În Moldova,
cele mai importante probleme de stat au fost cu succes realizate în practică de către PCRM doar în baza doctrinei de stînga
În
ultimele săptămîni, în Moldova, spiritul protestatar provocat de hoţia şi
impotenţa politică a alianţei guvernante de a aborda în multitudinea
discuţiilor şi chestiunea nici pe departe zadarnică în ceea ce priveşte
posibilitatea unirii forţelor de stînga s-a activizat.
Fărîmiţarea
în mod consecvent a flancului de stînga al politicii moldoveneşti, în care scop
au fost folosite mijloace şi resurse mediatice colosale, a condus la faptul că
acest flanc acum trebuie nu unit, ci restabilit. Toate tablourile vizibile şi tirajate ale
spiritului activ manifestat de domnii Usatîi şi Dodon, care se
poziţionează pe sine „de stînga”, nu e
altceva decît o încercare de a prelua de la alţii iniţiativa mişcării de
proteste şi, pe valul ei, a se ridica la vîrful puterii. Aceste proiecte
politice pot fi de bună seamă considerate „de stînga”? Bineînţeles că nu. Aici
nici nu miroase a ideologie. Mai degrabă
este vorba de folosirea voluntară a unor situaţii care deservesc ambiţiile atît
ale lui Usatîi, cît şi ale lui Dodon.
Printre altele,
larga mişcare politică de stînga, aceasta corespunzînd speranţelor oamenilor
muncii — deoarece anume în ea se află esenţa ideii marxiste „de stînga” — în
mod direct ne aduce la fundamentul şi temelia unei asemenea mişcări, şi anume
la Partidul Comuniştilor din Republica Moldova, cu tradiţia lui de mulţi ani,
cu experienţa şi cu potenţialul uman de care dispune.
Odată cu prăbuşirea
URSS, doctrina de stînga din lume nu a dispărut nicăieri. În particular, ea s-a
regăsit pe sine în practica PCRM, care, preluînd puterea în Moldova, în mod
consecvent a început să soluţioneze — printre altele, cu succes — cele mai
importante sarcini de stat.
Mai mult decît
atît. Nu s-a produs „falimentul comunismului”, despre care atît de mult le
place să vorbească, la noi şi peste ocean, anticomuniştilor zeloşi. În acest
sens, e suficient să ne amintim succesele economice şi politice ale Chinei
comuniste şi devine clar: principalul constă nu în idee şi în clişeu, ci în
faptul cum este organizată societatea, cine o conduce şi în ce măsură este
capabilă această conducere să proiecteze perspectivele de dezvoltare şi să le
realizeze în contextul realităţilor internaţionale deloc simple în actuala epocă.
Un pic de istorie
Începînd cu secolul iluminismului şi după aceea, conştiinţa politică a păturilor
active ale societăţii de pe ambele maluri ale Prutului s-a dezvoltat în
direcţii absolut contrare.
În teritoriul
Basarabiei, parte componentă a Imperiului
Rus, a luat naştere o mişcare
antimonarhică revoluţionară, ca parte a acelei mişcări din întreaga
Rusie, care propovăduia nimicirea monarhiei.
Pe celălalt mal al
Prutului — în Regatul România — dimpotrivă, s-a consolidat concepţia
burghezo-naţionalistă cu atavisme de monarhie şi cu mişcări politice de extrema
dreaptă.
În anii dintre 1918
şi 1940, cînd teritoriul dintre Prut şi Nistru făcea parte din componenţa Regatului România şi era cu duritate administrat de
Bucureşti, de asemenea nu s-au format premise pentru apariţia unor ideologii
politice moderate conciliante. Din contra, se ducea o luptă între administraţia
regiunii şi ilegalitatea bolşevică locală, precum şi alte formaţiuni ale
comuniştilor basarabeni şi români.
După 1945,
teritoriul dintre Nistru şi Prut a devenit Republica Sovietică Socialistă Moldovenească din componenţa URSS. Acest lucru a condiţionat epurarea
principală şi dură a purtătorilor ideologiei burghezo-monarhiste şi ai celei
naţionaliste. Această situaţie a contribuit la păstrarea unor germeni de
intransigenţă în lupta ideologică, care nu înceta, ci doar se manifesta în
forme ascunse şi denaturate.
„Reforma
gorbaciovistă”, care în anii ’90 a devenit pentru destinele URSS ca un torent
de gunoi, ce l-a dus în inexistenţă istorică pe însuşi Gorbaciov şi, în fond,
întreaga Uniune Sovietică, a condus la apariţia pe harta lumii a unui nou stat
independent, şi anume Republica Moldova. El s-a statornicit în hotarele fostei
RSSM, ceea ce, desigur, nu a putut să nu condiţioneze nişte contradicţii
politice ascunse.
Deoarece în noua
ţară pur şi simplu nu existau tradiţii şi purtători ai ideologiei
burghezo-democratice creatoare a statului de drept şi a economiei de piaţă, ea
chiar de la bun început s-a pomenit într-o perioadă de criză a confruntării
antagoniste între succesorii ideologiei proiectului sovietic modernizat şi
purtătorii tineri şi nu prea tineri ai ideologiei burghezo-monarhist-unioniste,
care într-un timp scurt s-au unit în jurul Frontului Popular.
Particularităţile
geofrafiei etnice a noului stat au adus în viaţa lui o confruntare deschisă a
maselor largi de promotori ai acestor ideologii, care, în practică, s-au
constituit ca organizaţii de masă ce reprezintau mişcări politice
ireconsiliabile.
Cu douăzeci de ani mai tîrziu…
Perioada de mai bine de douăzeci de ani din istoria modernă a Republicii Moldova a
devenit, în esenţa sa, nu o perioadă de făurire în baza ideologiei statului
burghezo-democratic şi de drept, ci s-a transformat în diferite forme de luptă
a ideologiilor, şi anume pe acest fundal — îndeosebi după evenimentele din 7
aprilie 2009 — a avut loc o capturare a puterii. După aceea, corespunzător — a
avut loc şi capturarea de către clanurile oligarhice a celor mai importante
domenii din sectorul financiar şi economic, şi supunerea de către aceste
clanuri a sistemului judiciar şi de drept.
Lupta continuă.
Intransigenţa şi nedorinţa de a accepta un compromis pune în pericol însăşi
existenţa ţării noastre în calitate de stat suveran.
De dragul de a fi
obiectivi, vom menţiona şi exemple cînd intransigenţa ideologiilor, totuşi, nu
i-a împiedicat pe actorii politici de
frunte din această perioadă să caute şi să găsească formule potrivite pentru un
dialog de parteneriat în cadrul puterii. Să ne amintim, cel puţin, de pragmatica
alianţă din 2005 între PCRM şi creştinii democraţi ai lui Iurie Roşca. Dar, şi
în acest caz, ideologia a învins bunul-simţ. Trecerea democraţilor creştini în
centrul sistemului politic a eliberat loc pentru proiectul lui Mihai Ghimpu şi
Dorin Chirtoacă, promovat de unionişti.
Confruntarea celor
care au pornit-o de la zero şi nemulţumirea „prietenilor” neoliberali externi
ai Moldovei de prezenţa la putere a PCRM şi a liderului acestuia, Preşedintele Voronin, a devenit un motiv pentru ordinara mobilizare a forţelor
anticomuniste. O manifestare deschisă a acestei confruntări o constituie
evenimentele din 7 aprilie 2009, cînd, ca rezultat al dezordinelor în masă, au
fost devastate edificiile Preşedinţiei şi Parlamentului.
Aceste evenimente
au făcut posibile venirea le putere a coaliţiei anticomuniste, care, cuprinsă
de o „euforie triumfală”, timp de şase ani a guvernat ţara fără a reuşi să facă
schimbări spre bine în viaţa cetăţenilor ei (în schimb, le-au făcut în propria
viaţă a membrilor ei!), cheltuind timpul şi resursele pentru o luptă
înverşunată şi exersată cu de acum opoziţionarul PCRM şi, totodată, pentru neîncetatele certuri în însuşi interiorul
său.
Un colac de
salvare pentru proiectul alianţei, ameninţat să se cufunde la fundul politic,
ca după aceea să se înece şi însăşi alianţa, a devenit concepţia integrării
europene, pe care au făcut-o drapel al său cei „noi de dreapta”, şi anume
Platforma Civică DA, care a încălecat valul protestatar al maselor largi ale
populaţiei din Moldova. Victoria platformei şi reformatarea puterii, cînd
„frauduloşii din dreapta veche” sunt schimbaţi cu „noi de dreapta”, înseamnă
continuarea reformelor neoliberale, dezastruoase pentru majoritatea cetăţenilor
ţării, cu ulterioara aducere a ţării în situaţia de bantustan puţin populat,
altfel spus, — un apendice al Uniunii Europene.
A dărîma sau a edifica?
Moldova
e o ţară situată la o intersecţie geografică şi politică. Lucru care,
indiscutabil, condiţionează anumite dificultăţi în dezvoltarea ei, deoarece
semaforul indică ba „roşu”, ba „verde”... „Oranjul” se deschide rar şi pe un
foarte scurt timp, imediat luîndu-i
locul culorile indicate mai sus. Cum se spune, asta e realitatea. Probabil, noi
suntem sortiţi concurenţei a două ideologii şi două abordări conceptuale privind
dezvoltarea societăţii. Una neoliberală, activ proeuropeană. Şi una de stînga,
comunistă, de orientare socială, care se sprijină pe statalitatea Moldovei.
Din punct de vedere istoric, astăzi Moldova se
află în faţa principalei provocări, şi anume: se va păstra oare ea în calitate
de stat independent şi se va dezvolta în paradigma componentei de globalizare a
lumii moderne, cu toate provocările ei, sau va dispărea, iar teritoriile ei vor
completa statele învecinate?!
Dacă e să medităm reieşind din evenimentele ce se
întîmplă în ţara vecină cu noi, Ucraina, devine clar faptul că procesul de
destrămare a unui stat înseamnă război. Iar noi tocmai acest lucru nu
trebuie să-l permitem. În nici un caz!
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно