România a moștenit rusofobia de la regimul otoman și a
implementat-o activ și cu entuziasm în teritoriile controlate
În
principatele dunărene — Moldova și Valahia — turcii au început să implementeze
rusofobia în conștiința populației locale după campania
de pe Prut a armatei Ruse în Moldova din
anul 1711. Motiv
pentru acest fapt a constituit întîlnirea solemnă a trupelor ruse și plecarea
lui Dimitrie Cantemir și a părtașilor săi în Rusia. Acest fapt a pus în fața
administrației sultanului sarcina de a discredita populația Rusiei, să genereze ură pentru toți rușii.
Urînd turcii, populația nu a cedat escapadelor antirusești ale
înrobitorilor. Cu toate acestea, boierimea orientată în susținerea turcilor,
colabora cu regimul otoman. Prima contribuție sesizabilă în această cauză a
fost a lui D. Cantemir, marele hatman al Moldovei, anume acel despre care scria cu mare
entuziasm în letopisețele sale cu privire la reuniunea oștilor ruse din 1711 și
eroismul soldaților ruși, cunoscutul Ion Neculce.
Descriind războiul
ruso-turc din 1735 — 1739, în mod special faza lui finală, adică retragerea
armatei ruse din Moldova, cronicarul nu a fost zgîrcit la cerneală pentru a
reda în cele mai groaznice imagini ale «atitudinii inumane ale rușilor față de
populație» pe care o ducea «forțat» în Rusia. De ce oare s-a schimbat atît de
radical atitudinea cronicarului în raport cu campania din anii 1735 — 1739?
Motivul este foarte
simplu, însă, din păcate, el nu este analizat nici de istoriografia românească
nici de cea moldovenească. I. Neculce a plecat cu D. Cantemir în Rusia. Însă,
deja peste trei ani, s-a pomenit în Polonia și căuta pretexte pentru a reveni
în patrie. El știa foarte bine ce i se cuvenea fiecăruia pentru faptele comise
în 1711. Nu vom intra în amănunte, dar el a fost amnistiat de sultan și
restabilit în toate drepturile boierești. Pentru ce? Pentru descrierea în
letopisețe a «fugăririi» populației locale în Rusia.
* * *
Fundamentul a fost
pus, deși, nu a avut o rezonanță largă , pentru că letopisețul nu este un ziar și
conținutul acestuia este știut de persoane numărate.
Au urmat alte
războaie ruso-turce în a doua jumătate a secolului XVIII — anii 1768 — 1774 și
anii 1789 — 1791. Atitudinea moldovenilor și valahilor (muntenilor) față de ruși
nu s-a schimbat. Reuniunea înflăcărată a oștilor rusești, participarea benevolă
în acțiunile militare de comun cu armata rusă — sunt fapte fixate nu doar în
documentele istorice, dar și în folclorul moldovenesc, în care soldatul rus
este prezentat ca și eliberator, ca și frate.
La începutul
secolului XIX, situația în principat s-a schimbat radical în rezultatul
semnării acordului de pace de la București pe data de 16 mai 1812, care a
trasat rezultatele războiului ruso-turc din 1806 — 1812, adică alipirea la
Rusia a teritoriului dintre Prut și Nistru — partea de est a principatului
moldovenesc, numită Basarabia. Nu toată boierimea moldovenească a recunoscut
noile autorități, unii au rămas fideli regimului otoman. Alții au părăsit
teritoriul Basarabiei și au plecat peste Prut.
Aici, boierimea,
care deținea moșii, a început să folosească rusofobia pentru agitarea
moldovenilor de a-și părăsi locurile natale pentru a se salva de iobăgie, pe
care, așa cum spuneau ei, o impune Rusia. Cu toate acestea, fluxul populației
peste Prut a fost de scurtă durată, după care a început revenirea populației pe
plaiurile natale. Rusofobia nu a luat foc. Populația detesta în continuare
regimul otoman și slujitorii lui de pe loc.
* * *
Revoluția din 1848
în Europa, unificarea principatelor dunărene — Moldova și Valahia, care a luat
numele de România, — a contribuit la formarea unei noi elite politice românești,
în fața căreia a fost pusă sarcina principală — obținerea independenței față de
Imperiul Otoman.
În legătură cu
acest fapt, la fel de importantă a fost alegerea vectorului pe arena internațională,
pentru a avansa pe calea reformării burgheze. Nu este secret că la acest fapt a
contribuit Rusia feudală, care, în anii 30 ai secolului XIX, a implementat un
complex de reforme care au ridicat principatele la rangul celor mai dezvoltate
state după sistemul de organizare statală. În pofida propagandei antirusești
desfășurată de Turcia, Franța, Anglia, autoritatea Rusiei rămînea neclintită.
Rusofobia se manifesta în cercurile boierești restrînse legate de Portă prin
relații de rudenie sau de afaceri.
Cu toate acestea,
revoluția din 1848 a generat și corective notabile în situația politică din
Europa. Avansînd pe calea capitalismului de dezvoltare, țările europene au
pornit în raport cu Rusia, ca și «jandarm al Europei», o campanie de condamnare
a acțiunilor ei în ceea ce privește oprimarea revoluției. Această campanie a
avut impact și în cnezatele dunărene în ceea ce privește atitudinea elitei
societății față de binefăcătorii ei.
Se știe că Franța a
jucat rolul principal în unificarea principatelor dunărene creînd o situație
juridică internațională pentru acest proces. Cu toate acestea nici rolul Rusiei
nu a fost mai puțin important. Ea a susținut această campanie politică
îndeplinind rolul principal în neutralizarea obstacolelor turcești în calea
unificării. Dar angajamentul Rusiei pentru păstrarea ordinii feudale, a
înclinat balanța determinării cursului politicii externe spre Occident.
Catalizatorul
orientației occidentale, mai exact spre Franța, a devenit primul domnitor al
principatelor unificate, ulterior al României — A.I. Cuza. Născut într-o familie de boieri, în
tinerețe, el a avut posibilitatea să urmărească cursul reformelor
administrative implementate de Rusia în cnezate, față de care, atît majoritatea
elitei politice, cît și majoritatea populației avea o atitudine pozitivă.
Un rol la fel de
important în formarea viziunilor tinerei generații l-a jucat și administrația
rusă condusă de oameni bine instruiți. Și funcționarii, și ofițerii armatei
ruse se exprimau oficial în limba franceză, fapt caracteristic pentru acea
perioadă în Rusia țaristă. În cnezate s-a mers pe calea urmării acestui
exemplu, au început a fi deschise licee cu predare în limba franceză, unul
dintre care a fost absolvit de A. I. Cuza.
Alegerea lui Cuza
în calitate de domnitor al principatelor unificate a pus începuturile cursului
pro-francez în politica externă a țării, pe care Cuza a expus-o în renumita sa
scrisoare către Napoleon III — imperatorul Franței, fapt pentru care a fost
poreclit în popor — sluga lui Napoleon III.
Uzurpînd puterea în
stat, subjugînd moldovenii, elita politică muntean-bucureșteană l-a considerat
pe moldoveanul Cuza drept un obstacol în stabilirea definitivă a hegemoniei
sale în toată țara. În martie 1866, A.I. Cuza a fost răsturnat, iar noul
domnitor Carol Hohenzollern nu a influențat schimbările în orientarea externă a
elitei politice românești.
(Continuarea — în edițiile ulterioare ale
Ziarului «Comunistul»)
Petru Boico, doctor în științe istorice
скачать dle 10.6фильмы бесплатно