…Dacă
nu ai dușmani și oameni care să te invidieze, atunci, ești nimeni. Înseamnă că
nu ai făcut nimic bun în viața asta…
Am reușit să discut cu moșul Toderică Bejenaru abia cînd
aproape că se făcea miezul nopții. El numai ce revenise din celălalt capăt al
satului — foarte lung — Văleni, raionul Cahul, unde, împreună cu bunica Lidia —
cunoscută în toată Europa, l-a ajutat pe fiu să prășească porumbul. «Bade Toader, credeam că-ți paști
caprele, de aceea am și întîrziat», i-am spus eu. «Nu mai am capre», a răspuns
el — «Am cumpărat o mașină. În toată gospodăria au rămas doar găini, rațe, un
porc, tobele, Bunica și eu!».
Cum a
făcut Toderică vedetă din Bunică
— Istoria a fost interesantă, povestește
bunelul. — Au venit la mine la Văleni Roman Iagupov cu băieții, pentru a cumpăra piele de capră pentru tobele lor. Și asta
pentru că în 2007, la etapa republicană, «Zdubii» au cucerit dreptul de a
reprezenta, pentru prima dată, Moldova la Eurovizion. Și, se pare că cineva i-a
spus lui Roma că tobele ar suna mai bine dacă nu ar fi din plastic ci din piele
de capră. Piesa răsunase deja, tuturor din țară le-a plăcut, doar că la tobă
bătea artista poporului Ioana Căpraru.
— Și ce, o artistă
foarte simpatică. Și în pofida vîrstei, are o siluetă perfectă.
— Păi, în asta și
consta problema. Iagupov — care la față nici pe departe nu este Alain Delon, nu
agrea faptul că în timp ce cînta în jurul lui se învîrtea o femeie atît de
frumoasă. Ei bine, au venit băieții, au ales marfa, iar eu am rugat-o pe Lidia
să pună masa, a scos și vin din beciul nostru. Am băut — deja vroiam să cîntăm.
Eu cînt la flaut, iar pe Lidia am rugat-o să-mi țină ritmul la tobe. Iagupov
s-a uitat îndelung la bunică și a strigat la un moment dat: «Iat-o, iată
Bunica! Mai bună nici că găsești!».
— Cu siguranță, au luat și plecat? «Zdubii»
sunt un popor înflăcărat!
— La dracu! Am so
las pe Liduța singră, nu! Vreo trei săptămîni am stat la Chișinău lîngă Bunică
și o învățam șmecherii de toboșar. Am învățat-o să mînuiască toba și ea să aibă
o ținută prezentabilă pe scenă. Pentru că eu, de vreo 40 de ani, sunt printre
artiștii amatori, iar ea abia începuse să se obișnuiască cu asta.
— Și s-a obișnuit
bine de tot. A cucerit toată Europa.
— De-ar fi fost mai
tînără, cu siguranță mi-o furau. Și eu, cîndva, am furat-o de la părinții ei.
— Locul 6 în concursul din 2005 este limita pe
care nu a depășit-o încă nimeni.
— Rezultatul putea
să fie și mai bun. Eu tot am asistat la concert. Toți ne preziceau locul întîi.
Însă, blestematul «televoting» a dat totul peste cap. Nimeni nu știa ce țară
mai este și Moldova. De aceea, mulți nici nu au votat pentru noi.
— Cum a fost după
concurs?
— Interesant, dar
cam greu. Toată Europa vroia să o vadă pe Bunica. Au fost organizate tururi în
diferite țări, nici nu le mai țin minte pe toate. Neapărat mă luau și pe mine.
Pînă cînd într-o zi i-am spus lui Roman Iagupov: «Viața ta este așa — sari
dintr-un avion în altul. Noi, însă, avem gospodărie, lucru, copiilor trebuie să
le dăm o mînă de ajutor. Dacă-ți va mai trebui piele pentru tobe — te rugăm,
dar și pur și simplu la odihnă, veniți cu toată trupa să prindem niște pește.
Ne vom distra și vom cînta ca să ne audă și la București. Însă, aceste drumuri
ne obosesc și nu coincid cu ritmul nostru obișnuit de viață». Ne-am despărțit
cu pace și am rămas prieteni buni pentru totdeauna. Ei ne-au invitat la două
concerte dedicate împlinirii a 20 de ani de la fondarea ansamblului «Zdob și
zdub» la Chișinău și București. Era iarnă, viscol, troiene, era periculos să
lăsăm gospodăria, însă, am plecat totuși și am evoluat demn alături de băieți.
Iarna sunetul se distribuia mai bine, așa că de la București ne auzeau și în
Văleni.
Însăși
primadona l-a botezat «idiot»
Bunica Lidia
Bejenaru a devenit imediat vedetă. Despre rolul soțului ei în acest succes nu
știa nimeni. Însă, doi ani mai tîrziu, bunicul cu tobele a văzut și el lumea
muzicală!
— Tot Roma Iagupov
mi-a oferit această posibilitate. A trimis-o la mine pe Natalia Gordienco, care
se pregătea pentru concursul «Novaia Volna» din 2007. Ei cum să spui nu unei
asemenea frumuseți, cu cel mai frumos zîmbet din țara asta? Este adevărat că în
piesa ei a trebuit nu doar să mă învîrt cu toba, așa ca baba mea, dar și să
dansez pe bune. Asta, însă, eu pot mai bine ca oricare din sat. Am transpirat
din greu și la repetiții și pe scena concursului, însă, am ajutat fetița
noastră să obțină premiul întîi.
— Am văzut clipul
video. Un ajutor demn, deși și interpreta dispune de un talent de invidiat.
— Acest lucru a
fost recunoscut de însăși Ala Pugaciova. Pe scenă, alături de mine s-a apropiat
președintele juriului, Igor Krutoi, m-a felicitat. Eu i-am spus: «Mulțumesc!»,
iar el m-a cuprins și mi-a spus: «Dumneavoastră mulțumesc, bunele! Ne-ați
acordat o satisfacție de nedescris!». Iar cînd s-a încheiat premierea
învingătorilor, întîmplător, m-am pomenit alături de Ala Pugaciova. Ea,
nicidecum, nu putea calma doi interpreți ruși, care au scontat pe locuri de
frunte, dar s-au ales cu locurile cinci și șase, dacă nu greșesc. Fetele
plîngeau amarnic. Atunci, Pugaciova le-a spus cu tandrețe: «Nu a cîntat chiar
așa de bine Natalia! Dacă nu era idiotul acela cu toba, nu vedea ea locul I cum
nu-și vede ceafa!». Primadona, cu siguranță știa că sunt alături, dar de unde
să știe ea că eu, în timpul serviciului militar în Armata Sovietică, am
cutreierat toată Uniunea și cunosc limba rusă la fel de bine ca și limba
maternă.
— A fost obijduitor
să auziți asemenea cuvinte?
— Dacă acest lucru
ar fi fost spus de altcineva, îi arătam eu ce înseamnă lupta moldovenească —
trînta. Dar, din gura Alei, a sunat la fel ca și cearta blîndă a mamei mele.
Pentru că eu sunt din acea generație care plîngea ascultînd «Milionî allîh roz»
despre ceasul vechi, despre nefericitul Arlekino. Să-i dea Dumnezeu mulți ani
de viață interpretei!
— Dar de ce a
trebuit să faceți serviciul militar în diferite locații?
— Eram șofer și nu
unul simplu. Conduceam o coloană întreagă de automobile, care transportau
rachete mari — aproape ca și cele care trec, în zile de sărbătoare, pe Piața
Roșie din Moscova. Am început serviciul la Minsk, apoi m-au transferat în
Cehoslovacia, după care — înapoi în Uniune. Nu e ca și acum, își satisfac
serviciul în unul și același oraș și scîncesc mereu că vor acasă.
«Fără
dușmani și persoane care să te invidieze ești nimeni»
— Se spune că moș
Toderică era cît pe ce să se facă artist profesionist!
— Da, mă invitau și
la spectacolele teatrelor din Chișinău. Dar era vorba despre roluri episodice.
Nu mă rețineam mult acolo. Mă trăgea acasă. Într-o zi am discutat despre viață
cu renumitul actor Nicolae Darie. I-am spus că în satul în care locuiesc, eu cu
soția nu suntem considerați vedete. Iar unii, pot chiar lansa și bîrfe prin
sat. Fapt la care artistul a spus: «Dacă nu ai dușmani și oameni care să te
invidieze, atunci, ești nimeni. Înseamnă că nu ai făcut nimic bun în viața
asta».
— Eu știu că
familia dumneavoastră este foarte muzicală.
— Da, copiii și
nepoții studiază muzica, cineva cîntă la acordeon, alții la pian. Noi cu Lidia
avem o fiică și doi fii. Deocamdată, fiecare din ei ne-a dăruit cîte un nepot
și o nepoțică.
— Fără îndoială,
cineva este plecat peste hotare.
— Au plecat
bărbații — un fiu și ginerele. Femeile trebuie să stea acasă, copiii au nevoie
de mame. Așa am decis noi cu Lidia, iar copiii ne ascultă.
— Pînă la voi, au
mai fost muzicieni în familia voastră?
— Doar un frate
de-al tatălui meu. Dar și el, veșnic, era certat de bunicul, chipurile, muzica
e de natura țiganilor. De la unchi am și învățat să cînt la flaut, apoi am
înțeles că cel mai important instrument în orchestră este — toba. Și am decis
să învăț a confecționa tobe. Fără nici un fel de academie. În tobele mele se
bate nu doar în Europa și America, dar chiar și la Nordul extrem, în Tiumen și
Urengoi.
— Și de ce toba
este atît de importantă într-o orchestră?
— Atunci cînd muzicienii se
îmbată și încep a cînta fals, toba îi va trezi și-i va corecta pe toți. Vă mai
amintiți de nunțile moldovenești, atunci cînd auzeau bătăile tobelor, băieții
alergau să vadă nunțile din satele vecine. Și cine, în copilărie nu s-a grăbit
la același sunet pentru a se uita la orchestra militară din oraș! Acum, comand
la ciobanii, care au și capre în stîna lor, piei pentru noile tobe. Dar nu mă
ocup doar de asta. Deja de patruzeci de ani conduc ansamblul folcloric pentru
copii «Crăițele». Fetele mele au cîntat pe cele mai diverse scene. Sunt
angajatul oficial al Casei de Cultură din localitate în calitate de conducător
al acestui ansamblu. Am, deja, 65 de ani, dar forțe mai am destule. Voi munci
atît cît voi putea. Sper că în dinastia noastră muzicală se va găsi un iscusit
care-mi va lua locul.
Ion Mardari
скачать dle 10.6фильмы бесплатно