Poziția Partidului Comuniștilor din Republica Moldova pe marginea trecerii la sistemul electoral uninominal pentru desemnarea Parlamentului
РУС. MOLD.
» » Poziția Partidului Comuniștilor din Republica Moldova pe marginea trecerii la sistemul electoral uninominal pentru desemnarea Parlamentului

Poziția Partidului Comuniștilor din Republica Moldova pe marginea trecerii la sistemul electoral uninominal pentru desemnarea Parlamentului

30-06-2018, 10:40
Viziuni: 48
  
Versiunea de tipar   
Poziția Partidului Comuniștilor din Republica Moldova pe marginea trecerii la sistemul electoral uninominal pentru desemnarea ParlamentuluiPartidul Comuniștilor din Republica Moldova și-a expus poziția pe marginea modificării sistemului electoral imediat după ce a fost înaintată respectiva inițiativă legislativă. În Ziarul «Comunistul», poziția PCRM a fost publicată pe data de 24 martie, 2017.
 
Totodată, pînă la ora actuală, discuțiile în legătură cu schimbarea legislației ce vizează alegerile parlamentare în țară nu contenesc. La organele de conducere ale PCRM de toate nivelele, precum și în redacția Ziarului «Comunistul», parvin multiple adresări din partea cetățenilor — scrisori, apeluri telefonice, cu solicitarea de a oferi explicații pe marginea acestei chestiuni. În special, ce reprezintă în sine alegerea deputaților în baza noilor reguli și ce atitudine are față de acest lucru, la ora actuală, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.

Fapt pentru care accentuăm pe scurt că poziția PCRM a rămas neschimbată. În legătură cu această situație, Ziarul «Comunistul» publică repetat argumentele și concluziile prezentate de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.

1. Sistemul electoral uninominal nu corespunde scopurilor declarate în vederea dezvoltării dinamice a țării.
 
- Campania «Votul tău — deputatul tău», lansată de Partidul Democrat, se prezintă ca și unica posibilitate de a desemna în Parlament omul «nostru», care cunoaște cel mai bine problemele locului. Însă, împărțirea administrativ-teritorială a Moldovei exclude crearea circumscripțiilor electorale conform granițelor unităților administrativ-teritoriale. Cu alte cuvinte, locuitorii majorității raioanelor nu vor obține un deputat «al lor», ci un deputat din raionul vecin, unde situația poate fi complet diferită. Unde mai pui că și candidatul va fi o persoană total necunoscută.
 
- Corupția politică, împotriva căreia trebuie să lupte sistemul uninominal, nu doar că nu va dispărea, ci, dimpotrivă — va spori și mai mult. Pur și simplu va costa ceva mai ieftin. Este una să cumperi un partid întreg sau un politician renumit, care ocupă o funcție serioasă în partidul său și care știe prețul mandatului de deputat, și alta este cumpărarea unui proaspăt deputat. În mare parte, inițiatorului trecerii la sistemul uninominal îi este absolut indiferent cine va învinge la o circumscripție sau alta — practic fiecare dintre învingători poate deveni o pradă ușoară pentru «cumpărători». Cu alte cuvinte, este vorba despre privatizarea totală a procesului electoral și a întregului sistem politic din Republica Moldova.
 
- Utilizarea resurselor administrative și cumpărarea alegătorilor vor deveni acțiuni cheie în cadrul noului sistem electoral. Deja la faza de colectare a semnăturilor în susținerea candidatului potrivit (iar pentru înaintarea unui candidat se impune colectarea a o mie de semnături, iar acestea nu trebuie să se dubleze în alte liste de semnături), candidații inconvenabili pot fi strînși la perete. Comisia electorală de circumscripție, aflată sub presiune administrativă va putea rebuta orice listă de semnături în baza «suspiciunilor» de falsificare. S-a mai întîmplat așa cu semnăturile colectate pentru organizarea referendumului.

- Se deschid noi posibilități pentru provocări împotriva candidaților incomozi. Pentru asta este doar necesar de a «depista» omul necesar, care, chipurile, va primi bani contra semnăturii. Atunci, candidatul nu doar că va putea fi exclus din cursă, ci ar putea deveni chiar subiectul unui dosar penal.
 
- Sistemul electoral uninominal deschide ușile Parlamentului pentru persoanele cu reputație dubioasă, dar cu bani. Anume pentru asta și este criticată în România vecină. Astăzi, în țara vecină, se pune serios problema modificării sistemului electoral uninominal anume din această cauză.
 
- Autorii și propagandiștii trecerii la sistemul majoritar numesc printre «avantajele» acestuia — posibilitatea de rechemare a deputatului. În realitate, însă, acesta este un truc publicitar. În primul rînd, Constituția interzice mandatul imperativ (mandatul în baza căruia alegătorii pot rechema deputatul în baza diferitor motive politice). În acest fel, fie că mecanismul de rechemare va fi exclus din proiectul de lege, fie că, odată cu adoptarea acestui proiect de lege va fi încălcată, din nou, Constituția. În al doilea rînd, în conformitate cu trecerea la sistemul uninominal, rechemarea deputatului va fi posibilă în al doilea și al treilea an de executare a mandatului său. În al treilea rînd, pentru inițierea procedurii este necesar de a colecta semnăturile a o treime din numărul alegătorilor regiunii. În al patrulea rînd, referendumul pentru revocarea deputatului va trebui să fie permis de judecată, care este controlată de autorități. În al cincilea rînd, teoretic, posibila revocare a deputatului în urma referendumului local este o sarcină irealizabilă în practică. În orice caz, timp de 25 de ani de independență, în urma referendumurilor locale nu a fost demis din funcție niciun primar.

- În același timp, deputatul incomod pentru autorități va putea fi revocat în condițiile utilizării resurselor administrative.

2. Sistemul electoral uninominal va dezbina definitiv țara.

- Sistemul electoral existent «O singură țară — o singură circumscripție» le permite și locuitorilor din Transnistria să participe la alegeri. Oamenii din stînga Nistrului au posibilitatea să voteze la secțiile de votare deschise în localitățile din dreapta Nistrului. Proiectul de lege promovat de Partidul Democrat presupune organizarea circumscripțiilor electorale pe teritoriul nerecunoscutei RMN. În actualele condiții acest lucru este pur și simplu imposibil. În acest fel, locuitorii din Transnistria, care dețin pașapoarte ale Republicii Moldova, vor fi lipsiți, chiar și teoretic, de posibilitatea de a participa la alegeri și, în consecință, la determinarea căii de dezvoltare a țării. În asta și constă riscul politic enorm: în esență, autoritățile, odată cu excluderea transnistrenilor din procesul electoral, de facto, renunță la Transnistria, recunosc existența graniței pe Nistru. Și anume în asta constă riscul lichidării statalității în perspectivă medie sau de lungă durată. Ne mai vorbind deja despre faptul că cotele rezervate pentru deputații din Transnistria nu vor fi completate, iar Parlamentul va fi incomplet.

- Se presupune că alegerile în baza noului sistem se vor desfășura într-un singur tur. Cine a acumulat mai mult, acela a și cîștigat. În cazul în care numărul candidaților într-o circumscripție va fi mare, pentru învingător vor fi suficiente 15–30 la sută din voturi. Ceea ce înseamnă că opinia majorității alegătorilor circumscripției nu va fi luată în calcul.

- În conformitate cu proiectul de modificare a sistemului electoral, teritoriul Republicii Moldova va fi împărțit în 101 de circumscripții electorale. De la sine înțeles, circumscripțiile vor fi «tăiate» în așa fel ca să se excludă «votarea nedorită». Respectiv, localitățile cunoscute pentru viziunile lor de stînga vor fi «dizolvate» în cadrul circumscrip-țiilor cu preferințe de dreapta. Spre exemplu — Chișinău. La crearea municipiului, din componența lui au fost excluse satele cu alegători vorbitori de limbă rusă. În rezultat, de fiecare dată, suburbiile decid soarta alegerilor primarului capitalei.

- Din același motiv este puțin probabil de a obține în Parlament, desemnat în baza sistemului uninominal, o componență mai mult sau mai puțin reprezentativă a diferitor grupuri etnice, care locuiesc pe teritoriul Republicii Moldova. Acest lucru este posibil doar în acele circumscripții, unde o etnie sau alta locuiește compact și se referă doar la găgăuzi și bulgari.

- În cazul sistemului uninominal, este imposibil de a asigura o reprezentanță de 40 la sută a femeilor. Adică, amendamentele propuse de democrați vin în conflict cu legislația în vigoare.

3. Sistemul electoral uninominal este nefuncțional

- Despre una dintre problemele care limitează funcționalitatea Parlamentului, ales în baza sistemului uninominal, s-a menționat deja: cota reprezentanților Transnistriei nu va fi asigurată, iar, în consecință, organul legislativ nu va fi completat.

- Decizia populistă de a alege deputați din partea «diasporei», 70 la sută dintre care, dacă e să credem sondajelor de opinie, niciodată nu vor mai reveni în Moldova, încîlcesc serios situația. Autorii proiectului de modificare a Codului Electoral propun ca din partea diasporei să se aleagă patru deputați — doi din Vest și doi din Est. Este o divizare geografică foarte relativă. Estul este Rusia, Belarus, Kazahstan, China sau Turcia? Dar oare problemele cu care se confruntă diaspora din Rusia nu se deosebesc de problemele concetățenilor noștri din Kazahstan sau Turcia? Doi. Din Occident — este vorba despre Italia, Germania, Canada, SUA, Portugalia, Spania, Franța sau aceeași Turcie? Cărei diaspore i se va da prioritate? În baza cărui principiu? În fiecare țară, imigranții noștri se confruntă cu probleme specifice. Însă, toate aceste probleme sînt departe de problemele Moldovei și cîmpul ei politic. La fel pe cît de departe sînt înșiși imigranții de Moldova. După ce i-au dat cap de cap pe părtașii vectorului occidental și cei ai vectorului estic, autoritățile încep să confrunte diaspora din vest și din est, de asemenea, cetățenii Moldovei care locuiesc în interiorul țării cu cetățenii Moldovei care locuiesc în afara țării. Aceasta este o nouă linie de confruntare, divizare pe care intenționează să joace guvernarea.

- Sistemul electoral uninominal va genera numeroase conflicte atît la etapa de campanie electorală, cît și la finalul acesteia. Cu siguranță, vor exista o mulțime de plîngeri pe marginea încălcărilor comise în timpul campaniei, procese de judecată, nu se exclud alegerile repetate. Parlamentul nu se va putea completa pe parcursul a cîtorva luni, ceea ce va face nefuncțional organul legislativ. Va activa el oare în componență incompletă sau nu va funcționa? Dacă va funcționa, atunci, care va fi soarta legilor adoptate de un Parlament incomplet? Pentru că, pînă la completarea corpului de deputați, majoritatea care a votat pentru o lege sau alta, se poate transforma în minoritate. Ce se întîmplă în asemenea caz — este anulată legea? Se votează repetat?

- Parlamentul format în baza sistemului electoral uninominal nu va putea formula un program consolidat și complex de dezvoltare a țării. Fiecare candidat va veni cu programul său teritorial, care se va potrivi pentru alegerea autorităților locale, dar, nicidecum, pentru organul reprezentativ al statului.

- Cei aleși în baza promisiunilor de a soluționa problemele teritoriale vor putea fi foarte ușor de manipulat de grupurile oligarhice. Pentru soluționarea unei probleme mărunte din programul personal al deputatului, acesta ar putea fi determinat să voteze o lege antipopulară și antisocială.

- Deputații uninominali, departe de disciplina partinică, vor crea haos în activitatea Parlamentului.

- Din procesul electoral se va exclude un element important cum este concurența programelor politice, a abordărilor complexe în ceea ce privește dezvoltarea Republicii Moldova. Candidatul circumscripției uninominale, chiar dacă dorește foarte mult și, posibil, are capacități, nu este în stare să propună, cu atît mai mult să realizeze, un program de dezvoltare solid pentru toată țara.

4. Sistemul electoral uninominal este benefic doar pentru Partidul Democrat

- Niciun regim, mai ales unul de genul celui actual, nu va adopta niciun fel de decizii care ar putea să-i dăuneze. Sistemul electoral uninominal vine să consolideze regimul de la guvernare în frunte cu cel care deține cea mai înaltă rată anti-rating din țară (peste 90 la sută), președintele PDM, Vlad Plahotniuc. În condițiile păstrării sistemului proporțional actual, Partidul Democrat nu are practic nicio șansă nu doar ca să se mențină la putere, dar, în general, să mai ajungă în Parlament. Sistemul majoritar va permite PDM-ului nu doar să-l introducă în Parlament pe liderul lor, va cumpăra voturi cu nemiluita într-o circumscripție uninominală loială, dar și să obțină majoritate parlamentară, pînă la constituțională. Deținînd resurse administrative și financiare nelimitate, partidul de la guvernare planifică să treacă prin circumscripții așa numiții deputați «independenți» și «populari», care, în consecință, se vor uni într-o majoritate pro-guvernare ascultătoare.

- Exemplul Găgăuziei, care alege Adunarea Populară în baza sistemului uninominal, demonstrează cum anume se întîmplă acest lucru. Nimerind în Adunarea Populară în calitate de candidați independenți, într-un final, aceștia formează majoritatea în frunte cu unicul deputat ales din partea PDM. Acum democrații intenționează să repete acest focus, deja la nivelul întregului stat.

- Pînă cînd PDM și Plahotniuc nu au ajuns în Parlament cu banii lor mari, actualul sistem electoral nu a trezit niciun fel de probleme. Corupția politică nu se înrădăcinează în sistemul electoral, ci la guvernare. Pentru a scăpa de corupție nu trebuie să modificăm sistemul electoral, ci guvernarea.

- În condițiile unui stat capturat, modificarea sistemului electoral este același lucru cum ai băga capul la ghilotină așa cum îi convine călăului. În legătură cu acest fapt, precum și în condițiile unor eventuale tîrguri între Partidul Democrat și Partidul Socialiștilor, considerăm că este principial să renunțăm la complicitatea în orice fel de modificare a Codului Electoral — fie că este vorba despre sistemul uninominal, fie că este vorba despre sistemul electoral mixt.
скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: