Oricît de
îndelung ar dura dezbinarea societăţii şi perioada de stagnare a ţării, ele vor lua sfîrşit şi, inevitabil, în locul lor va veni şi renovarea, şi răsplata pentru cele săvîrşite, şi pacea,
şi lumina adevărului
Senzaţia că se
apropie o nenorocire de proporţii planetare a determinat necesitatea unui
eveniment epocal pentru toţi acei trăitori ai Pămîntului, care se consideră pe
sine adepţi ai culturii şi tradiţiilor creştine — întîlnirea în Cuba, ţară ce
construieşte socialismul, a doi prelaţi ai principalelor Biserici Ortodoxe —
Papa de la Roma, Francisc, şi Patriarhul Moscovei şi al întregii Rusii, Kiril.
E un eveniment ale cărui proporţii şi
consecinţe abia urmează să le percepem. Principal însă este faptul că
conducătorii şi liderii spirituali ai două ramificaţii ale tradiţiei religioase
creştine au făcut un pas unul în întîmpinarea altuia. Au fost lăsate la o parte
tîlcuirile şi diferitele variante ale Sfintei Scripturi. Compartimentul de ritual
al Catolicismului şi al Ortodoxiei — s-ar părea, canoane de nestrămutat şi
imposibil de încălcat — nu au fost un impediment pentru dialogul celor două
feţe bisericeşti de rang înalt. E un exemplu mai mult decît moralizator pentru
politicienii noştri. E un exemplu plin de optimism, care insuflă speranţă.
Este important şi faptul că întîlnirea Papei de
la Roma, Francisc, cu Patriarhul Moscovei şi al întregii Rusii, Kiril, a avut
loc într-o perioadă de timp cînd tradiţia şi civilizaţia creştină, îndeosebi
cea care dăinuie în arealul european, sunt supuse unor atacuti fără precedent.
* * *
De acum pe parcursul a trei decenii,
neoliberalismul, în calitatea sa de curent politic şi ideologic, duce,
îndeosebi pe continentul european, o luptă înverşunată — uneori deschisă,
alteori camuflată cu lozinca «asigurarea drepturilor oamenilor de altă
orientare» — împotriva experienţei milenare a creştinismului. Ideologii
neoliberalismului pledează pentru globalizare, proces care anulează identitatea
naţională şi culturală a popoarelor, transformînd statele naţionale în spaţii
unificate — «reţele de societăţi de consum», guvernate de nişte elite
inamovibile, care mimează procesul unor alegeri democratice.
Aceşti domni, care au proclamat «sfîrşitul
Istoriei», vorbesc în mod deschis că tradiţia creştină este ultimul (după
căderea URSS) impediment pe calea triumfului total al «unei Împărăţii mondiale
dezumanizate a viţelului de aur, care cumpără şi vinde totul».
Lumea ortodoxă e supusă nimicirii în mod
consecvent şi subtil. Atacurile asupra ei n-au încetat niciodată şi s-au
înteţit mai ales în ultimul timp. Autorităţile fostelor republici sovietice,
care au ales calea aşa-numitelor parteneriate şi de urmare a indicaţiilor
politicienilor prooccidentali, au procedat la dezbinarea credincioşilor din
ţările lor şi fărîmiţarea acestora în segmente izolate unul de altul. Prigoana
şi persecutarea clericilor ortodocşi au avut loc şi în Moldova, mai ales după
memorabilele evenimente din Ucraina.
Dar toate acestea
au fost, cum se spune, «floricele», doar că ele erau «floricele ale răului». În
anii 2013-2014, procesul de nimicire a tradiţiei creştine, odată cu apariţia
armatelor teroriste gihadiste, întreţinute cu bani ai neoliberalilor americani
şi obscurantiştilor din Arabia Saudită, care se ascund sub umbrela tîlcuirilor
credinţei islamice, a trecut din domeniul ideologiei în sfera unui genocid
practic.
Capitalismul, — cîndva făuritor, industrial,
care nu excludea, ci dimpotrivă, apropia instaurarea socialismului, acesta
fiind mai echitabil, mai cult, mai uman, — în prezent s-a transformat în
neoliberalism, un curent născut de exersata gîndire politică occidentală,
curent ce este o expresie concentrată a individualismului şi egocentrismului.
Iată de ce adepţii gihadului şi neoliberalii, deşi din diferite părţi, merg
într-un front comun contra valorilor creştine.
* * *
Dialogul şi îndemnul autorităţilor superioare
ale creştinătăţii sunt actuale ca niciodată pînă acum, ne deschid adevărata
cale spre eliberarea planetei de o nemaivăzută subjugare şi de nimicirea fizică
a milioane de oameni care împărtăşesc credinţa ortodoxă.
Faptul că acest
eveniment a avut loc în Cuba e mai mult decît simbolic. Socialismul, libertatea
şi dreptatea, în deplinul sens al acestor noţiuni, milenara tradiţie a
dragostei faţă de aproapele, în sfîrşit, au coincis istoriceşte şi au început
să vorbească într-un glas. Interesele întregii omeniri, în care e tăinuită şi
Dreptatea Divină, cer să fie restabilită, păstrată şi înmulţită întreaga
bogăţie acumulată pe parcursul dezvoltării milenare a umanităţii în cadrul
făuritoarei şi înălţătoarei tradiţii creştine, capabilă să poarte un dialog cu
Islamul la tema transformărilor care să nu distrugă ecologia planetei şi a
ieşirii omenirii în spaţiile cosmosului.
Pentru noi, cetăţenii Moldovei, întîlnirea în
Cuba a doi înalţi prelaţi ai Bisericii Ortodoxe este un eveniment însufleţitor,
cu adevărat un far de lumină care s-a aprins într-un timp de restrişte şi de
întuneric, în care am fost cufundaţi, începînd cu 7 aprilie 2009. Şi acest
«întuneric», care ne-a înghiţit pe toţi, e doar o parte a acelui proces general
de care este cuprinsă şi Europa, şi Orientul Apropiat, unde, peste un timp, s-a
ridicat valul de răzmeriţe, războaie şi haos.
Faptul că în aprilie 2009 lovitura a fost
aplicată şi asupra principalului partid care constituia statul — PCRM — nu este
unul întîmplător. Să ne amintim că anume PCRM şi liderul acestuia, Preşedintele
Vladimir Voronin, au adus un aport colosal la consolidarea Ortodoxiei în
Moldova, la restaurarea bisericilor şi a mănăstirilor din ţară. Luînd în
considerare atacurile globale asupra Ortodoxiei din partea neoliberalilor,
găseşti explicaţia şi a celorlalte lovituiri aplicate asupra PCRM, prin urmare,
şi asupra statalităţii Moldovei.
Se spune că, înainte
de a se lumina de zi, noaptea e deosebit de întunecată. Dar, oricît de îndelung
ar dura dezbinarea societăţii şi perioada de stagnare a ţării, ele, totuşi, vor
lua sfîrşit. Iar milenara tradiţie creştină, în ale cărei porunci găsim şi
dezideratul inevitabilităţii dreptăţii supreme, şi îndemnul la jertfire de sine
în numele binelui altora, ne convinge de faptul că neapărat vom avea parte şi
de un răsărit de soare, şi de răsplată pentru cele săvîrşite, şi de pace, şi de
lumina adevărului.
Iar o întruchipare ştiinţifică şi socială a acestei tradiţii ca
revendicare istorică şi speranţă a omenirii este ideea participării colective a
tuturor oamenilor la guvernarea societăţii, a ţării şi a planetei, adică
instaurarea comunismului — societate cu o dezvoltare armonioasă, în care
dezvoltarea liberă a fiecăruia este condiţia dezvoltării libere a tuturor.
Mahail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно