Funcţionarii
liberali din oraş au nevoie de pasagerii din capitală doar ca să-şi
îndreptăţească cheltuielile iraţionale
Una din temele
permanent prezente pe ordinea de zi a şedinţelor Consiliului Municipal este starea de lucruri la întreprinderea
«Parcul orăşenesc de autobuze», în special completarea lui cu autobuze «noi-vechi».
La şedinţa recentă, consilierii municipali au
aprobat, în ansamblu, contractul de prestare a serviciilor de către transportul
public, încheiat între Primărie şi Parcul de Autobuze. Dar, cum se spune, au rămas şi întrebări fără de răspuns.
O vacă în cuşcă de cîine
Încă în februarie
2010, Dorin Chirtoacă, primarul capitalei, a lansat ideea achiziţionării cu plată în
rate de către primăria Chişinăului a mai mult de 80 de autobuze vechi. Tocmai
din Olanda. Portivit spuselor lui, un autobuz trebuia să coste 41 mii de euro,
pe care vistieria primăriei trebuia să le achite pe parcursul a opt ani.
Printre altele, în Olanda, termenul de exploatare a unui asemenea tip de
autobuze e doar de 7 ani. Cu doi ani mai tîrziu, primăria a anunţat un tender
pentru achiziţionarea a 100 de autobuze vechi.
După încă trei ani,
anul acesta s-a anunţat că respectivul tender a fost cîştigat de o companie
olandeză, aceasta fiind dispusă să aducă în Moldova autobuze al căror termen de
exploatare a fost nu mai mic de 10 ani. Totodată, rezultatele acestui tender au
devenit cunoscute doar după ce respectivele rezultate au fost anulate. Cu alte
cuvinte, ele au fost anulate înainte de a fi anunţate.
După cum s-a
clarificat post factum, autobuzele ce se propuneau nu au fost testate în
condiţiile chişinăuiene. Şi cînd grupul de experţi a efectuat controlul lor
tehnic, s-a dovedit că distanţa dintre şuruburile de fixare ale fundului
autobuzului şi asfalt e doar de 10 centimetri, pe cînd la autobuzele folosite
la Chişinău respectiva distanţă e de 18 centimetri. Fapt din care se poate
trage concluzia că, în condiţiile reliefului chişinăuian, funcţionarea
autobuzelor olandeze nu este posibilă.
În general, specialiştii
ar fi putut să prevadă acest lucru. Să acomodezi autobuzele olandeze la
drumurile din Chişinău ar fi tot aşa cum ai încerca să bagi o vacă într-o cuşcă
de cîine. În această situaţie, nu poţi să nu întrebi cum a fost posibil să se
acorde cîştigul tenderului unei careva firme, fără a se ţine cont de
particularităţile tehnice, chiar şi de volumul achiziţiei, cu atît mai mult că
ea cerea cheltuieli de milioane de euro?
Acum se presupune
că va fi anunţat un nou tender pentru achiziţionarea autobuzelor, şi din nou a
unor care de acum au un termen de exploatare. Şi, din nou, nu există nici o
siguranţă că de data asta banii nu vor fi aruncaţi în vînt.
În laţul rutelor «de aur»
Indiscutabil,
Chişinăul are nevoie de autobuze, şi nu de cîteva zeci, ci de vreo două sute,
deoarece 70 la sută din întregul parc de autobuze e de acum uzat. Dar, pentru
rentabilitate, această întreprindere are nevoie de rute «bune». Pe cînd cele
mai profitabile rute actuala conducere a oraşului le-a dat unor firme private,
ai căror patroni — bineînţeles, din voia întîmplării — sunt sau dintre cei mai
activi liberali, sau adepţi ai Partidului Liberal.
În timp ce, deloc
săraci, transportatorii liberali se îmbogăţesc, întreprinderea municipală,
menită să înfăptuiască transportarea orăşenilor, dă faliment. Iacob Capcelea,
directorul Parcului orăşenesc de Autobuze, încearcă în fel şi chip să îndreptăţească în mass-media conducerea
primăriei capitalei, explicînd că rutele profitabile sunt, chipurile, transmise
unor companii private doar «temporar», şi asta pentru că Parcul orăşănesc de
Autobuze nu are suficiente mijloace de transport. Dar el demult nu le are! Şi
asta în pofida sumelor considerabile alocate pentru presupusa lor
achiziţionare.
Dar, pare-se, legătura cauzal-penală e alta.
În opinia unor specialişti, vînzarea celor mai profitabile rute funcţionarii
liberali de la primărie o fac pentru a jefui în continuare Parcul orăşenesc de
Autobuze cu ulterioara lui lichidare.
Natalia Lujina
Comentariu exclusiv
Noi nu avem nevoie de vechituri
Natalia Vîsotina, consilier
municipal PCRM:
«La şedinţa
Consiliului Municipal Chişinău, problema privind renovarea parcului de autobuze
a fost pusă în repetate rînduri. În cazul dat, pot fi examinate cîteva
strategii. Cea mai acceptabilă este achiziţionarea autobuzelor din Belarusi, cu
ulterioara lor asamblare la Chişinău. Plus un program de investiţii în Parcul
de Autobuze. Indiscutabil, parcul trebuie renovat, deoarece călătoria în
autobuzele vechi e una cu riscuri posibile pentru pasageri. Fracţiunea noastră
insistă ca autobuzele să fie achiziţionate în Belarusia, o parte din asamblarea
lor rămînînd pe seama noastră. Există asemenea posibilităţi. În acest caz,
cheltuielile nu vor fi atît de mari, în schimb, Parcul va avea tehnică nouă, cu
piese de rezervă accesibilă şi cu reparaţii ce vor putea fi efectuate pe loc.
În această privinţă, socialiştii din consiliu fac declaraţii populiste,
afirmînd că, astfel, va trebui să fie majorat preţul călătoriei. Dar, în primul
rînd, nici nu s-a vorbit vreodată despre tarife. În al doilea rînd, nu Parcul
de Autobuze majorează preţul la biletul de călătorie. Preţul călătoriei în
transportul public îl stabileşte Consiliul Municipal şi noi suntem categoric
contra majorării tarifului. Parcul orăşenesc de Autobuze este o întreprindere
municipală, acolo muncesc 700 de oameni, şi noi vom planifica bani pentru
renovarea lui în bugetul oraşului pentru anul 2016. Noi suntem contra
achiziţionării sau luării în arendă a unui transport învechit pentru călătoria
prin oraş a cetăţenilor».
скачать dle 10.6фильмы бесплатно