Modificările
propuse de liberali la Codul
audiovizualului vor pune o cruce grasă pe respectarea drepturilor consumatorului şi pe pluralismul de opinii la televiziune
Săptămîna trecută, majoritatea parlamentară de coaliţie a adoptat în prima lectură proiectul de lege cu privite la introducerea unor modificări şi completări în Codul audiovizualului. Respectivul document a fost elaborat de Partidul Liberal şi a trezit o mare indignare în societate.
Exprimînd opinia publică,
documentul a fost criticat şi de opoziţia parlamentară în persoana PCRM, acesta
fiind calificat ca «anticonstituţional şi antidemocratic». În ce constă esenţa inovaţiilor
coaliţiei de guvernare?
Interdicţii privind limba
În acest proiect de lege, în
special atrag asupra sa atenţia următoarele momente. În amendamente este
indicat faptul că 80 la sută din transmisii trebuie să fie în limba romвnă. În
p.(6) art.15 se spune că difuzorii vor transmite în limba română programele
informative şi analitice proprii şi locale în volum de 100 de procente. În
acelaşi articol, p.(11), se precizează că la crearea propunerilor de program
pentru retransmitere, distribuitorii de servicii vor da prioritate programelor în
limba română. Este menţionat şi faptul că dublajul şi subtitlurile de asemenea
vor fi în limba română.
Apare întrebarea:
de ce transmisiunile trebuie să fie în limba altui stat, în timp ce articolul
13 din Constituţia Republicii Moldova, în punctul 1, ne spune că limba de stat
este limba moldovenească, care funcţionează în baza alfabetului latin? Acest
moment a trezit nemulţumire şi în rîndurile aleşilor poporului. «Dumneavoastră
sunteţi naţionalişti! a constatat în legătură cu acest fapt liderul
comuniştilor moldoveni, Vladimir Voronin, la şedinţa Parlamentului din ziua de
joi, 7 iulie, în cadrul examinării amendamentelor la Codul audiovizualului. Doar
asta vreţi: să distrugeţi pînă la temelie statul cu ajutorul, în primul rînd,
al mijloacelor de informare în masă».
Este clar că liberalii şi cei de
o teapă cu ei doresc unul şi acelaşi lucru: să elimine nu numai limba rusă, dar
şi alte limbi. În opinia lor, în Moldova trăiesc în exclusivitate romвni.
Reprezentanţii cîmpului politic liberal nici nu-şi ascund intenţia de a nimici
diversitatea etnică a Republicii Moldova. Unul din efectele acestei politici va
fi că cetăţenii ţării vor privi televizorul din ce în ce mai puţin. În acest
caz, alternativa există, şi ea a fost numită — Internetul. Dar să nu excludem
şi faptul că aceloraşi liberali şi partenerilor lor le va trăsni prin cap să
blocheze site-urile care nu sunt pe placul lor.
Unul din
rezultatele unei asemenea abordări va fi îngustarea pieţei de reclamă. La un
timp, piaţa televizată va înceta să trezească interes din punctul de vedere al
amplasării de reclamă în cadrul ei. În cazul concentrării acestei pieţe în
unele şi aceleaşi mîini, în condiţiile, practic, ale unei reglementări
totalitare — cînd cineva va permite sau va interzice unele sau alte produse
televizate — o atare evoluţie a evenimentelor poate fi considerată inevitabilă.
Noi împărţim portocala…
Modificările în Codul
audiovizualului au atins şi Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA).
Astfel, conform amendamentelor, CCA va fi reformat în Consiliu pentru Radio şi
Televiziune. Componenţa lui va fi redusă — de la 9 membri pînă la 5, pe aceştia
numindu-i Parlamentul pentru un termen de 7 ani. E clar că o echipă mai mică te
costă mai ieftin s-o cumperi, în plus, e mai uşor să-i coordonezi activitatea
şi s-o manipulezi. Oricum ai numi această «navă», o asemenea echipă nu va lucra
mai bine şi cu mai mult folos pentru ascultătorul şi telespectatorul din
Moldova. În schimb, va deveni posibil fără mare zarvă să închizi posturile de
radio şi televiziune care nu-ţi sunt pe plac.
Amendamentele mai prevăd
reorganizarea instituţiei publice «Teleradio-Moldova». Respectiva reorganizare înseamnă
divizarea companiei publice de radio şi televiziune în două subiecte
independente: «Radio Moldova» şi «TV Moldova 1». Prin urmare, fiecare subiect îşi
va avea directorul său şi, în plus, un consiliu de observatori. Ceea ce, la rîndul
său, va conduce la aprobarea unor noi componenţe ale conducerii şi consiliilor
de observatori, iar în ultimă instanţă va da posibilitatea de a-i muta pe
oameni dintr-un loc în altul, iar pînă la urmă, a-i aduce pe «ai noştri».
Autorii amendamentelor, — printre
aceştia se numără şi principala iluministă a Moldovei, ministrul Educaţiei, Corina Fusu, — consideră că radioul şi televiziunea
publică folosesc ineficient mijloacele publice, iar administrarea distructivă
are un efect nefast asupra calităţii muncii. Dar divizarea în două subiecte
separate va îmbunătăţi oare această calitate? Mai degrabă din contra —
reorganizarea pur şi simplu va omorî difuzorul public. După care, în cel mai
bun caz, el va putea fi prezentat la un concurs de privatizare.
În general, reformarea
televiziunii publice şi a radioului nu este o temă nouă. În ultimii 7 ani, asta
s-a întîmplat nu o singură dată, însă un efect pozitiv aceste pseudoreforme aşa
şi nu au avut. Nu s-a întreprins nimic concret, ceva perceptibil în aspect
material şi, principalul, rezultativ. Cei 7 ani trecuţi au conturat şi mai
evident imaginea primitivă a companiei publice de radio şi televiziune.
Printre altele, dacă e să ne
amintim perioada imediată de după reformarea «Teleradio-Moldova» în organizaţie
publică, din anul 2006 pînă în 2009, opoziţia din acei ani de asemenea în
repetate rînduri a ieşit cu critici la adresa acestei companii. Doar cu
diferenţa că atunci critica întotdeauna era luată în considerare şi, ca
rezultat, se întreprindeau paşi concreţi pentru a face ordine într-o situaţie
sau alta. De la 2009 încoace, vedem doar regres. Încercările întreprinse în
scopul de a schimba situaţia nu se încununează cu succes, iar odată cu
introducerea amendamentelor în Codul audiovizualului starea de lucruri doar se
va agrava.
Principalul — să dovedim pînă atunci?
Se prea
poate că amendamentele la Codul
audiovizualului vor fi adoptate chiar în viitorul apropiat. Liberalii se
grăbesc, şi iată de ce. Inovaţiile propuse de ei trebuie să fie traduse în
viaţă pe parcursul a 18 luni de la data intrării lor în vigoare. Adică, exact
către anul 2018.
În anul 2018 trebuie să aibă loc
ordinarele alegeri parlamentare. Şi apare pericolul că televiziunea publică şi
radioul pot fi uşor supuse unor participanţi la procesul electoral în
detrimentul altora. În acelaşi timp, toate «neajunsurile şi exagerările» pot fi
la fel de uşor puse pe seama faptului că perioada de reorganizare încă nu a
luat sfîrşit.
Anul 2018 e de asemenea şi un an
«sfînt» pentru liberal-unioniştii care planifică la acel moment să transpună în
viaţă visul lor la o nouă «unire» cu statul vecin. Şi reformarea televiziunii
publice a ţării după modelul propus de liberal-unionişti le-ar fi de mare
ajutor în realizarea acestei idei.
* * *
Se cunoaşte
că pentru a doua lectură a respectivului proiect de legi au fost propuse mai
mult de 100 de observaţii şi completări din partea Guvernului şi a societăţii civile. La ele se vor mai adăuga şi amendamentele
parlamentarilor. Însuşi acest fapt demonstrează că proiectul liberalilor nu
este ideal, în pofida afirmaţiilor lor contrare.
Este evident că amendamentele ce vor fi introduse în Codul
audiovizualului creează condiţii pentru reducerea pieţei mediatice şi,
respectiv, a tele- şi radioauditoriului. Dar în documentul elaborat de ei,
liberalii îşi ascund intenţiile cu fraze despre, chipurile, inadmisibilitatea împiedicării
pluralismului şi respectarea obligatorie a drepturilor consumatorului. Ceea ce
nu-i împiedică pe ei înşişi ca, paralel, să ne impună nouă, consumatorilor, propriile
reguli, acestea fiind absolut contrare celor ce afirmă dumnealor.
Ecaterina Mîndru
скачать dle 10.6фильмы бесплатно