Experiența edificării partinice minuțioase și zilnice, voința victoriei și credința politică fermă a comuniștilor au determinat nu doar viitorul PCRM dar și a întregii țări
În istoria
politică a Moldovei independente există un singur partid consecvent, care, totodată,
și-a păstrat organizarea politică — Partidul Comuniștilor din Republica
Moldova. Și toată istoria politică a țării este măsurată în etapele pe care le-au parcurs comuniștii — de la conspirație pînă la cea de-a treia victorie în cadrul alegerilor parlamentare.
Însă, acea victorie a fost furată de către
cei care hoțesc astăzi țara, fură ultimele fărîme de la propriul popor, se
acoperă cu discursuri dulci despre o oarecare «istorie de succes». Totodată,
acești «integratori europeni» au luat puterea scandînd că poporul și-ar dori,
chipurile, schimbări. Dar la ce au dus în consecință aceste povești ale
«istoricilor»: numai durere, sărăcie, deznădejde. Uneori, poporului moldovenesc
trebuie să i se amintească despre perioadele în care țara era condusă de
comuniști. Pentru că cei opt ani de guvernare a PCRM reprezintă istoria
dezvoltării Moldovei. Poate că dacă ar aduna «2+2» cetățenii noștri vor reuși
să facă concluziile corecte.
Credoul politic
Înșiși comuniștii moldoveni își împart istoria
în cîteva etape: activitatea conspirativă, activitatea în afara cîmpului
juridic și lupta pentru existență, ulterior — edificarea și consolidarea
organizației politice rezultatele căreia a dus la cea de-a treia etapă —
avîntul politic rapid și absolut unic pentru partidele europene de stînga în
«cariera» politică de după 2001.
Toate aceste — reprezintă bagajul PCRM, istoria
genetică a partidului, care i-a determinat și viitorul: experiența rezistenței
civice, experiența edificării partinice minuțioase ci zilnice, voința de
victorie și credoul politic, fără de care multitudinea de partide și alianțe
moldovenești s-au dizolvat la primul eșec.
Testul de putere este o parte de drum nu mai
puțin elocventă. Orice politolog va spune că odată ajunsă în fotoliile puterii,
organizația politică va tinde spre liniște și stagnare, pierzînd pe calea
extinderii puterii, înflăcărarea sa ideologică și calitățile adevărate de
luptă. PCRM, însă, la sfîrșitul celui de-al doilea ciclu parlamentar în care a
dominat a sfidat toate legile științei politice: în mod radical și-a modernizat
programul și și-a întinerit decisiv componența organelor de conducere. În așa
fel de parcă numai ce-și începuse drumul politic.
În timpul jocurilor și incertitudinilor
Interpretări ale esenței și rolului Partidului
Comuniștilor pot fi o mulțime. Însă, în fața cetățenilor, PCRM și-a asumat
responsabilitatea pentru perioada din 2001. Iată aici, cantitatea
interpretărilor s-a redus considerabil: ca și partid care a acces la guvernare,
PCRM purta responsabilitate pentru promisiunile sale preelectorale și pentru
ceea ce se întîmpla în țară în acei opt ani incompleți. Acum să lăsăm loc
pentru statistică.
Totalurile primului deceniu de independență
moldovenească, vremea jocurilor de-a capra și alianțelor dubioase arătau
catastrofale. Pensia medie — 87 de lei. Salariul mediu pe economie — 408 lei.
Indemnizația unică la nașterea copilului — 114 lei. Toate aceste plăți nu se
achitau cu lunile. Majoritatea spitalelor raionale erau închise. Salariul mediu
în sfera sănătății și educației abia depășea 200 de lei. Deconectările energiei
electrice devenise o normă. Agricultura era complet distrusă, iar tehnica —
furată.
Activitatea antreprenorială — redusă la zero.
Impozitul pe venit — 32 %. Criminalitatea organizată înflorea. În țară activau 116 grupuri
criminale. Acordul politic de bază cu Federația Rusă nu era semnat. Relațiile
cu UE erau înghețate. Nu era adoptată nicio lege în vederea protecției
drepturilor minorităților naționale. Iată cum a preluat PCRM guvernarea
statului.
Peste opt ani de zile…
În această perioadă
au fost create 327 de mii de locuri de muncă. PIB-ul a crescut cu 59 %. Pe cap de locuitor acest indice a
crescut de 3,5 ori, de la 354 de dolari pînă la 1230 de dolari SUA. Partidul
Comuniștilor, aflat la guvernare, a schimbat radical climatul antreprenorial
din Moldova. Totodată, impozitul pe venit a fost redus de la 32 la sută pînă la
zero. A fost aplicată amnistia fiscală și amnistia capitalului, a sporit
disciplina financiară, a fost lichidată criminalitatea organizată.
Veniturile la bugetul de stat au crescut de
patru ori, bugetul asigurărilor sociale de stat — de cinci ori. Coraportul
datoriei externe și PIB s-a redus de două ori. Salariul mediu a crescut nominal
de șase ori, iar în expresie reală — cu mai bine de 270 %. În
conformitate absolută cu angajamentele pe care și le-a asumat PCRM, spre
sfîrșitul anului 2008, salariul mediu pe economie era de 300 de dolari.
Din 2004, salariul bugetarilor a crescut de
aproape trei ori. Iar salariul pedagogilor, comparativ cu 2001, a crescut de
șapte ori. Către 2009, salariul mediu în educație corespundea nivelului
salariului mediu pe economie.
În anul 2001, tot bugetul consolidat în sfera
sănătății constituia mai puțin de 600 de milioane de lei. Către sfîrșitul
anului 2008, el se apropia de indicele de 3 miliarde. Din 2004 pînă în 2008,
salariul bugetarilor a crescut practic de trei ori. Din 2005 pînă în 2008,
pachetul serviciilor medicale garantate de stat a fost dublat. În aceeași
perioadă a crescut de două ori salariul angajaților în sfera sănătății. În
toate raioanele au fost restabilite sau reconstruite centrele de sănătate
rurale și oficiile medicilor de familie, stațiile de urgență.
Din 2004 pînă în 2008, din momentul
implementării Codului cu privire la știință și inovare, investițiile în
cercetările fundamentale au crescut de patru ori, iar investițiile în
pregătirea cadrelor științifice — în același volum. Numărul proiectelor în
sfera transferului de tehnologii a crescut, în acea perioadă, de mai bine de
șapte ori, tot de șapte ori au crescut și salariile savanților moldoveni.
Comparativ cu anul 2001, mărimea pensiei medii
s-a majorat cu aproape opt ori. Reținerile la plata pensiilor nu s-au mai
înregistrat din 2001. Dacă în 2001, decalajul veniturilor între 20 %
cei mai săraci cetățeni ai țării și 20 % cei mai bogați era de 11,4
ori, la acel moment, acest indice a fost redus cu mai bine de două ori.
Tot în 2001,
veniturile disponibile ale populației constituiau, în mediu, 241 de lei pe cap
de locuitor, iar în 2008 — 1100 lei. Dacă în 2001, aceste venituri acopereau
puțin peste 50 la sută din minimul de existență, în 2008 — peste 83 %. Și asta în condițiile în care indicele
minimului de existență a crescut cu mai bine de două ori.
Timp de opt ani de
zile au fost gazificate 670 de localități. Este de cinci ori mai mult decît în
tot deceniul precedent. PCRM planifica să încheie totalmente acest proces în
2010. În perioada guvernării comuniste au fost proiectate gazoductele
magistrale și stațiile electrice. Telefonia a devenit accesibilă pentru
majoritatea familiilor moldovenești, iar internetul a ajuns în toate școlile
din țară. În anii 2005 — 2008, pentru construcția apeductelor magistrale și
rețelelor de distribuție a apei din bugetul de stat s-a alocat peste 700 de
milioane de lei — de cîteva ori mai mult decît pe parcursul deceniului
precedent.
Din 2001 pînă în
2008, în Republica Moldova au fost create circa 250 de stații tehnologice de
mașini, care aveau în dotare mii de unități de tehnică agricolă modernă. În
perioada care a urmat anul 2001, suprafața plantațiilor de viță de vie a
crescut cu 11,5 ori, a livezilor — cu 7,5 ori. Suprafața terenurilor agricole
prelucrate a crescut cu 9,6 ori.
Din 2001 pînă în
2008, Republica Moldova a semnat, ratificat și implementat mai bine de 150 de
documente de cooperare. Pe 19 noiembrie 2001, Republica Moldova a semnat
Acordul de prietenie și colaborare cu Federația Rusă, și-a determinat relațiile
cu această țară drept strategice.
Pe calea modernizării europene
Din noiembrie
2002, Moldova pornește pe calea integrării europene. În cadrul planului de
acțiuni Republica Moldova — Uniunea Europeană, numai în perioada 2005 — 2008,
grație rolului activ al fracțiunii PCRM, Parlamentul țării a adoptat peste 200
de legi. Republica Moldova a ajuns foarte aproape de negocierile pe marginea
noului acord cu Uniunea Europeană, care presupunea acordarea regimului fără
vize în UE pentru cetățenii moldoveni, crearea zonei de liber schimb între UE
și Moldova.
Moldova demonstra consecvent investitorilor
străini că este un partener integru și previzibil, care presupunea condiții tot
mai interesante pentru business. În rezultat, în acea perioadă, investițiile
străine creșteau anual.
Începînd cu 1 martie 2008, Republica Moldova a primit
dreptul comerțului asimetric cu Uniunea Europeană. Și dacă e să avem în vedere
avantajele comerțului liber în spațiul CSI, era evidentă poziția absolut unică
a Moldovei ca și țară cu acces liber atît pe piețele din vest cît și pe cele
din est.
comunist.md
скачать dle 10.6фильмы бесплатно