Din discursul
deputatului în Parlament, președintele a Comisiei parlamentare pentru protecție
socială, sănătate și familie — Oxana Domenti
Diferența
dintre guvernarea comuniștilor și actuala putere este foarte mare. Politica
PCRM era orientată spre rezultate concrete. Noi ne focusam pentru a face viața oamenilor
mai bună, de aceea, noi avem ce spune. Da, comuniștii nu au promovat pe larg
aceste rezultate, cu toate acestea, rezultatele au vorbit pentru ei înșiși.
Astăzi, putem face următoarea concluzie: politica socială nu a fost și
nici nu va fi o prioritate pentru actuala guvernare. Abordarea lor «socială»
constă în următorul fapt — a tăia, a optimiza, cum să facă în așa fel ca acele
fărîmituri de bani publici să fie transferate în buzunarele de partid sau
personale. Din păcate, sfera socială este, pentru actuala guvernare, un poligon
pentru experimente sociale. Spre exemplu, scumpirea bruscă a serviciilor
medicale.
Un alt moment,
această guvernare, caută orice metodă pentru a închide gura oponenților. Și, în
acest caz, noi nu trebuie să le oferim o atare posibilitate, ci dimpotrivă,
prin cifre și argumente concrete să demonstrăm populației situația reală. Vă
asigur, noi avem asemenea argumente, de aceea, trebuie să ne înarmăm.
Subliniez, actuala guvernare încearcă să ascundă statistica reală.
* * *
Un capitol
important a politicii sociale a populației o constituie politica veniturilor
populației — salariile, pensiile, bursele, indemnizațiile. Comuniștii au
promovat o politică socială eficientă, noi reacționam instantaneu la
necesitățile populației, asiguram ritmul de creștere a veniturilor populației,
care era de 3,5 ori mai mare decît la această guvernare așa numită
proeuropeană. Inclusiv de creștere a salariilor — de 3,2 ori, a pensiilor — de 3,7
ori.
Voi reaminti că din
2004 pînă în 2008, ritmul mediu de creștere a constituit 124 la sută în termeni
nominali, și în termeni reali — 111 %. Din 2010 pînă în 2016, creșterea
nominală anuală a salariilor a constituit doar 107,7 %, cea reală — 103,5 la
sută. În 2011, rata generală de creștere a salariilor a fost mai mică în raport
cu creșterea prețurilor. În același timp, în 2016 numărul salariaților,
comparativ cu anul 2008, s-a redus cu 80 de mii.
În ceea ce privește
salariile în sectorul bugetar, situația este și mai tristă. În anul 2016, în
sectorul bugetar veniturile salariale reale au fost în descreștere. Deja de
cinci ani de zile, salariul minim rămîne la nivel de o mie de lei, ceea ce este
egal cu mărimea ajutorului social. La capitolul venituri, comuniștii la vremea
lor, asigurau un ritm mediu de majorare a veniturilor populației, atît în
termeni reali, cît și în termeni nominali, de 3,5 ori mai mult decît actuala
guvernare.
Respectiv, în
perioada 2004 — 2008, creșterea medie a veniturilor anuale ale populației a
constituit 124 la sută, în 2010 — 2015, veniturile populației au crescut cu 7% în
termeni nominali și cu 2,9% — în termeni reali. În baza de date pentru 2016,
venitul nominal mediu lunar al populației a crescut cu doar 5 %, în termeni
reali — a rămas la nivelul anului trecut.
Și la capitolul
cheltuieli, situația este pesimistă. În 2016, populația a cheltuit în mediu cu
1,3 % mai puțin decît în anul precedent. Este evident, nu pentru că nu a fost
necesitate, ci pentru că cetățenii sînt atît de ne încrezuți în ziua de mîine, încît
trebuie să facă economii.
Însă, anul trecut, cheltuielile populației pentru
servicii medicale au crescut cu 30 la sută. Dacă în 2014, cheltuielile au
constituit 5 %, în 2016 — 7,5 la sută din totalul cheltuielilor.
* * *
În ceea ce privește
pensiile, tendința este aceeași. Pensia medie, în perioada corespunzătoare, în
termeni reali a crescut de 3,7 ori comparativ cu perioada actuală. Evident,
atunci cînd numărul salariaților scade, cînd numărul pensionarilor este în
creștere, situația demografică este catastrofală (numai în 2016 s-au născut cu
800 de copii mai puțin decît în 2015), veniturile la bugetul asigurărilor
sociale au scăzut. Dacă în 2009, bugetul asigurărilor sociale a fost cu profit,
în 2016, deficitul bugetului a fost de peste un miliard 200 de milioane de lei.
Pe fundalul
reducerii numărului de salariați, autoritățile nu au inventat nimic altceva decît
cum să propună reforma «magică» a sistemului de pensii, pe care au promovat-o
hoțește. Eu aș numi această reformă cinică, în consecință, populația așa și nu
a înțeles în ce constă această reformă. Scopul Guvernului a fost ca reforma să
fie adoptată în liniște. Populația va simți efectul negativ al reformei în
viitorul apropiat.
Acele promisiuni
precum că, chipurile, se vor majora de două ori, așa și vor rămîne promisiuni
deșarte. Scopul reformei a fost de a face economii în bugetul asigurărilor
sociale. Și această economie ne-a fost prezentată pe hîrtie: doar din majorarea
pragului vîrstei de pensionare pentru femei (cu 6 ani), se planifică a face
economii de circa 500 mln. de lei; din schimbarea modului de indexare a
pensiilor — încă 200 de mln. de lei.
Voi reaminti că, începînd
cu anul 2003, PCRM a implementat așa numita lege cu privire la indexarea
obligatorie a pensiilor, care avea loc anual în data de 1 aprilie. Indexarea
era operată în baza coeficientului, care se calcula reieșind din diferența
majorării salariilor și creșterea medie a prețurilor la mărfurile de consum. Începînd
cu anul 2004, cea mai mică indexare a fost de 16 %.
Actuala guvernare a
schimbat modalitatea de indexare a pensiilor. De la 1 aprilie, indexarea va fi
făcută doar în baza ritmului de creștere a prețurilor la mărfurile de consum.
Vorbind în limbaj
statistic, asta înseamnă că se va produce o reducere cu o treime a veniturilor
indexate. Dacă e să comparăm felul în care creșteau salariile și pensiile plus
prognozele pentru anul viitor, practic o treime din suma, pe care trebuiau să o
primească pensionarii începînd cu 1 aprilie, a fost tăiată pe calea modificării
coeficientului de indexare a pensiilor.
Acest lucru va
influența beneficiarii care au ieșit la pensie pînă în 1999. Pentru ei, în
general, nu sînt prevăzute nici un fel de măsuri. Pentru cei care au ieșit la
pensie după anul 2000, este prevăzută valorizarea pensiei. Acestea sunt niște
bule roze de săpun pe care guvernarea le aruncă în vînt. Pentru că noi am
văzut, anual pentru fiecare categorie de pensionari veniturile, care le garanta
această valorizare, nu depășeau 200 de lei. Modificarea coeficientului de
indexare a pensiilor va mînca, pur și simplu, și această sumă.
În afară de faptul
că este netransparentă, reforma sistemului de pensii discriminează și mai mult
cetățenii. Spre exemplu cei care abia vor intra în sistem după 1 aprilie, nu
vor mai primi acel adaos de 180 de lei; cei care vor intra în sistem vor avea
dreptul la recalcularea pensiei dacă au lucrat după ce au ieșit la pensie, iar
cei care sînt deja în sistem, nu au acest drept. Adică, sînt foarte multe momente
nedrepte.
Fracțiunea PCRM a
pledat împotriva acelei căi prin care a venit guvernarea în Parlament cu
această reformă, împotriva condițiilor prevăzute. Noi am protestat cum am
putut,însă, nu am fost auziți. Reforma a fost implementată în doar o săptămînă!
Și nu veți găsi nicio țară în lume unde asemenea reforme se implementează în
asemenea termeni. Asemenea reforme nu se implementează des, ci odată la 10-15
ani. Iar ceea ce ni s-a demonstrat nouă este un neprofesionalism absolut, iar
acum, acești oameni încearcă să îndrepte greșelile.
Reforma sistemului de
pensii este un subiect aparte de discuții. Evident, acea campanie publicitară în
sursele media nu se compară nicidecum cu realitatea cu care se vor confrunta,
foarte curînd, cetățenii Moldovei.
* * *
Acum, cîteva
cuvinte despre situația în domeniul ocrotirii sănătății. Celor care au auzit și
au văzut votul de neîncredere împotriva ministrului Sănătății în Parlament, li
s-a creat probabil impresia că lucrurile nu sînt chiar atît de rele. Din nou, însă,
toate sînt din cauza campaniei publicitare din sursele media care prezintă
informația așa cum îi convine actualei guvernări. Situația, însă, din păcate,
nu este atît de optimistă. Să luăm spre exemplu, majorarea prețurilor la
serviciile medicale.
Ministerul
Sănătății a fost obligat să ia această decizie pentru că situația la capitolul
finanțare în sfera respectivă este catastrofală. În ultimii 3-4 ani, statul
practic a tăiat finanțarea acestui sector. Dacă în perioada 2005–2006,
finanțarea ajungea la 67 la sută din bugetul de stat, restul — din
contribuțiile salariale ale populației, astăzi, din bugetul de stat se alocă
pentru medicină doar 43 la sută. Chiar dacă la începutul anului și se aprobă
niște bugete, pe parcursul anului ele se reduc în rezultatul rectificărilor și,
într-un final, sursele financiare pe care le alocă statul în medicină continuă
să se reducă.
Compania Națională
de Asigurări în Medicină, care finanțează o mare parte a sferei medicale, nu a
revizuit costurile serviciilor sale din 2011. De cealaltă parte, prețurile la
medicamentele pe care le procură spitalele, precum și alte cheltuieli, au
crescut considerabil. Anul trecut, noi am organizat o conferință de presă, în
cadrul căreia am remarcat că medicamentele procurate prin intermediul
achizițiilor centralizate pentru spitale au sporit cu 60–70 la sută. Adică,
spitalele au fost nevoite să procure medicamente pentru propriile necesități,
la prețuri exagerat de mari. Și mie mi se par foarte cinice declarațiile
Ministerului Sănătății precum că, chipurile, în 2017 vor fi economisite surse în
mărime de 180 mln. de lei din contul faptului că au scăzut prețurile la
medicamente în cadrul achizițiilor centralizate. Da, un pic au scăzut, însă, pe
fundalul scumpirii din 2016, aceste reduceri sînt nesemnificative.
Aceleași bule roze
se referă și la majorarea salariilor în această sferă. Din 2011 pînă în 2016,
datele statistice nu indică nimic. Dimpotrivă, în 2014–2015, creșterea reală a
salariului a fost negativă, adică nivelul inflației a depășit salariul. În a
doua jumătate a anului 2016, majorările au fost operate, în mediu, cu 20 la
sută. Fapt din care autoritățile au făcut mare tam-tam, însă, din nou, acest
lucru s-a făcut nedrept în raport cu unele categorii de angajați. Da, pentru
tinerii specialiști nu este rău, dar nu și pentru specialiștii cu stagiu mare
de muncă, care nici măcar nu au beneficiat de majorare. Putem chiar să vorbim
despre o reducere a veniturilor în domeniul sănătății.
Desigur, pe acest
fundal, Ministerul Sănătății a fost nevoit să revadă prețurile la serviciile cu
plată. Iar statistica vorbește despre faptul că medicii șefi sînt deosebit de
interesați să presteze asemenea servicii. Atît timp cît transferurile de la CNAM se reduc, aceasta este
unica lor sursă de venit. Iar acele rînduri din spitale sînt artificiale,
generate de medicii șefi, pentru a atrage cît mai multe surse financiare.
Noi ne vom opune acestor
tendințe periculoase ale Guvernului în ceea ce privește majorarea prețurilor la
serviciile medicale. Noi am pregătit o decizie parlamentară în acest sens. Noi
sîntem în minoritate, dar vom insista. Scopul nostru este să informăm populația
despre situația reală din țară.
скачать dle 10.6фильмы бесплатно