Reflecții
asupra statalității Moldovei — fără decor și jonglerie
«Dumnezeule Mare Atotmilostiv, dăruiți-ar cititorul meu, după
zile și ani feroce și cîteva secole de libertate, cînd printre alte treburi ai
găsi timp și pentru lecturarea cărților să găsești pacea veșnică de muncile
grele. Or, nu există
altceva mai util și rațional în toată viața omului decît lecturarea cărților» —
Miron Costin, cel ce a fost marele Logofăt al Moldovei.
Atunci cînd multe veacuri în urmă, voievodul Bogdan a stabilit
principiile statalității cnezatului, numit de contemporanii săi Pămîntul
Moldovenesc, Țara Moldovei, Terra Moldaviae, Moldavia, putea oare el să
presupună că printre urmașii îndepărtați a ostașilor săi glorioși și moșieri,
crescători de cai și apicultori se vor găsi și «iudele secolului XXI» care
pledează pentru distrugerea statului Republica Moldova? Astăzi, Republica
Moldova stă în fața unei provocări istorice: va fi păstrat oare însăși statul
și nu vor dispărea oare tradițiile multiseculare de construcție comună și
colaborare între popoare și grupurile etnice, care s-au consolidat în jurul
procesului de formare a statului și etniei moldovenești? Lovituri sofisticate
și devastatoare au fost aplicate, în ultimii șapte ani, de așa numita guvernare
pro-europeană, împotriva bazelor statalității moldovenești contemporane.
Este vorba și
despre evenimentele din 7 aprilie 2009, și subminarea modului de viață a
satului moldovenesc, și distrugerea infrastructurii și aspectului capitalei
țării — Chișinău, și torpilarea sistemului financiar prin intermediul
înșelătoriilor multiple — furtul miliardului din băncile Moldovei. Cît de mult
poți să nu-ți iubești țara, istoria, poporul pentru a comite toate aceste
bădărănii! Cum n-ar fi, însă, iudele și distrugătorii vor pleca și vor fi
blestemați de urmași, așa cum s-a întîmplat nu doar o dată în istoria noastră.
Istoria Statului Moldovenesc.
Formarea —
cum a fost
Calea istorică a
acestui stat nu a fost ușoară. Cred că printre popoarele Europei de Est nu mai
găsești un alt popor mai suferind și care să fi absorbit atîta diversitate în
mentalitatea sa.
Poalele de est ale
Carpaților au devenit pămînturile pe care s-a produs formarea poporului
moldovenesc și limbii moldovenești vechi. Conducătorii vecini și, în primul
rînd, regele maghiar — un reprezentat strălucit al dinastiei angevină Kapetting
Ludovic I, care și-a extins monarhia pînă la marea Adriatică, a fost nespus de uimit
atunci cînd vasalul său, margraful Bogdan a declarat suveranitate.
Primii pași ai
statului moldovenesc au fost scăldați în sîngele apărătorilor săi. Expedițiile
militare ale lui Ludovic din 1359 pe pămînturile de la poalele de est ale
Carpaților, nu s-au soldat cu succes. Statul și-a început calea sa
multiseculară. Despre acea perioadă glorioasă s-au păstrat prea puține
mărturii. Cu siguranță, se poate spune că formarea statului derula concomitent
cu consolidarea ortodoxiei, ca și religie de stat. Textele și cărțile ortodoxe,
inițial în greacă (dialectul bizantin-romanic) au devenit fundamentul culturii
și stilului de viață al poporului. Multilingvismul, ca și bază a comerțului și
dezvoltarea economiei constituiau faptul existenței obișnuite. Limba
moldovenilor se asocia ușor cu limbile bulgară, sîrbă, tătară, poloneză,
slavona veche și dialectele ucrainene.
Reprezentanții
nobilimii, de regulă, formau clanuri ereditare, conform limbii și apartenenței
etnice a strămoșului — moldovean, polonez, tătar, maghiar, grec sau bulgar.
Respectiv așa sună și numele de familii: Movilă, Murzac, Bucioc, Sîrbu, Ștefaniță, Liubomirskii, Vișnevețkii,
Barnovskii, Hluk, Timuș, Iordachi, Cantemir.
Varietatea de nume
și temperamente, talente și energii au determinat creșterea rapidă a economiei,
culturii și puterii militare a statului moldovenesc. Cum scria ceva mai tîrziu
ilustrul istoric rus, Nicolai Karamzin: «În acea perioadă apăruse o nouă putere
renumită în vecinătatea Lituaniei… Vorbim despre începuturile Cnezatului Moldovenesc, condus de voievozi ale căror nume aproape că nu ne sunt cunoscute,
pînă la Ștefan al III sau cel Mare, care a îndrăznit să ridice sabia împotriva
teribilului Mahomed al II-lea și victoriile glorioase obținute de el împotriva
oștilor turcești de mii de soldați, și-a implantat numele în Istoria Eroilor
deosebiți… El era mirarea domnitorilor și popoarelor, cu surse mici făcea fapte
mari».
Da, noi cunoaștem
mult prea puțin despre acele vremuri de glorie. Însă, oare această factologie
minimă nu ar trebui să servească drept catalizator pentru cercetările
științifice, căutarea dovezilor și mărturiilor care s-au pierdut în adîncurile
veacurilor? Oare provocările contemporanității nu ne indică nouă — cetățenilor
responsabili ai țării noastre asupra necesității unei asemenea cercetări,
consolidării eforturilor savanților adevărați și nu a celor de conjunctură?
Ceea ce ne poate servi drept sprijin spiritual și simbol al statalității în
fața încercărilor continui și violente de a șterge însăși memoria trecutului
istoric glorios, doar simbolurile istorice — drapele și steaguri!
De la
Roman pînă la Ștefan cel mare
«Voievodul Moldovei și protectorul întregului
pămînt Valah de la munți pînă la malul mării». Acest titlu a fost inscripționat
de steagul trupelor moldovenești încă de fiul mezin a lui Margarint Mușat
Roman, conducător al Moldovei din 1391 pînă în 13 94. Sub acest steag, trupele
moldovenești împreună cu cele aliate ale Poloniei, Lituaniei și cnejii Rusiei
Kievene au respins o altă expansiune militară a Hoardei de Aur asupra
pămînturilor din Europa Centrală. În această bătălie a căzut eroic fiul lui
Roman, domnitorul Ștefan I.
În această bătălie au căzut sub furia hoardei aproape toți conducătorii
militari ai trupelor de coaliție. Toată oastea, însă, a fost practic pusă la
pămînt pe malurile Vorskla, însă, în acest fel, trupele au oprit avalanșa unei
noi invazii pe pămînturile europene.
Ostașii curajoși au
salvat și au adus înapoi în Cnezat steagul domnitorului Moldovei împreună cu trupul acestuia. Acest steag a devenit un simbol de
inspirație pentru un alt domnitor legendar al Moldovei — Alexandru cel Bun.
Acest steag a ghidat trupele moldovenești în lupte în componența forțelor
aliate în Bătălia de la Grunwald (1410) și Bătălia de Marienburg (1422). Steagul oastei moldovenești a fost păstrat și a căpătat o
nouă glorie deja pe timpul lui Ștefan cel Mare, un mare domnitor și conducător
de oști. S-ar părea că nimic nu poate fi mai presus decît aceste fapte istorice
convingătoare.
Sprijinul
și limita
În ochii noștri,
însă, se produce o adevărată subminare a memoriei, se publică manuale
mincinoase, se derulează filme și programe televizate provocative, are loc
prostirea în masă a generațiilor în creștere. O rezistență consolidată,
inteligentă și argumentată împotriva acestui proces organizat pe banii
Departamentului pentru românii de pretutindeni, nu există.
Zdrobesc, ațîță, și comit
obraznic tot felul de josnicii. Distrug statalitatea. Scuipă pe mormintele
strămoșilor. Ei bine, iude au fost tot timpul. Pentru că drumul multisecular al
statalității moldovenești a fost marcat de încercări sofisticate și josnice de
a-l zdrobi; presărat cu faptele diabolice ale trădătorilor și ipocriților. Însă,
în letopisețele istorice nu au rămas pușlamalele și trădătorii — în memoria
poporului au rămas domnitorii înțelepți și faptele lor eroice. Ei și trebuie să
devină sprijinul nostru și limita înaintării împotriva distrugătorilor și
provocatorilor. Simbolul păstrării și consolidării statalității trebuie să
devină steagul istoric al voievodului Bogdan și steagul de luptă a lui Ștefan
cel Mare. Noi avem cu ce ne mîndri și avem un sprijin. Moldova va exista!
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно