Air Moldova: scufundări periculoase
РУС. MOLD.
» » Air Moldova: scufundări periculoase

Air Moldova: scufundări periculoase

9-10-2018, 12:40
Viziuni: 15
  
Versiunea de tipar   
Air Moldova: scufundări periculoasePrivatizarea companiei aeriene de stat Air Moldova — este legalizarea capitalului furat
 
Țara este vîndută pe bucăți. Clar lucru — angro este mai ieftin. Acum, controlul real asupra companiei aeriene a Moldovei este în mîinile a două persoane. De altfel, nimeni nu este convins că anume aceste persoane sînt beneficiarii finali.

Agenția Proprietății Publice a comunicat că concursul pentru privatizare a Companiei Aeriene Air Moldova a fost cîștigat de Civil Aviation Group. Concursul? A existat oare un concurs? Și au participat nimeni altcineva? Totul s-a petrecut în cele mai bune tradiții ale atacurilor raider tradiționale — Air Moldova a fost transmisă unor proprietari intermediari pentru a încîlci urmele. Costul tranzacției de vînzare-cumpărare depășește 1,2 miliarde de lei.
 
Atrageți atenția, pe 27 iulie anul curent, Guvernul scoate Air Moldova în vînzare și deja pe 23 august 2018, este fondată SRL Civil Aviation Group, care participă la concurs. Cea mai mare cotă (49 la sută) în acest SRL aparține companiei private românești Blue Air. Capitalul social al proaspetei companii este de 25 000 de euro.

Pentru ce a fost vîndută compania?

Oficialii au motivat necesitatea de a vinde compania aeriană prin pierderile financiare pe care le-a suportat aceasta în ultimii ani. Noii proprietari au promis, chipurile, să dezvolte infrastructura companiei aeriene, să cumpere noi avioane, să majoreze numărul angajaților și să extindă rețeaua rutelor aeriene. Implicit, s-a pedalat subiectul «investitorului străin»: chipurile, sub aripa lui (în sens direct și metaforic) nouă ne va fi mai bine. Însă, dintr-o anumită «întîmplare», documentația referitoare la privatizarea Air Moldova nu a fost tradusă în limbi străine. Așa că toate actele au putut să fie citite doare de investitorii din compania românească Blue Air.

Cu alte cuvinte, unica întreprindere de stat a țării, care se preocupa de transportul aviatic, a fost vîndută. Cum s-a spus mai sus — pentru 1,2 miliarde de lei. Dar în buget vor ajunge doar 48 de milioane, iar restul banilor reprezintă în sine datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le stingă. Va face el oare acest lucru și are oare cu ce stinge — este neclar încă.

Așa deci, o companie absolut necunoscută, cu capital social de 25 de mii de euro, a achiziționat compania aeriană de stat — chiar dacă și cu datorii, însă, cu active destul de puternice. Întrebare: are oare Civil Aviation Group cu ce achita? În răspuns, aflăm cu mirare că o oarecare bancă moldovenească (foarte interesant care), în doar o lună, a înregistrat garanții acestui SRL pentru 25 și 325 de milioane de lei.

În afară de aceasta, Blue Air este o companie low cost, transportator care propune set limitat de servicii pentru pasageri. De aceea biletele lor sînt mai ieftine, dar și veniturile — modeste. În majoritatea țărilor, asemenea companii se alimentează, regulat, din buget. Așa că această companie, nicidecum, nu poate fi un investitor serios. Cu aît mai mult că aceasta are și datorii față de aeroporturile românești.

Stranietăți și neconcordanțe

Așa cum s-a constatat după privatizare, zvonurile despre «românismul» cumpărătorului au fost exagerate. Co-fondatorii Civil Aviation Group s-au dovedit a fi cetățeni ai Moldovei — Sergiu Melnic și Andrei Ianovici. Însăși schema privatizării este asemănătoare celei cu vînzarea recentă a Aeroportului Internațional Chișinău, atunci cînd sub imaginea «investitorului rus» s-au ascuns structurile politico-oligarhice. În acest caz, în calitate de paravan au servit «românii». Încă o escrocherie fățișă.

Air Moldova a fost evaluată la 48 de milioane de lei, în condițiile în care capitalul social al companiei constituie 301,4 milioane de lei, acesteia îi aparțin construcții cu suprafața totală de 10,7 mii de metri pătrați, de asemenea, obiectele la etapa de construcție nefinalizată cu suprafața totală de 4,2 mii de meri pătrați. Compania mai deține 3 aeronave proprii și patru în leasing operațional. Conform catalogului, cel mai ieftin model Airbus — A318 — cosă 75,1 milioane de dolari. Cel mai mic avion Boeing de modificația 737-700 costă 80,6 milioane. Să fie, reducem prețul în două pentru uzură... chiar și așa obținem că 48 de milioane de lei — este prețul pentru două — trei iluminatoare de airbus. De aici reiese și întrebarea logică: s-a făcut oare o evaluare financiară independentă a companiei Air Moldova pentru a asigura controlul public al tranzacției? Din păcate, nu. Prețul a fost luat din pod. Poate din podul Global Business Center?

Abilitatea de a juca alba-neagra

În general, în conformitate cu legislația internațională, «nu sînt eligibile privatizării întreprinderile naționale/municipale care exploatează autostrăzile, obiectele transportului feroviar, aerian, naval și conductele, de asemenea, alte întreprinderi ce țin de infrastructura socială și/sau economică de uz sau interes național și local». Junta de la guvernare, însă, demult a transformat legislația într-un preș de șters picioarele la ușa oficiului PDM. În cercurile de la guvernare, respectarea legislației este considerată o manieră de prost gust.

În schimb, în toiul concursului, pe 1 august, Guvernul aprobă dispoziția Nr. 806 prin care transmite compania aeriană Ar Moldova de sub controlul Ministerului Economiei în gestiunea Agenție Proprietăți Publice. «Acest lucru nu înseamnă doar schimbarea plăcuței, dar schimbarea proprietarului, care, pe lîngă toate, schimbă și condițiile concursului», a remarcat fostul deputat în Parlament, Alexandr Petcov. Acesta, însă, nu este ultimul truc al structurilor politice — oligarhice moldovenești. Săpăm mai adînc.

Distrugerea Air Moldova a fost planificată demult. În 2015, pe piața moldovenească a transportului aerian a apărut o nouă companie privată — Fly One. Potrivit zvonurilor, aceasta a fost fondată de ministrul Justiției de pe atunci — Vladimir Cebotari, ex directorul Aviației Civile — Mircea Maleca, și activistul PDM — Tudor Carabadjac.

În legătură cu înregistrarea acesteia s-a iscat un scandal (cu implicarea CNA), însă, prim-ministrul Pavel Filip «i-a scos» pe ai săi și, începînd cu a doua jumătate a anului 2016, s-au înregistrat primele zboruri. Unde mai pui că noii companii începuse să-i revnă cele mai profitabile curse, care anterior erau asigurate de compania Air Moldova. Scopul este foarte clar: de a falimenta unica compania aeriană de stat pentru ca, ulterior, să poată fi vîndută pe nimic.

Meditații despre ne profitabilitate

Evident, transportul aerian reprezintă piața cu o concurență serioasă, unde este foarte important calculul coraportului preț-calitate. Respectiv, uneori se întîmplă ca companiile aeriene să suporte pierderi, spre exemplu, din cauza faptului că implementează politici tarifare incorecte, reduc prețurile pentru a atrage cît mai mulți pasageri. Dar, în acest caz, pierderile suportate de la fiecare pasager, care zboară cu reducere, cresc și blochează profiturile posibile de la pasagerii de clasa lux (același lucru s-a întîmplat cu compania aeriană rusă «Transaero»).

În afară de aceasta, conform raportului global al producătorilor de bază, piața transportului aerian crește stabil, ceea ce înseamnă că, în general, este profitabilă (datele concrete pot fi examinate pe site-ul airbus.com).

Cazul cu Air Moldova are specificul său — ucrainean. În legătură cu situația instabilă din țara vecină, acum, mulți preferă să ajungă în Rusia cu avionul. Trenurile spre această direcție merg aproape goale, fluxul de pasageri s-a redus considerabil. Respectiv, în 2017, volumul vînzărilor serviciilor Air Moldova a ajuns la 2,9 miliarde de lei, cu 9 la sută mai mult decît în 2016. Compania se afla, de facto, în creștere și nu a existat necesitatea de a o vinde urgent.

De unde cresc picioarele

În septembrie 2017, ministrul Economiei — Octavian Calmîc a declarat că compania Air Moldova, de rînd cu alte obiecte strategice, nu va fi supusă privatizării mai devreme de anul 2019. Or, pentru asemenea obiecte de stat sensibile privatizării «se impune o abordare specială și ajutorul partenerilor de dezvoltare în evaluarea prețului de piață al activelor, formele și termenii posibilei privatizări, pentru a primi la buget sume maxime de pe urma vînzării lor».
Uite ce frumos a spus!

Punctul de vedere al ministrului Economiei, în particular și al Guvernului, la general, s-a schimbat radical după adoptarea Legii privind amnistia capitalului — 26 iulie anul curent. Și atît de rapid încît în seara aceleiași zile, Guvernul a anunțat despre privatizarea unui șir de companii de stat, inclusiv, Ar Moldova. Cuiva i se poate părea straniu, însă, pe noi care am văzut promulgarea fulger de către Igor Dodon a legii cu privire la implementarea sistemului electoral mixt, nu ne mai surprinde nimic.

Legea privind amnistia capitalului a fost adoptată de actuala guvernare cu un singur scop — de a legaliza ceea ce s-a furat din sistemul bancar al țării. (Legea a intrat în vigoare pe 1 octombrie, iar în ziua următoare, Air Moldova a fost pusă în buzunar. O nouă coincidență?).

«Autoritățile au făcut tot posibilul pentru ca procesul de adoptare a legii să fie maxim netransparent, iar procesul de privatizare să genereze o mulțime de întrebări referitoare la cum și de ce a fost privatizată Air Moldova», a remarcat expertul economic, Veaceslav Negruță. În opinia lui, datoriile companiei aeriene au fost exagerate de către un grup interesat reprezentat în cadrul firmei Civil Aviation Group. «Eu nu exclud că este vorba despre două buzunare, însă, aceste buzunare aparțin unei singure perechi de pantaloni», a rezumat Negruță.

Minciuni și numai minciuni!

Între timp, reprezentanții Partidului Democrat de la guvernare nu observă nimic ilegal în această tranzacție. «Principalul apărător» al democraților, Sergiu Sîrbu, a declarat că vinderea companiei Air Moldova este absolut legală și dacă cineva are dubii în legătură cu acest fapt, poate contesta decizia. Interesant, unde se poate contesta? În instanțele judecătorești ale lui Plahotniuc? Or, în parlamentul lui?

«Cel mai probabil, în gestiunea unui investitor privat, compania va avea mai mult succes decît în gestiunea statului», continuă Sergiu Sîrbu.
 
Iată așa! Sergiule, tu și ești «statul» la ora actuală. Înseamnă că tu ești ineficient. Eliberează, te rog fotoliul, iar noi vom așeza în el un deputat onest care va fi mult mai eficient.

De altfel, ce tot spun?.. Parlamentul deputaților onești este, deja, pregătit de însuși sistemul electoral mixt, proprietarul este cunoscut. Și, în general, «integrarea europeană» a Moldovei este în plină desfășurare, iar dacă cineva nu și-a făcut rezerve de sare și chibrituri, Păpușarul nu este vinovat!

Ivan Lecarevскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: