sau
De ce liberalii lansează idei infime despre «ocupaţia sovietică»
Liberalii
noştri îşi ies
din piele ca să le semene «fraţilor» din Ţările Baltice şi din Polonia. De exemplu, la recenta expoziţie organizată de Ambasada Poloniei în Moldova, apoi şi la televiziune, liberalul Anatol Şalaru a declarat că la
Centrul Militar de Cultură şi Istorie din Chişinău va fi
deschis un muzeu al ocupaţiei sovietice.
Anatol Şalaru nu este unica persoană ce răspîndeşte
aiuritele idei despre «ocupaţia sovietică» a Moldovei. Acum cîţiva ani, a fost
creată şi o comisie de stat, care i-a cerut Federaţiei Ruse compensarea
prejudiciului pricinuit, chipurile, Moldovei în timpul aflării ei în componenţa
URSS, acesta fiind estimat cu suma de 27,8 miliarde de dolari SUA. În timpul cînd
era preşedinte interimar al ţării, şeful Partidului Liberal, Mihai Ghimpu, în
2010 chiar a emis un decret despre stabilirea în Moldova a zilei ocupaţiei
sovietice.
Referindu-se
la documente, chipurile, de arhivă (?), Academia de Ştiinţe a confirmat
legitimitatea declarării în ţară a zilei de 28 iunie ca «Zi a ocupaţiei
sovietice».
Chestiunea
privind «ocipaţia sovietică» este abordată, în temei, de partide incapabile de
a genera idei cu adevărat folositoare pentru societatea Moldovei. Idei
orientate spre depăşirea crizei sistemice, modernizarea politică, dezvoltarea
economiei şi creşterea bunăstării poporului. Lipsa unor idei constructive se încearcă
a fi compensată cu lupta împotriva comunismului şi cu lichidarea monumentelor
din perioada sovietică. Într-un cuvînt, se depun eforturi pentru a obţine
sprijinul stăpînilor.
7 factori care distrug
miturile despre «ocupaţie»
În 1940 şi
apoi în 1944, nu a fost stabilit nici un statut juridic care să definească
regimul de ocupaţie sovietică a Moldovei. Şi nici nu putea fi stabilit din mai
multe motive.
Factorul
1. Romвnia a ocupat Republica Democratică Moldovenească în 1918 de la Rusia, aliatul său în primul
război mondial. Romвnii au instalat aici o administraţie militară, au introdus
un regim de asediu, limitînd drepturile locuitorilor Moldovei, care nu aveau
aceleaşi drepturi ca şi cetăţenii Romвniei. Faţă de minorităţile naţionale erau
aplicate măsuri discriminatorii. Regimul de asediu a fost păstrat în ţinut pînă
la retragerea trupelor armate la 28 iunie 1940. În esenţă, acesta a fost un
regim militar de ocupaţie, al cărui statut nu a fost recunoscut de ţările
occidentale din cauza atitudinii lor ostile faţă de URSS. Haideţi să medităm:
care ţară din lume introduce într-o parte a teritoriului său o armată de 50 de
mii de ostaşi, 5 mii de jandarmi (două regimente), 5 mii de
poliţişti, un mare număr de agenţi ai poliţiei politice «Siguranţa»,
funcţionari ai curţilor marţiale, instalează o administraţie militară în frunte
cu un general-guvernator? Şi, principalul, acest aparat militar a funcţionat
fimp de 22 de ani în regim de asediu, astfel anulînd toate libertăţile şi
drepturile cetăţenilor. Aşa ceva poate face o ţară care ocupă teritorii
străine.
Factorul
2. Rusia ţaristă, iar apoi Rusia Sovietică nu şi-a pierdut dreptul de
suveranitate asupra teritoriului dintre Prut şi Nistru. La 5-9 martie 1918, între
guvernele Romвniei şi Rusiei Sovietice a fost semnat acordul potrivit căruia
Romвnia «se obliga să părăsească Basarabia timp de două luni»... Acest act
internaţional bilateral, semnat de guvernele Romвniei şi Rusiei Sovietice în
prezenţa şi cu acordul părţilor terţe, reprezintă prin sine o mărturie
documentală incontestabilă: guvernul Romвniei a recunoscut în mod oficial că
ocuparea Moldovei a fost un act agresiv, ilegal.
Factorul
3. Eliberînd teritoriul Basarabiei de sub ocupanţii romîni în 1940, apoi în
1944, Armata Sovietică a transmis administrarea ţinutului unor structuri civile
alese de întregul popor.
În Moldova
nu a fost administraţie militară. Au fost organizate alegeri în sovietele
locale şi în Sovietul Suprem al republicii, a fost format guvernul. Locuitorii
Moldovei renăscute se foloseau de aceleaşi drepturi ca şi locuitorii întregii
URSS. Aici nu exista nici o discriminare a cetăţenilor după criteriul naţional,
rasial sau confesional.
Factorul
4. Mai există o circumstanţă ignorată în mod intenţionat de liberali. În
documentele Tribunalului Internaţional de la Nurenberg este fixată
prevederea potrivit căreia dreptul la ocupaţie nu poate fi aplicat doar în
cazul în care cucerirea teritoriului este rezultatul unei lupte cu ţara
agresor. Cucerirea unui teritoriu în principiu poate fi înfăptuită doar de un
stat care luptă împotriva agresorului.
Istoria nu admite modul
conjunctiv, însă chiar dacă, în mod ipotetic, ne vom imagina că în anul 1918
Rusia Sovietică ar fi recunoscut independenţa Republicii Democratice
Moldoveneşti, care ulterior s-ar fi unit cu Romвnia pe bază legală, alipirea în
1944 a
teritoriului nu numai dintre Prut şi Nistru, ci şi a întregii Moldove de peste
Prut nu putea fi calificată drept ocupaţie. Şi asta din simplul motiv că
Romвnia era ţară agresor în războiul împotriva URSS.
Faptul
recunoaşterii Romвniei drept ţară agresor se conţine în Tratatul de pace de la Paris din 10 februarie 1947.
Conform acestui principiu, Polonia a primit de la Germania mai mult de 30%
din teritoriul său, iar Cehoslovacia — regiunea Sudeţ; Romвnia, datorită URSS,
a primit Transilvania. Şi nimeni nu afirmă că aceste ţări au ocupat o parte din
teritoriul Germaniei şi Ungariei. Dar evenimentele descrise de noi în punctul
patru cu privire la Moldova
nu au avut loc în realitate. Rusia Sovietică, şi nu numai ea, nu a recunoscut
drept legitimă acaparea Basarabiei şi alipirea ei la Romвnia. Aceste împrejurări
cu atît mai mult îi lipsesc de oricare argumente pe apologeţii ideii «ocupaţiei
sovietice». Liberalii nu iau în considerare şi faptul că Uniunea Sovietică a
renunţat la despăgubirile pe care trebuia să i le plătească Romînia.
Factorul
5. Actualele hotare, inclusiv cele dintre Republica Moldova şi Romвnia, nu
sunt consecinţa Pactului Ribbentrop-Molotov, ci o consecinţă a reglementărilor
Tratatului de pace de la Paris
din 10 februarie 1947, care a stabilit o realitate politico-teritorială bazată
pe relaţiile dintre învingătorii şi învinşii în cel de Al Doilea Război
Mondial. Guvernele ţărilor din coaliţia antihitleristă — Anglia, Franţa şi SUA,
— declarînd în 1941 război aliaţilor Germaniei hitleriste, în mod automat şi-au
revocat semnătura de pe toate tratatele semnate cu aceste ţări în perioada
dintre anii 1918 şi 1941, inclusiv acordurile ce recunoşteau independenţa şi
frontierele lor. De aceea a apărut necesitatea unui tratat internaţional care
să stabilească hotarele acestor state şi condiţiile relaţiilor postbelice între
ţările Europei. Acesta a şi fost Tratatul de pace de la Paris din anul 1947.
Modificarea lui (anume despre aceasta vorbesc liberalii, cerînd lichidarea
consecinţelor Pactului Ribbentrop-Molotov) se referă nu doar la Romвnia, deoarece
respectivul tratat a recunoscut ca statornicite graniţele Romвniei, dar şi ale
Ungariei, Italiei, Bulgariei, Finlandei. Tratatul de pace de la Paris este acceptat în
ansamblu sau este negat în ansamblu. E imposibil ca, în unul şi acelaşi timp,
să aperi inviolabilitatea hotarelor tale de vest şi să le revizuieşti pe cele
de est.
Factorul
6. RSS Moldovenească a fostca «o vitrină» a socialismului, cu un nivel de
trai mai înalt decît în alte republici. Ea nu a avut statut de colonie nici de
jure, nici de facto. Ea a fost un ţinut prosper. Dacă e să estimăm costul
tuturor întreprinderilor industriale construite, al sectorului agrar pus pe
picioare, al instituţiilor ştiinţifice, de cultură, al aşezămintelor de
ocrotire a sănătăţii, de instruire, de prestare a serviciilor sociale, acest
cost ar depăşi de mii de ori suma numită de liberalul Ghimpu a prejudiciului
pricinuit, chipurile, de «ocupaţia sovietică».
Factorul 7. A vorbi despre «ocupaţia sovietică» este
absurd şi din punct de vedere al dreptului internaţional. Iar dacă Procuratura
Generală a FR va mai stabili faptul că ieşirea republicilor din componenţa URSS
nu a fost conformă Constituţiei URSS, deoarece Consiliul de Stat nu a fost un
organ constituţional şi astfel a fost încălcată Legea din 1990 cu privire la
regulile de ieşire din componenţa Uniunii RSS, în acest caz ideile «ocupaţiei
sovietice» apar nu doar ca infime din punct de vedere juridic, ci şi ridicole.
Anatolie Dubrovschi, doctor în istorie
скачать dle 10.6фильмы бесплатно