Cum să oprim degradarea universităţilor moldoveneşti? Cred că ar fi corect să căutăm răspunsuri de comun cu tinerii
În acest an, ziua de 17 noiembrie a trecut
aproape că neobservat. Poate că doar pe site-ul Guvernului au fost scrise două
fraze seci cu urări de genul «viitor european luminos».
Partidele
şi liderii, care guvernează ţara deja de şase ani, au preferat să marcheze Ziua
Internaţională a Studentului în maniera ce le este caracteristică. Ei pur şi simplu au ignorat-o. Dar, ei au ignorat nu doar studenţii şi
problemele lor, ci şi propriile promisiuni de acum şase ani.
Chiar
şi PLDM, care se laudă permanent cu propria presupusă «poveste de succes» în
reformarea sistemului de învăţămînt, nu s-a deranjat să publice pe site-ul
oficial măcar ceva-ceva patetic «de stejar». Site-ul organizaţiei de tineret a
PLDM, în general, a dezamăgit. Acolo, ultima noutate a fost publicată în luna
iulie.
Să ne
amintim cu această ocazie
Cît de
frumos a început totul… Promisiuni atractive, burse mari, studii gratuite, tot
felul de programe pentru tinerii specialişti — toate erau afişate frumos pe
pliante electorale scumpe şi pompoase în culori azurii, verzi şi albastre.
Nimic nu s-a îndeplinit. Nici măcar un punct. La drept vorbind, aceasta este
una din cauzele pentru care, potrivit rezultatelor ultimelor sondaje de opine,
rata persoanelor nemulţumite de situaţia per ansamblu este de 80%.
Mai departe,
şi mai şi. Odată cu trecerea timpului, s-a constatat că promisiunile neonorate
nu constituie cea mai rea situaţie. Ei au început să implementeze ceea ce,
niciodată, nu au promis oficial. De exemplu, una dintre ultimele invenţii bine
cunoscute în acest sens — interzicerea posibilităţii de a studia limba rusă în
clasa a cincea în şcolile moldoveneşti. Despre eficacitatea acestor decizii
ideologizate putem judeca după atitudinea maselor. Iar masele se întreabă
logic: în ce mod această decizie îl va ajuta pe un absolvent de liceu să
găsească bani pentru a achita taxa de contract la universitate sau pe un tînăr
specialist — să-şi găsească de lucru?
Sau, încă un
proiect «genial» elaborat de europeni cu implicarea Ministerului Educaţiei.
Este vorba despre reorganizarea universităţilor. În urma optimizărilor se
planifică de a lăsa doar 7 (!) din 18 universităţi existente. Autorii propun
lichidarea Universităţii Pedagogice, Universităţii Agrare, Academiei de Arte,
Universităţii de Educaţie Fizică şi Sport. Mesajul este mai mult decît clar: ei
nu au nevoie de pedagogi şi agrarieni. De asemenea, nu au nevoie nici de
talente în sport şi artă.
În proiect mai figurează ideea de a închide
universităţile din Comrat şi Taraclia. Asta sub pretextul că în aceste două
oraşe vor fi deschise filiale ale Universităţii din Cahul. Ştiu nu din auzite
ce reprezintă administraţia Universităţii de Stat din Cahul. Viziunile
proromâneşti corespunzătoare le cunoaşte toată lumea. Aşa deci, nu există dubii
în ceea ce priveşte planurile reale ale autorilor acestui proiect.
A cărui
colibă-i pe margine?
Probabil
nici chiar realizarea acestor iniţiative periculoase şochează şi trezeşte
indignare. Şochează şi indignează faptul, că pînă acum, nu s-a găsit nici un
colectiv de profesori şi studenţi care să-şi manifeste public protestul. Dacă
ei cred că prin tăcerea lor vor îmbuna autorii, iar proiectul nu le va viza instituţia
— greşesc amarnic. Mulţi dintre membrii colectivelor celor 250 de şcoli
optimizate credeau la fel. Au tăcut, s-au plîns între ei şi prin smerenia lor
au dat undă verde lichidatorilor.
De altfel,
exact aşa — pasiv — au reacţionat studenţii Universităţii Tehnice la ultimele schimbări care s-au produs în conducerea
instituţiei lor de învăţămînt. Recent, Bostan-tata i-a transmis lui Bostan-fiul
funcţia de rector. Este un bun prilej să ne amintim despre faptul că, de mai
mulţi ani, PCRM şi Comsomolul atenţionează că un şir de universităţi din
Moldova s-au transformat, de facto, într-un fel de fiefuri feudale.
S-ar putea
prezenta încă multe exemple ce demonstrează distrugerea treptată a sistemului
de învăţămînt. Însă, rămîne deschisă următoarea întrebare — cum poate fi oprită
această degradare sistematică? Cum poate fi oprit exodul nesfîrşit al tinerilor
peste hotare? Cred că ar fi corect să căutăm răspunsuri de comun cu tinerii.
Iar asta înseamnă că a venit timpul pentru intensificarea activităţii de partid
şi comsomoliste în aulele şi căminele studenţeşti.
Aşa că după
încheierea conferinţelor dare de seamă şi alegeri de partid, înarmaţi cu forţe
şi idei noi, mergem să convingem şi să inspirăm tinerii! Pentru ca viitoarele Zile ale
Studenţilor să nu fie la fel de pesimiste ca în acest an.
Ina Șupac, deputat PCRM
скачать dle 10.6фильмы бесплатно