În perioada guvernării ţării de
către PCRM, în domeniul relaţiilor interetnice era promovată o politică inteligentă
A păstra o
armonie naţională într-o societate polietnică este posibil doar atunci cînd
există programe naţionale fundamentate şi raţionale. În anii guvernării ţării
de către comunişti au existat mai multe programe de acest gen.
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova şi-a asumat misiunea de garant al
dreptului poporului moldovenesc la propria identitate şi a apărat etniile
minoritare de discriminare după principiul apartenenţei lingvistice.
Instabila cale de mijloc
Ceea ce este important, la realizarea politicii
lingvistice, sociale şi culturale era luată în considerare şi opinia
reprezentanţilor minorităţilor etnice, ceea ce se făcea în baza principiului
căii de mijloc, care asigura respectarea intereselor naţiunii majoritare, dar
şi a celor înaintate de reprezentanţii altor popoare.
Din
momentul proclamării independenţei Moldovei, politica naţională s-a schimbat în
repetate rînduri, uneori în modul cel mai cardinal, ceea ce a condus la
consecinţe dezastruoase. În acest sens, cursul spre românizare şi înlăturare a
limbii ruse din uzul ei obişnuit, curs promovat de cercurile guvernante la
începutul anilor ’90, fără nici o exagerare, a torpilat principiile
existenţiale ale societăţii moldoveneşti, au condus la conflictul din
Transnistria, la creşterea încordării în regiunea sudică a ţării şi la migraţia
a sute de mii de concetăţeni.
Pînă în
anii 2000, guvernarea a continuat cursul de construire a unui stat monoetnic:
în mod planificat, erau micşorate volumele de predare a limbii ruse în şcolile
de instruire generală, în şcolile medii speciale şi în instituţiile de
învăţămînt superior. Promisiunile guvernării de a sprijini limba şi culturile
minorităţilor naţionale au rămas doar pe hîrtie. Mai mult decît atît, în cadrul
reformei administrative raionul Taraclia, unde trăieşte etnia bulgară, în
general a fost lichidat. Din organele ocrotirii ordinii de drept, din organele
de stat şi de la întreprinderile cu capital de stat erau izgoniţi specialiştii
care nu posedau în măsura cuvenită limba de stat.
În anul 2001, făcînd o analiză a situaţiei
create, deputaţii din partea PCRM au constatat că societatea din Moldova este
divizată conform principiului naţional, că, drept consecinţă a conflictului
lingvistic, are loc o dezbinare a ei, că, de fapt, minorităţile naţionale sunt
izolate de procesul elaborării politicii de stat şi realizarea ei în toate
sferele.
Concepţia politicii naţionale
Apreciind acuitatea «problemei naţionale», PCRM
a procedat la elaborarea unei Concepţi a politicii naţionale — documentul de
bază privind construirea unei societăţi cu relaţii interetnice armonioase
(Concepţia a fost aprobată prin Legea nr. 546-XV din 19 decembrie, anul 2003).
Conform acestui document, Republica Moldova
este un continuator politic şi de drept al multisecularului proces de
statalitate continuă a poporului moldovenesc, proces la care a contribuit şi
Biserica Ortodoxă din Moldova. Moldovenii — naţionalitatea ce constituie statul
— împreună cu reprezentanţii altor etnii: ucraineni, ruşi, găgăuzi, bulgari,
evrei, români, bieloruşi, ţigani (romi), polonezi ş. a. — alcătuiesc poporul
Moldovei, pentru care Republica Moldova este patria comună.
Prin anumite prevederi ale concepţiei a fost
fixat şi statutul special al limbii ruse. În particular, ei i-a fost atribuit
statutul de limbă de comunicare interetnică, ea continuînd să aibă aplicare şi
în diferite domnenii de activitate vitală a statului şi a societăţii. Statul
şi-a asumat obligaţiunea de a contribui la dezvoltarea limbilor ucraineană,
găgăuză, bulgară, ivrit, idiş, ţigănească (romani) şi a altor limbi ale
minorităţilor etnice care locuiesc în teritoriul ţării noastre.
Autorii documentului au constatat că pentru
Moldova este caracteristic bilingvismul moldo-rus, de aceea s-a considerat
necesar să fie create posibilităţi reale pentru ca bilingvismul moldo-rus să
devină o realitate. În unitatea teritorial-administrativă Gagauz Yeri statutul
de limbă de stat a fost atribuit limbirlor găgăuză, moldovenească şi rusă. În
raioanele de est ale Republicii Moldova a fost recunoscută funcţionarea
limbilor moldovenească, ucraineană şi rusă.
Prevederile
respectivei concepţii erau în mod sistematic traduse în viaţă, şi asta fără a
lua în calcul conjunctura internaţională. Chiar şi în perioada dintre anii 2005
şi 2007, cînd relaţiile moldo-ruse traversau o etapă complicată, în Moldova nu
a fost închisă nici o şcoală cu predare în limba rusă, nici un post de
televiziune rus. Mai mult decît atît, în această perioadă de timp, fiecare a
treia şcoală din Moldova era cu predare în limba rusă. Şi în faţa absolvenţilor
acestor şcoli se deschideau cele mai largi perspective — predarea în limba rusă
se făcea chiar şi în Academia Administrării de Stat de pe lîngă preşedintele
ţării.
Era dublată în rusă şi toată documentaţia
oficială a Parlamentului şi a Guvernului. În cele mai înalte funcţii erau
promovaţi reprezentanţi ai tuturor naţionalităţilor. Comuniştii nu puneau
accentul pe naţionalitate şi apartenenţă de partid, ei lucrau cu specialişti,
numeau la funcţii de conducere oameni ce posedau calităţile profesionale
necesare pentru respectiva funcţie.
Principiile fundamentale
O menţionare
aparte merită atitudinea PCRM faţă de Autonomia Găgăuză. În anul 2003,
comuniştii şi-au asumat responsabilitatea politică şi au introdus în
Constituţia Moldovei un şir de prevederi ale Legii cu privire la statutul de drept special
al Găgăuziei (Gagauz Yeri). PCRM întotdeauna a fost un prieten al poporului
găgăuz, arătîndu-se dispus să sprijine orice proiect de lege ce corespunedea
intereselor locuitorilor din Găgăuzia şi din întreaga ţară.
Nu e secret faptul
că relaţiile dintre Comrat şi Chişinău nici pe departe nu au fost totdeauna
ideale. Dar locuitorii Găgăuziei niciodată nu au fost ostaticii luptei politice
dintre centru şi regiune. Mai mult decît atît, volumele de investiţii în
autonomie întreceau indicii analogici din raioanele învecinate.
Astăzi suntem martorii unor procese opuse.
Coaliţia guvernantă, de fapt, a revenit la precedentul curs de construire a
unui stat monoetnic, în care există doar o singură naţiune — cea română. S-au
pomenit străini în propria casă chiar şi moldovenii. Autorităţii îi lipsesc de
dreptul să studieze istoria Moldovei, să numească limba lor maternă limba
moldovenească.
Limba rusă a
devenit «duşmanul nr. 1 pe calea construirii unei Moldove europene». Ne-am
pomenit că franceza şi germana sunt mult mai necesare ţării în care sute de ani
la rînd limba rusă a îndeplinit funcţia limbii de comunicare interetnică şi,
pare-se, va continua s-o îndeplinească şi în viitor. Dar, dintr-un «straniu
concurs de împrejurări», în cadrul programului de optimizare din sfera
educaţiei, sunt închise mai cu seamă şcolile cu predare în limba rusă.
În componenţa
Guvernului, practic, nu au rîmas reprezentanţi ai minorităţilor naţionale. Nu-i
găsim nici în funcţii de conducere de nivel mai jos — directori de agenţii
specializate, de servicii etc. Este evident faptul că astăzi minorităţile
naţionale sunt în mod sistemic excluse din viaţa activă obştească, economică şi
culturală a ţării. Consecinţele sunt aceleaşi pe care le-am avut în anii ’90.
Construirea unui stat polietnic, crearea unor
posibilităţi egale pentru dezvoltarea limbilor şi a culturilor popoarelor care
trăiesc în Moldova, păstrarea limbii ruse în calitate de limbă de comunicare
interetnică, asigurarea unei reprezentanţe demne a tuturor regiunilor Moldovei în organele centrale ale puterii — respectivele deziderate rămîn în
continuare principii fundamentale ale platformei politice a PCRM.
Căile concilierii naţionale
Luînd în discuţie
perioada guvernării ţării de către PCRM, experţii pun accentul pe manifestarea
voinţei politice,fapt care a condiţionat transformări în asemenea sfere ca
educaţia, cultura, relaţii sociale reciproce etc. În acei ani, puterea asigura
un puternic sprijin în studierea limbii de stat celor care n-o cunoşteau, în
acest scop au fost deschise cursuri gratuite pentru oameni de diferite
profesii. Pe de altă parte, ca limbă de comunicare interetnică, era susţinută
şi i se creau condiţii de dezvoltare şi limbii ruse. Doar e demult cunoscut
faptul că o confruntare în domeniul lingvistic e capabilă să dea naştere unei
învrăjbiri între etnii. Şi dacă actuala putere începe să le reproşeze
vorbitorilor de limbă rusă că ei nu cunosc limba de stat şi, totodată, reduc
toate programele ruse, aceasta nu va conduce la altceva decît la o împotrivire.
În perioada
guvernării PCRM funcţionau legi antidiscriminatorii, care suprimau orice
manifestare de xenofobie. Acestea funcţionau datorită atmosferei de egalitate
ce domnea în societate, atmosferă în care nu existau noţiunile «ai noştri» şi
«străini» şi în care noi cu toţii aveam sentimentul că trăim în aceeaşi ţară cu
numele Republica Moldova şi suntem ce toţii cetăţeni ai acestei ţări.
Şi sistemul
educaţiei îşi aducea contribuţia la educarea unei conştiinţe de naţiune civilă
unică, cu valori sociale comune. Pe cînd astăzi suntem nevoiţi să constatăm că
între aşa-numitele licee titulare şi licee netitulare se află o prăpastie
colosală.
În anii de
guvernare a ţării de către PCRM, la un nivel înalt a ajuns dezvoltarea şi
susţinerea culturii tuturor grupurilor etnice care locuiesc în teritoriul
Republicii Moldova. E suficient să ne amintim cît de pitoresc şi de larg se
desfăşurau festivalurile etnoculturale, care pe atunci erau patronate de
preşedintele Parlamentului. Anul trecut, acest festival, devenit de acum unul
tradiţional, pur şi simplu nu a mai avut loc. Să ne amintim cît de grandioase
erau zilele scrisului slav şi ale culturii slave, prezentate sub patronatul
Preşedintelui Vladimir Voronin. De ziua sărbătorii «Limba Noastră», Biroul de relaţii interetnice
organiza un festival teatral, la care colective teatrale de amatori şi
profesionale prezentau fragmente de spectacole în limbile materne ale
minorităţilor naţionale şi, paralel, acestea erau traduse în limba
moldovenească. Se desfăşurau zile ale culturii găgăuze, bulgare, evreieşti.
Nimeni nu rămînea la o parte, îndeosebi grupurile lingvistice şi etnice care
intră în Convenţia-cadru — ruşii, ucrainenii, găgăuzii, bulgarii, evreii şi
ţiganii. Pe 8 aprilie era sărbătorită Ziua Romilor. În scopul susţinerii
acestui grup etnic, au fost elaborate programe aparte.
În prezent, presa de la noi pune în discuţie variante ale unirii
Moldovei cu România, îi insuflă populaţiei ideea că această unire este
inevitabilă. Poporul moldovenesc din nou s-a împotmolit în problema
autoidentificării, riscînd să-şi piardă propria statalitate şi punînd în
pericol concilierea naţională.
Natalia Lujina
Comentariu exclusiv
Perioada înţelegerii
Olga Goncearova, preşedinte al Adunării Popoarelor din Moldova:
«În anii guvernării
ţării de către comunişti, eu deţineam funcţia de director general al Biroului
de Relaţii Interetnice şi pot să confirm că, în respectiva perioadă, era
promovată o politică a relaţiilor interetnice. De aici reieşea tot ceea ce este
important pentru acest gen de relaţii. Dacă această politică este promovată
corect, în societate domneşte un echilibru. Probleme au existat întotdeauna,
deoarece dialogul interetnic este unul dintre cele mai complicate în toate
ţările şi în toate statele. Dar dacă există o viziune clară în ce mod trebuie
să fie consolidat poporul, dialogul se încununează cu succes.
Primul lucru, şi
cel mai important, care s-a făcut în 2001 în domeniul relaţiilor interetnice a
fost recunoaşterea şi confirmarea faptului că Republica Moldova este un stat
polietnic. La momentrul dat însă, respectivul fapt este neglijat şi se face tot
posibilul ca statul nostru să devină unul monoetnic. Altfel spus, anterior a
existat o voinţă politică, o viziune şi o percepere a faptului că relaţiile
interetnice sunt unul din principiile fundamentale în construirea statalităţii
Republicii Moldova. În cazul dat, trebuie să fie luate în calcul numeroase
componente, una din principalele fiind baza legislativă. În 2001, la noi a fost
adoptată Legea cu privire la minorităţile naţionale şi la statutul juridic al
organizaţiilor lor. Peste cîţiva ani a fost adoptată şi Concepţia politicii
naţionale.
Noi ne apropiam de perioada perceperii unei idei naţionale unice, care
se reflecta în faptul că, pentru patria noastră, suntem egali cu toţii. În
prezent, cu regret, ideea probabilităţii unei uniri cu România este promovată
mai des decît necesitatea dezvoltării în continuare a statului independent
Republica Moldova».
скачать dle 10.6фильмы бесплатно