Problema xenofobiei în Moldova rămîne,
în continuare, actuală
Noi, cei care locuim pe pămîntul moldav știm foarte bine că din momentul
proclamării independenței și pînă la ora actuală, situația legată de lumea
interetnică și bunei înțelegeri nu poate fi calificată drept sănătoasă.
Asta și generează apariția
xenofobiei la nivel uzual. Ceea ce, de altfel, nu este ceva nou. Asemenea
manifestații erau și în perioada Imperiului Rus, și în timpul perioadei
sovietice. De atunci, guvernarea a elaborat un sistem de influențare asupra
tuturor categoriilor de vîrstă și menținea pozițiile critice cu ajutorul
propagandei partido-statale.
Însă, URSS s-a destrămat și începutul
anilor 90 este legat de venirea la putere în Moldova a radicaliștilor naționali
și curățarea severă a aparatului guvernării republicii. Acest lucru a fost
facilitat de asemenea evenimente politie globale cum ar fi conflictul din
Transnistria și rezistența din Găgăuzia. La baza acestor conflicte regionale
nereglementate încă, a stat, întîi de toate, lipsa unei soluții politice pentru
problema lingvistică.
Problema xenofobiei în
condițiile Moldovei contemporane constă, în primul rînd, în faptul că înșiși
reprezentanții etniei titulare au nevoie de protecție. În rîndul fostelor
republici unionale, Moldova se evidenția prin faptul că numai aici cea mai
radicală parte a etniei majoritare a renunțat la denumirea etnică și, în
esență, și-a proclamat identitatea cu etnia majoritară a României vecine. Și,
deși a trecut deja o pătrime de veac de la proclamarea independenței, din
păcate, trebuie să constatăm că problema scindării în identitatea etniei
moldovenești se mai păstrează.
La cunoștința tuturor
Cuvîntul «xenofobie» provine din
combinația a două cuvinte de origine grecească: «xenos» — străin și «fobos» —
frică. Adică, ura față de străini și reprezentanți ai altor naționalități.
Xenofobia reprezintă sentimentul sau atitudinea care au la bază imagini și idei
formate în societate, ci nu se bazează pe fapte raționale și obiective. O
asemenea percepție a lumii reduce fenomenele sociale și culturale complicate la
scenarii în alb-negru. De genul: «Noi» (ai noștri) — sîntem exemplu, buni și
normali, etalon — așa cum trebuie să fie toți, așa cum trebuie să simtă și să gîndească
cu toții. «Ei» (străinii) — infractori, amenințare, impediment, hoinari,
agresivi, jefuitori, ș. a. m. d. Unii savanți consideră xenofobia ca fiind o
abatere în mecanismul genetic, fapt care explică iraționalitatea acesteia și
neconformării argumentelor raționale.
Instrument de înarmare
În ceea ce privește xenofobia la
nivel uzual este mai mult sau mai puțin clar. Este mult mai trist faptul că
oamenii care au venit la guvernare în 2009, o folosesc drept armă pentru
obținerea propriilor scopuri politice, învățînd la perfecție postulatul Romei
Antice «dezbină și stăpînește».
Mihai Ghimpu, Corina Fusu, Ana
Guțu, Vitalia Pavlicenco — sînt figuri proeminente în tabăra xenofobiei
moldovenești cu silueta ideologiei naziste despre rasele sau entitățile
superioare și inferioare. Unele dintre aceste persoane stau în Parlament și
ministere, ridică salarii corespunzătoare, merg în deplasări, circulă cu mașini
guvernamentale din contul contribuabililor Moldovei — atît a moldovenilor cît
și a rușilor, ucrainenilor, găgăuzilor, bulgarilor pe care-i urăsc atît de
mult. Uitîndu-ne la ei, tot mai des ajungem la ideea că xenofobia este un fel
de manifestare a elitismului, o anumită particularitate a «celor aleși». Aleși
atît la putere de către popor, și ca și elită în elită.
Dacă e să renunțăm la asta, să
mergem în orice alt sat moldovenesc, ucrainean sau găgăuz — ne vom pomeni într-o
cu totul altă lume. Aici, xenofobia nu-și are locul — oamenii trăiesc foarte
bine și fără ea. Și doar cei care sunt departe de problemele supraviețuirii
zilnice au șansa să guste din acest «bun», a acestei plăceri decadente, nectar
și ambrozie pentru locatarii Olimpului nostru mic.
Așa deci, marea majoritate
absolută a locuitorilor Moldovei nu au nicio problemă în ceea ce privește
comunicarea cu reprezentanții diverselor culturi. Dar ce pot înțelege ei!
Aceeași renumită Ana Guțu a declarat, la timpul ei, că minoritățile naționale
din Moldova «sînt răbdate» și că locuiesc aici doar din contul «toleranței
populației majoritare».
Este adevărat că activiștii de
asemenea talie au o atitudine denigratoare și față de această populație
majoritară. De cîte ori au auzit moldovenii că naționalitatea lor nu există, că
există doar cea românească? Și de cîte ori vorbitorii de limbă rusă au auzit că
sînt ocupanți în această țară? Ofensele, declarațiile discriminatoare,
exprimările neadecvate — iată ce putem auzi deseori din partea «adepților»
moldoveni a lui Montesquieu și Rousseau.
În numele legii
Recent, Codul Penal și Codul
Contravențional al Republicii Moldova au fost completate cu calificative de
răspundere pentru cei care, în mod public, inclusiv în spațiul informațional,
distribuie declarații xenofobe și rasiste. De asemenea, a fost înăsprită
pedeapsa pentru incitare la ură etnică.
Însă, toate acestea, așa cum a
demonstrat practica, a avut drept scop de a crea impresii asupra donatorilor
occidentali. Un fel de variantă de export a luptei împotriva xenofobiei.
Iată spre exemplu, ministrul
Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a scris în rețelele de socializare că «unica
salvare a viitorului înfloritor este unirea cu România», iar Kremlinul este un
impediment în dezvoltarea Moldovei. «Marea majoritate dintre ruşi sunt nişte
leneşi şi beţivi, ei îşi doresc să găsească pe cineva, care să înjuge la plug,
pentru a-i hrăni», a scris ministrul pe blogul său. El nu a suportat nicio
pedeapsă, deși rezonanța publică a fost destul de mare.
Deja acum, fostul președinte al
Moldovei, Nicolae Timofti, a învinuit găgăuzii de loialitate insuficientă față
de statul moldovenesc, de asemenea, i-a criticat pentru studierea limbii ruse.
S-au remarcat și alte fapte de
aplicare deschisă a retoricii xenofobe de către reprezentanții puterii (în mare
parte la nivelul de jos). După cum vedem, cei din actuala guvernare își pot
permite xenofobia făcînd abstracție de la Codul Penal.
Isteria istoriei
După prăbușirea Uniunii
Sovietice, practic toate fostele republici unionale, care au devenit independente,
s-au avîntat să-și rescrie istoria.
Noile versiuni ale trecutului au
spălat ca un val ceea ce a fost «neconvenabil». Manualele în statele naționale
din spațiul post sovietic, inclusiv în Moldova, promovează deschis xenofobia și
ura față de trecutul recent.
O caracteristică comună a
manualelor editate în spațiul pst sovietic a devenit tendința de a prezenta
contactele cu rușii și Rusia ca și sursă de dezastru și neplăceri, fapt în
legătură cu care alipirea teritoriului la Rusia de regulă se estimează negativ și se
califică drept «ocupație».
Analiza demonstrează că aproape
toate țările din spațiul post sovietic tind să învechească, să înnobileze, să
«curețe» istoria formării statului — etnic. Și doar Moldova extrapolează
mitologia națională a altui stat, ne fiindu-i jenă să utilizeze în procesul de
studii denumirea unei alte etnii — romвnă. În manualul «Istoria romвnilor» se
scrie la modul deschis că toate minoritățile naționale au împiedicat românilor
să trăiască și să prospere.
Se consideră pe bună dreptate că
istoria, ca și disciplină educațională, are menirea să facă din om adevărat
cetățean. De aici reiese că noi educăm cetățeni pentru statul vecin.
* * *
O societate multietnică necesită să-și cunoască propriile probleme și să
le înțeleagă pe ale altora. Din păcate, trebuie să constatăm că în Moldova mai
este încă foarte mult de lucru asupra acestei probleme. Fără a face pentru sine
concluziile necesare și, în primul rînd, morale, țara va lua calea urii
naționale și extremismului statal, calea care va duce naționalitatea
moldovenească nicăieri.
Eugeniu Tamanțev
скачать dle 10.6фильмы бесплатно