Datele
de mai jos, din prima jumătate a secolului XX, amintesc despre actuala
conducere a unioniştilor înfocaţi şi adepţilor lor
La 28 iunie 1940, cînd teritoriul dintre Prut
şi Nistru în mod urgent a fost părăsit de «stăpînii lui» în uniformă de
jandarm, poporul moldovean, îndepărtîndu-se ca de un vis rău şi îndelungat de cei 22 de ani de domnie a «ciubotei şi biciului român», a început să construiască viaţa sa — o viaţă nouă.
Doar peste un an, acest proces de transformare a fost în mod forţat întrerupt mişeleşte de invazia în Moldova Sovietică a
diviziilor germane şi române.
Astăzi,
persoane josnice, care se numesc pe sine «istorici», continuă infama agresiune
ideologică, prezentînd acel geamăt sub ciubota de jandarm cu durata de 22 de
ani ca pe o careva realizare a spiritului român. Datele expuse mai jos
demonstrează foarte elocvent ce fel de spirit a fost acesta şi ce răspîndea el.
22 ani de robie
După
alipirea la România,
Basarabia s-a pomenit ruptă de piaţa rusă de desfacere a producţiei şi,
treptat, a început să se transforme ea însăşi într-o piaţă de desfacere pentru
monopolurile române şi străine. În industria ei predomina mica producţie de
mărfuri. În perioada română, investiţiile în industria cenzitară au rămas la
acelaşi nivel, cu tendinţa de scădere: de la 790,8 milioane de lei în anul 1928
pînă la 782,3 milioane de lei în anul 1937. Tarifele înalte la transporturile
feroviare în Basarabia — în comparaţie cu alte teritorii ale României — au
influenţat negativ economia din ţinut. Către anul 1937, capacităţile de
producţie ale întreprinderilor din industria alimentară, de prelucrare a
lemnului, textilă, de construcţii şi chimică erau folosite doar în volum de
12,5-16,9 %, de prelucrare a metalelor — de 5,4%, de pielărie şi de blănuri —
0,2%. Multe întreprinderi nu funcţionau, utilajul lor fiind dus peste Prut.
Aşa, de exemplu, au fost duse din Basarabia atelierele feroviare din Bender,
Basarabiasca, Floreşti, fabrica textilă şi cea de articole tricotate, una din
uzinele chişinăuiene.
În anii
1918-1924, a
fost efectuată reforma agrară, care, de fapt, a renăscut agricultura
moşierească şi a făcut să crească în mod considerabil diferenţierea socială la
sate. Roada de culturi cerealiere în acea perioadă era destul de mică. În
agricultură predomina capitalul român şi străin. Toată producţia de soia era
dusă din Basarabia, de către SA «Soia» din România, în Germania, acolo fiind
folosită ca materie primă strategică pentru industria chimică. La începutul
anilor 1930, în ţinut a început să crească şomajul, anual se înregistrau 13-14
mii de şomeri. S-a micşorat salariul. Salariul mediu al unui muncitor calificat
din industria alimentară şi cea de prelucrare a metalelor alcătuia 75% din
mărimea salariului din anul 1928, iar în celelalte domenii — doar 47%. Era
folosită activ munca femeilor şi a copiilor, femeile fiind plătite cu 20-30%,
iar adolescenţii — cu 25-50% mai puţin decît bărbaţii. Nu se respecta ziua de
muncă de 8 ore, nu se dădeau concedii şi nu se plăteau indemnizaţii pentru îmbolnăviri
sau incapacitate de muncă. Conform datelor Ministerului Justiţiei din România, în
anul 1932, în Basarabia se numărau circa 363 mii de debitori, a căror datorie
constituia suma de 3,5 miliarde de lei. 99,2% din numărul total de datornici şi
72,4% din suma totală a datoriei o alcătuiau gospodăriile ţărăneşti care aveau în
proprietate pînă la 10
hectare de pămînt. Ruinarea micilor proprietari a condus
la creşterea numărului de muncitori agricoli, care în anul 1930 a ajuns pînă la 18 mii
de oameni. Mulţi plecau în căutare de cîştig în regiunile României sau peste
hotare.
Nu cumva
toate acestea vă amintesc de ceva? Nu este vorba oare despre zilele noastre de
astăzi, cînd, după lovitura de stat din 2009, la guvernarea Moldovei au venit
unioniştii înverşunaţi şi părtaşii lor?
An de făurire
Ce a reuşit
să facă pentru poporul multinaţional al Moldovei puterea Sovietelor doar timp de un an (din iulie 1940 pînă în iunie
1941) de viaţă paşnică, aceasta fiind întreruptă la 22 iunie de tiruri de
artilerie şi bombardamente ale oraşelor paşnice?
Unul din cei
mai importanţi şi decisivi paşi l-a constituit naţionalizarea. Aceasta a fost înfăptuită
în corespundere cu decretul Prezidiului Sovietului Suprem al URSS din 15 august
1940 «Cu privire la naţionalizarea băncilor, a întreprinderilor industriale şi
comerciale, a transportului feroviar şi fluvial şi a comunicaţiilor din
Basarabia».
Din 28 iunie 1940, toate mijloacele fixe şi uneltele de producţie din
respectivele domenii, precum şi instituţiile de învăţămînt şi social-culturale,
hotelurile mari şi casele de locuit şi alte obiecte erau considerate
naţionalizate. Întreg procesul de naţionalizare s-a încheiat la începutul lui
octombrie 1940. În administrarea statului au trecut circa 500 de întreprinderi
industriale.
Prin alt decret al aceluiaşi organ
unional din 15 august 1940, şi anume «Cu privire la restabilirea în
teritoriul Basarabiei
a incidenţei legilor sovietice referitoare la naţionalizarea pămîntului», tot
pămîntul şi subsolul lui, pădurile şi apele au fost declarate proprietate de
stat, dreptul de proprietate moşierească şi capitalistă asupra pămîntului
fiind lichidat. Pămîntul era transmis ţăranilor în folosinţă gratuită pe termen
nelimitat. Conform hotărîrii guvernului republican, o parte din pămîntul
arabil, din livezi şi vii a fost tăiată de la gospodarii mai înstăriţi şi
transmisă ţăranilor fără pămînt sau cu puţin pămînt. Astfel, din proprietatea
moşierilor şi culacilor au fost luate 271,4 mii hectare de pămînt.
Cu sprijinul
statului, au început să-şi restabilească activitatea întreprinderile care pînă
la asta n-au funcţionat. Spre sfîrşitul anului 1940, principalele întreprinderi
industriale au fost restabilite şi reconstruite, iar 47 — pornite din nou. Doar
timp de jumătate de an, în al doilea trimestru al anului 1941, volumul
producţiei industriale aproape că s-a dublat.
Schimbări
vizibile se produceau în dezvoltarea transportului şi a comunicaţiilor. De acum
în iulie 1940, a
fost înfiinţată Calea Ferată de la
Chişinău cu statut de întreprindere de sine stătătoare.
Parcurile de locomotive şi vagoane au fost completate. Pentru toate acestea,
statul a alocat în anul 1940 suma de 20 milioane de ruble. În anul 1941,
construcţia de drumuri a fost finanţată de stat în volum de 31 milioane de
ruble.
La mijlocul
aceluiaşi an, parcul de automobile număra circa 2 mii de maşini, ceea ce a
permis să fie pus la punct traficul de autobuze între oraşele şi unele raioane
ale republicii. Au început să se dezvolte transportul aerian şi fluvial. Spre
vara lui 1940, a
fost stabilită comunicarea aviatică între Chişinău şi Moscova, Kiev, Odesa, Cernăuţi şi Bălţi, iar la Bălţi — cu Odesa şi Kiev.
În baza unor
foste proprietăţi moşiereşti, în iulie 1940 au început să fie formate
sovhozuri. În iunie 1941, în RSSM de acum existau 65 de asemenea gospodării,
dintre care 57 — în raioanele din partea dreaptă a Nistrului. De rînd cu ele,
erau organizate staţii de maşini şi tractoare în care se concentra principala
tehnică necesară viitoarelor colhozuri. În ajunul războiului, numărul lor a
ajuns la 78, ele dispunînd de 1836 de tractoare cu inventar de remorcă.
Statul
sovietic şi-a luat asupra sa grija faţă de sănătatea populaţiei din ţinut. În
toate raioanele a fost creată o reţea de policlinici, spitale, maternităţi,
consultaţii pentru femei, farmacii. Asistenţa medicală şi tratamentul au
devenit gratuite. În anul 1941, în republică funcţionau 1896 de şcoli, în 70 la
sută din ele predarea se făcea în limba maternă.
O mare muncă
a fost efectuată şi în ceea ce priveşte pregătirea cadrelor de specialişti de
calificare medie şi superioară. În acest scop, la Chişinău au fost deschise
institutele pedagogic şi agricol, conservatorul, un şir de şcoli medii de
specialitate.
Pentru a obţine studii, mulţi tineri erau trimişi la învăţătură
la institute şi tehnicumuri din alte republici. În august-septembrie 1940, în
RSSM au fost create uniunile de creaţie ale scriitorilor, compozitorilor,
arhitecţilor, artiştilor plastici, acestea acordînd lucrătorilor de creaţie
ajutorul necesar în realizarea ideilor profesionale. Tot atunci a fost întemeiată
filarmonica de stat, care a întrunit o orchestră simfonică, un ansamblu de
dans, capela corală «Doina» şi alte colective artistice.
A crescut
considerabil şi volumul producţiei tipărite pentru populaţie. În anul 1940, în
republică au fost editate 1,5 milioane de cărţi cu 138 de numiri, dintre care
1,2 milioane — în limba moldovenească; apăreau 56 de ziare şi trei reviste, al
căror tiraj era mai mare de 205 mii exemplare.
Iată ce proporţii şi ce ritmuri aveau transformările
care au fost stopate de atacul inamicului mişel şi al sateliţilor lui.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно