Acapararea raider a sănătății
РУС. MOLD.
» » Acapararea raider a sănătății

Acapararea raider a sănătății

29-07-2017, 09:16
Viziuni: 1 802
  
Versiunea de tipar   
Acapararea raider a sănătățiiDacă nu vom întreprinde nimic, într-o bună zi ne vom pomeni fără spitale, iar după și fără Patrie
 
Majoritatea parlamentară a făcut, deja, primul pas spre «optimizarea» spitalelor. A fost adoptat proiectul de lege în rezultatul căruia toate instituțiile medicale trec în proprietatea și sub conducerea directă a Ministerului Sănătății.

Majoritatea parlamentară, în figura Partidului Democrat, încearcă să demonstreze că acest proiect nu are nimic comun cu optimizarea instituțiilor medicale. Însă, totul este cusut cu ață albă.

Schimbarea puterii nu este întotdeauna spre bine

Pînă acum, toate instituți¬ile medicale teritoriale erau admi¬nistrate de organele administrației publice locale. Unii făceau față acestei sarcini mai bine, alții mai rău. Însă, nu consiliile locale au dispus reducerea locurilor în spitale, nu consiliile locale demarează reforme în domeniul sănătății și în rezultatul cărora medicii din teritorii, asistentele medicale și infirmierii fug din spitalele raionale din cauza salariilor prea mici.

Consiliile locale în procesul doctoricesc nu s-au implicat. Nu au indicat medicilor specialiști cum să trateze pacienții, nu au stat în spetele chirurgilor atunci cînd aceștia făceau operații. Nu au elaborat instrucțiuni referitoare la primirea și tratamentul pacienților. Medicii au primit și continuă să primească aceste instrucții de la Ministerul Sănătății.

Organele administrației publice locale, la balanța cărora se mai află încă spitalele, se străduiesc doar să facă în așa fel ca procesul de deservire al pacienților să fie pe cît se poate de acceptabil. Astfel ca acoperișurile să nu curgă, pereții să nu crape, în încăperi să fie cald, personalul să-și ridice salariile — cele stabilite de Ministerul Sănătății. Iar dacă nu ajung surse financiare pentru reparație, sau nu este clar unde se duc banii, aici intervine Guvernul pentru a studia situația și a da o mînă de ajutor.

Acum, spitalele raionale sînt gestionate de consiliile administrative din care fac parte președinții administrațiilor locale și medici. Ei știu exact de ce este nevoie pentru ca instituția medicală să activeze. Accesează credite, participă în diverse proiecte. Oare de la Chișinău se vede mai bine de ce are nevoie spitalul din Basarabeasca, Cimișlia sau Rezina? Oh, da! Guvernul și Parlamentul, care execută toate indicațiile liderului Partidului Democrat, au decis deja că aceste spitale, ca și multe altele, nu vor mai exista.

Spitalele în afara politicului?

Practic în toate orașele structurile guvernamentale sînt conduse de reprezentanții partidului Democrat sau părtașii formațiunii. Posibil că nu toți ei împărtășesc viziunile acestui partid, dar de dragul propriilor beneficii sînt gata să accepte și să îndeplinească toate indicațiile.

În capcana democraților au nimerit și directorii unor școli, cărora, în schimbul simpatiei pentru Partidul Democrat li se propun reparații sau mobilă nouă. Șantajului sînt supuși și alți reprezentanți ai instituțiilor sociale. Însă, spitalele și pînă acum s-au aflat într-o dependență relativă.

Dacă proiectul de lege discutat va intra în vigoare, iar acest lucru se va întîmpla, și dacă noi cu toții nu vom întreprinde măsuri, directorii vor fi numiți de Ministerul Sănătății. Cum credeți, în baza căror criterii vor fi selectați noii administratori? Doar în baza criteriilor profesionale? Este clar că instituțiile medicale vor fi conduse de persoane fidele din rîndul părtașilor ministrului.

Așa cum s-a menționat în declarația fracțiunii parlamentare a PCRM, prezentată de la tribuna Parlamentului de către deputatul Elena Bodnarenco, membrul comisiei permanente pentru administrație publică, dezvoltare regională, mediu și schimbări climatice: «După ce proiectul de lege va intra în vigoare, directorii vor fi numiți de ministru — o figură politică, ceea ce va duce la politizarea instituțiilor medicale, care trebuie să ofere servicii medicale nu partidului ci oamenilor».

Este clar că toți angajații instituțiilor medico-sanitare publice vor asculta de conducătorii lor. Pentru a face ca medicii să fie ascultători și smeriți, anterior, a fost implementată o altă reformă elaborată de Ministerul Sănătății. Este vorba despre stabilirea salariilor pentru personalul medical «reieșind din performanțele» estimate de conducătorii spitalelor. Cu cît mai supus este medicul sau asistentul medical cu atît mai mari le sînt performanțele și, respectiv, și salariile. Iar cei care se vor revolta prea mult, vor fi determinați să plece de la lucru indiferent de gradul de calificare.

Dezechilibrul teritorial

Conform concepției Guvernului, în Moldova urmează să fie create 11 spitale raionale. Trei la nord, trei la sud, restul în centru și în capitală. Oamenii care trăiesc în localitățile în care spitalele se păstrează puțin se gîndesd la urmările reformei. Restul populației Moldovei este indignată. În baza căror criterii vor fi create spitalele raionale? Doar în baza parametrilor de accesibilitate teritorială?

Apropo, autorii proiectului de optimizare a instituțiilor medicale au uitat de existența UTA Găgăuzia. Este logic că în Comrat va activa un spital regional. Unde în altă parte? Spre exemplu, Vulcănești, care de asemenea, face parte din Unitatea Administrativ Teritorială, conform calculelor autorilor proiectului de lege, trebuie să se supună spitalului din Cahul.

Acum, locuitorii satului Sadîc din raionul Leova se tratează la spitalul din Comrat. Cu toate acestea, banii pentru cazurile asigurate nu se întorc la Comrat. Cum va fi distribuită finanțarea dacă unitatea teritorială din componența UTA va intra în subordinea Cahulului? Unde vor fi distribuiți banii? Acest dezechilibru teritorial nu va pune oare la îndoială însăși existența autonomiei?

Așa deci, în cazul în care va fi adoptat proiectul de lege cu privire la transferul spitalelor sub administrarea Ministerului Sănătății, imediat va urma legea cu privire la optimizare. Deși, pentru democrați, optimizarea spitalelor este o chestiune soluționată deja. De aceea, a venit timpul nu doar să ne revoltăm pe marginea acestei chestiuni, ci să batem toate alarmele, să ieșim la proteste, să ne exprimăm opinia. Dacă oamenii vor tăcea supuși, ei nu vor rămîne numai fără școli și spitale, dar și fără Patrie.

Pantalonii estonieni nu sînt pe măsura Moldovei

În urma reformei Ministerului Sănătății, femeile vor trebui să nască conform graficului

Vorbind despre optimizarea spitalelor, Ministerul Sănătății a adus drept exemplu pozitiv modelul estonian. Cu toate acestea, Moldova nu a crescut suficient de mult ca să încapă în pantalonii estonieni.

Ministerul Sănătății prezintă «fericitul» tablou în care din cele 71 de spitale ca și unități juridice independente din Moldova vor activa doar 19, luînd în considerare și spitalele regionale. Restul se vor transforma în centre simple de acordare a serviciilor medicale limitate. În schimb, cele 19 care vor rămîne, conform funcționarilor din cadrul Guvernului, vor fi dotate la fel de bine ca cele europene, mai exact, nu mai rău decît spitalele estoniene.

Însă, în Estonia, oriunde, chiar și în cele mai îndepărtate localități, drumurile sînt bune. Pe lîngă spitale activează departamente de urgență dotate cu mașini de reanimare de cea mai înaltă calitate. Totodată, acolo demult funcționează sistemul cartelelor medicale personale electronice. Pe cînd medicii noștri nu dispun nici măcar de computere normale.

În afară de aceasta, potrivit datelor din 1 ianuarie 2017, numărul populației în Estonia era de circa 1,3 milioane de oameni, densitatea populației este de circa 29 persoane pe km pătrat. În Moldova, conform diferitor estimări, densitatea populației este de la 111 pînă la 120 de persoane pe km pătrat. Sesizați diferența? În Moldova, densitatea este de circa patru ori mai mare! De aceea, modelul estonian nu ne convine și reieșind din acest principiu.

Și chiar dacă s-ar produce o minune astfel ca pînă în 2024 — termenul de încheiere a reformei, în Moldova să apară drumuri europene pentru ca să ne înscriem în modelul estonian avem nevoie de salarii și pensii europene. Pentru că pînă la spital trebuie să ajungi. Încolo și înapoi. Din cîte se știe, costul călătoriilor nu se ieftinește. Unde mai pui că, uneori, trebuie să mergi la spital cu copiii, iar bilete pentru copii la noi nu se mai vînd demult. Un om bolnav, mai ales după operație trebuie să fie vizitat. De dorit în fiecare zi, în caz contrar el va muri de foame cu meniul din spitalele noastre. Iar asta, din nou, presupune cheltuieli, unde mai pui că și mîncarea pentru vizită trebuie să fie cumpărată.

Nici despre lăuze nu trebuie să uităm. O femeie însărcinată, pînă va ajunge la spital prin hopurile noastre ar putea să nască de căteva ori. Or, poate că vom naște conform unor grafice?

La toate acestea au uitat să se gîndească autorii reformei de optimizare a spitalelor. Ei ne desenează tablouri frumoase despre viitor, însă, în realitate, respectă încă o recomandare a Fondului Monetar Internațional pentru optimizarea cheltuielilor publice. Fapt pe care, la drept vorbind, nici nu-l ascund.

Natalia Ustiugovaскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: