acceptați, erau avertizați să vor trebui să-și procure medicamente din cont propriu. În acest fel au fost încălcate drepturile persoanelor asigurate. Oamenilor li se spunea că pot prezenta cecurile pentru medicamentele procurate și li se vor întoarce banii. Însă, de facto, nimeni nu a cerut restituirea banilor.

Respectiv, la ce bun să transfere omul bani în Fondul asigurărilor medicale obligatorii dacă este nevoit să achite pentru serviciile medicale? Apropo, și faptul că prețul poliței medicale rămîne neschimbat timp de trei ani de zile este, de asemenea, meritul deputaților PCRM care au înaintat această inițiativă. Despre acest lucru, la fel, nu se vorbește.

Ministerul Sănătății șochează

Medicamentele și prețul acestora este o adevărată parabolă în țara noastră. Acestea se scumpesc permanent și nu întotdeauna motivat. Cetățenii Moldovei nu se mai miră de acest lucru și chiar au încetat să se mai revolte, se obișnuiesc cu nedreptatea. Însă, chiar și pe acest fundal, Ministerul Sănătății a reușit să-i uimească pe toți. În 2016, din nuștiu ce motive, s-au scumpit brusc unele medicamente, care se procură centralizat pentru spitale sau se încadrează în lista medicamentelor compensate. Scumpirea a fost de 50–75 la sută și chiar mai mult. Spre exemplu, insulina și alte preparate pentru tratamentul diabetului, din categoria preparatelor compensate, s-au scumpit cu aproape 50 la sută. Medicamentele pentru tratamentul hepatitei — cu 60-75 la sută, unele antibiotice — s-au scumpit de două ori, iar prețul altor preparate medicamentoase a crescut de cîteva ori.

Tenderele pentru procurarea medicamentelor sînt organizate de Agenția medicamentului, care, de altfel, este în gestiunea Ministerului Sănătății. Toate aceste preparate sînt procurate din contul contribuțiilor în Fondul asigurării medicale obligatorii. Acești bani ar fi putut fi cheltuiți pentru extinderea pachetului serviciilor medicale sau îmbunătățirea calității acestora.

În afară de aceasta, din cauza majorării prețurilor de achiziție, în spitale cantitatea medicamentelor este mai mică, respectiv, acestea nu ajung pentru toți. Anume din această cauză, nimeni nu se grăbește să spitalizeze pacienții. În 2015, în multe spitale raionale, erau spitalizate doar persoanele aduse cu ambulanța. În acest fel, în 2015, spitalele au acceptat la internare cu 45 de mii de pacienți mai puțin decît în 2014. În această perioadă, sistemul medical a fost abandonat de circa 500 de lucrători medicali.

Conform datelor statistice, din 2014 pînă în 2015, cheltuielile populației (gospodăriilor casnice) pentru sănătate au crescut cu 17 la sută. Nu pentru că oamenii s-au îmbolnăvit mai des, ci pentru că au fost nevoiți să plătească mai mult. Pentru că au fost nevoiți să achite și pentru acele servicii care sînt incluse în polița de asigurare medicală. Evident, toate aceste aspecte au influențat asupra sănătății populației. Imediat, s-a remarcat o creștere considerabilă a mortalității generale, inclusiv, a mortalității infantile. Mortalitatea maternă a crescut de două ori. Indicatorii duratei medii de viață au început să scadă.

Ministrul democraților

Insuficiența permanentă a bugetului necesar a continuat haosul și pe piața farmaceutică, mai exact, a dezlegat mîinile celor care controlează acest sector. Anume în 2015, Ministerul Sănătății a fost condus de protejata democraților Ruxanda Glavan, care se orientează foarte bine pe această piață. Ministrul Sănătății, care a condus instituția doi ani de zile — este medic de profesie, dar nu a activat nemijlocit în sistemul de sănătate, preferînd să nu fie medic ci femeie de afaceri.

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul anticorupție. md, în perioada anilor 2003- 2006, Ruxanda Glavan a fost director al companiei SRL «Glavirux», specializată în importul și distribuirea produselor cosmetice, articole de igienă intimă, echipament medical și preparate farmacologice. Compania a atras atenția opiniei publice după ce în 2013, avocatul Ana Ursachi a acuzat-o pe Glavan de faptul că este implicată în schema importului de contrabandă la Moscova a dispozitivelor pentru monitorizarea nivelului de zahăr în sînge.

Deși, la acel moment, Ruxanda Glavan nu era administrator a acestei companii, ea era unicul acționar al companiei. Potrivit Agenției de achiziții publice, din 2012 și pînă în prezent, SRL «Glavirux» a încheiat cel puțin 120 de contracte pe marginea achizițiilor publice, în conformitate cu care, a livrat produse de igienă intimă, echipament medical și preparate farmacologice pentru instituțiile medico-sanitare din toată Moldova în valoare de la cîteva zeci de mii pînă la cîteva sute de mii de lei. Știa oare despre acest lucru liderul Partidului Democrat atunci cînd a numit-o pe doamna Glavan în această funcție? După toată probabilitatea, știa. Dar, astăzi, țara este guvernată de afaceriști neonești, iar o business-ledy în sănătate, comparativ, cu alți oligarhi, este un personaj destul de modest.

PCRM în lupta cu oligarhii

Pe piața farmaceutică s-au simțit profitabil toți miniștri ai Sănătății care au fost în această funcție din 2009 încoace. Tenderele pentru achiziția medicamentelor, echipamentelor medicale și tehnicii scumpe, tot mai des, se organizează în funcție de relațiile personale sau apartenența partinică. La indicația «bună voitoare» a cuiva au fost formate și prețurile în farmacii.

Proprietarii rețelelor farmaceutice și depozitelor le era convenabil să importe, în mare parte medicamente scumpe. Cheltuielile de transport și păstrare a preparatelor scumpe sau ieftine sînt la fel. Însă, adaosul farmaceutic de 40 % la preparatele scumpe arată mult mai apetisant.

Fracțiunea parlamentară a PCRM a venit cu inițiativa de a modifica Legea cu privire la activitatea farmaceutică, în conformitate cu care, din 1 octombrie 2015, a început să fie aplicat adaosul comercial diferențiat la medicamente în depozitele farmaceutice. În acest fel, adaosul comercial a început să varieze între 16 și 40 la sută, ceea ce a dus la ieftinirea unui șir de medicamente. În al doilea rînd, aceste modificări au stimulat nu doar comercializarea preparatelor scumpe dar și a medicamentelor mult mai accesibile ca preț.

Deputații comuniști au promovat această inițiativă aproape doi ani de zile. Deputaților li se propuneau să renunțe și recompense în euro. Legislatorii comuniști erau supuși atacurilor din partea deputaților altor fracțiuni. Magnații de pe piața farmaceutică făceau presiuni din toate părțile. Chestiunea a fost pusă la vot de patru ori și de patru ori în sala de ședințe a Parlamentului nu a fost cvorum. Cu toate acestea, Legea a reușit să fie aprobată, iar despre reducerea prețurilor la medicamente a raportat Ministerul Sănătății, care nu a avut nicio contribuție la adoptarea acestei Legi.

Inițiativa PCRM a ajutat la reducerea prețurilor la medicamente. Însă, nu s-a reușit stoparea scumpirilor în general. Businessmenii din partea puterii știu cum să-și protejeze profitul. În afară de aceasta, locuitorii țării au început să vorbească din nou, despre faptul că din farmacii dispar preparatele medicamentoase ieftine tradiționale. Motivul constă în faptul că Agenția Medicamentului a încetat să le mai includă în lista preparatelor medicamentoase importate în Republica Moldova. Mecanisme de amăgire a poporului au fost inventate suficiente. Este inadmisibil ca oligarhii de la putere să paraziteze pe sănătatea și viața națiunii.

Statistica corupției

În 2015, CNA a intentat 52 de dosare de corupție față de 19 — în 2014! Cea mai mare dinamică procentuală a cazurilor de corupție a fost atestată în instituțiile din subordinea Ministerului Sănătății. Faptele de corupție identificate în cadrul Ministerului Sănătății prezintă în sine cea mai mare majorare procentuală (+477,8 %) comparativ cu alte instituții de stat anchetate de CNA.

În perioada de guvernare a PCRM, cînd salariile lucrătorilor medicali au fost majorate de 9 ori, în medicină nivelul corupției a scăzut considerabil. Ulterior, angajații din sfera de sănătate au fost puși, din nou, pe foame, iar unii dintre ei atentează la buzunarele goale ale pacienților.

Însă, nu știu de ce, întotdeauna cînd vorbim despre corupția în sănătate, ne referim la mita luată de medicii de rînd. Dar toate acestea sînt nimicuri comparativ cu nivelul corupției în suma mitei și «recompenselor» în tot sistemul de sănătate, mai ales în structura ministerelor și instituțiilor în care se desfășoară scheme frauduloase legate de achiziționarea echipamentului medical, preparatelor medicamentoase, acolo unde se împart creditele ș. a. m. d.

Să ne amintim cum în aprilie 2015, colaboratorii CNA l-au reținut pe fostul ministru al Sănătății, Andrei Usatîi și directorul Spitalului de Urgență, Gheorghe Ciobanu. Fostul ministru era bănuit de depășirea atribuțiilor de serviciu în contextul achiziției echipamentelor medicale și preparatelor medicamentoase. Ulterior, reținuților li s-a alăturat și șeful Agenției Medicamentului, Alexandru Coman, dar și directorul Spitalului Cardiologic, Vitalie Moscalu. Este clar că funcționarii de rang înalt din medicină au reușit să iasă basma curată din această situație pentru că sistemul judecătoresc de la noi nu este mai puțin corupt decît cel medical.

În declarația Procuraturii Generale se menționa că reprezentanții Ministerului Sănătății și Agenției de achiziții publice au prejudiciat statul cu aproape 6 milioane de lei. Persoanele responsabile din cadrul acestor instituții au procurat echipament medical pentru desfășurarea expertizelor genetice la preț de trei ori mai mare decît costurile propuse de alți agenți economici. Mai mult decît atît, aparatele trebuiau să fie procurate doar după proiectarea și construirea clădirii laboratorului genetic.

* * *
Asemenea exemple pot fi prezentate cu duiumul. Lupta împotriva corupției din sistemul sănătății trebuie să înceapă de sus. Însă, atît timp cît împotriva corupției vor lupta însuși corupții, noi nu vom reuși să scoatem Moldova noastră din criză.

Natalia Lujinaскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: