Din luarea de cuvînt a
Ludmilei Boiadji, membru al CC al PCRM, prim-secretar al CR al PCRM din
sectorul Centru
Pe
parcursul a 8 ani, suntem martorii nimicirii Moldovei atît în plan politic, cît
și economic. Orientarea spre distrugerea tuturor structurilor de stat, haosul
și conducerea incompetentă inevitabil duce și de acum a adus la o criză în
toate sferele. Populația se află la limita supraviețuirii, salariile și
pensiile sunt mizere, prețurile la produsele alimentare, serviciile comunale și
medicale cresc în mod sistematic și neîntemeiat. În acest context, e de
menționat că aceste servicii elementare nu prezintă un lux, ci o necesitate
zilnică, pe care n-o poate achita și nu și-o poate permite de acum cea mai mare
parte a populației. În oameni a fost nimicită noțiunea de morală, încredere,
echitate — acestea nu mai sunt la modă, cu ele astăzi nu poți trăi. Locul lor a
fost ocupat de alte noțiuni ca inevitabilitate, lipsă de rațiune, indiferență,
egoism, lăcomie de bani, vandabilitate…
Evadarea
în masă din țară a populației apte de muncă nu doar pentru a-și găsi un cîștig,
ci și pentru a se stabili acolo pentru totdeauna împreună cu familia va conduce
la faptul că aici vor rămîne doar cei care n-au unde pleca și nici de
posibilitatea de a pleca nu dispun, precum și oamenii în etate. Cu asemenea
ritmuri, Moldova se va transforma într-o țară puțin populată. Una din cauzele
acestei evadări din țară a populației apte de muncă este, chipurile,
imposibilitatea oamenilor de a se aranja la lucru. Dar, într-o oarecare măsură,
îmi voi permite să nu fiu de acord cu această afirmație. Ca argument, vă voi
aduce un exemplu din organizația în care lucrez. Eu sunt funcționar de stat cu
o vechime de muncă de 24 de ani. Ultimii 15 ani lucrez la casa teritorială de
asigurare socială din sectorul Centru al municipiului Chișinău.
Munca
funcționarului de stat întotdeauna a fost prost plătită, dar oamenii lucrau și
se țineau de aceste funcții, deoarece era stabilitate și condiții stimulatoare
de a lucra în organele de stat. Pe parcursul ultimilor 2-3 ani, în schema
noastră de personal din 40 de unități, 10-13 sunt permanent vacante. Același
tablou în ceea ce privește insuficiența de specialiști e și în alte
subdiviziuni teritoriale, ba voi spune și mai mult, el e la fel și în multe
instituții de stat. Oamenii pur și simplu fug din instituțiile de stat. Vreau
să vă atrag atenția asupra unui mic detaliu: specialistul nu devine peste
noapte competent într-un domeniu sau altul, pentru asta e necesar să lucreze
minimum 3-5 ani. Și cînd noi ne adresăm după o informație sau un serviciu la o
structură de stat sau la alta, nu ne interesează și nici nu trebuie să ne
intereseze problemele interne ale acesteia, noi dorim să primim de la ea un
răspuns corect și competent. Dar uităm că e unul și același sistem de stat și,
dacă eu nu sunt capabil s-o conduc cu toată competența, acest lucru se va
reflecta asupra tuturora, asupra fiecăruia dintre noi.
Una din
cauzele care trezesc nedorința oamenilor de a se angaja la un serviciu de stat
sunt salariile mizere. De exemplu, salariul unui tînăr specialist fără vechime
de muncă e de 2500-3000 de lei, iar al unuia cu o vechime de muncă de 15-20 de
ani e de 3500-4500 de lei.
Eu nu iau în calcul salariile cadrelor de conducere,
acestea nu sunt atît de rele. O altă cauză a nedorinței oamenilor de a se încadra
în serviciu de stat o prezintă insuportabilele condiții de muncă. Modificarea
permanentă a actelor legislative, adoptarea unor noi legi scrise în cîteva
zile, care sunt prost chibzuite, n-au fost mai întîi consultate de specialiști
competenți și la care după aceea se revine și se mai adaugă zeci de rezoluții,
regulamente, modificări și completări, ceea ce provoacă haos și confuzii. În
ultimii ani se creează impresia că parlamentarii au organizat competiții la
proba cine va propune mai multe proiecte de legi, și nu contează de ce calitate
sunt ele și ce consecințe vor urma după ce vor fi adoptate. În acest context, cîtă
bătaie de cap produce doar modificare sistemului de pensionare!
Da,
modificările sunt necesare, dar nu așa și nu în acest mod. Legea este adoptată,
ei i se face o reclamă exagerată, iar după asta ce urmează? Iar după asta nu
toate promisiunile și așteptările se îndreptățesc. A rămas mai puțin de o lună
pînă la începerea recalcularea pensiilor pentru limită de vîrstă după noua
formulă. Specialiștii nu sunt pregătiți, programul nu este dus la bun sfîrșit, în
el se descoperă o mulțime de contradicții. Doar timp de o săptămînă, în
sectorul Centru, conform noii legi, la 10 invalizi le-a fost respinsă cererea
de pensionare pe motiv de invaliditate, și asta din cauza majorării vechimii de
muncă. Pensionarea înainte de termen pentru limita de vîrstă în timpul apropiat
o va putea solicita o categorie limitată de persoane, iar femeile în general
vor fi nevoite să aștepte, cum se zice, mult și bine pînă vor putea pretinde la
acest tip de pensie.
Pentru pensionarii care lucrează,
așteptata recalculare a pensiilor nu va fi făcută, dacă, bineînțeles, nu vor fi
introduse noi modificări în legea cu privire la pensii. În viitor, peste vreo
doi ani, va fi supusă recalculării acea categorie de pensionari care lucrează,
dar cărora pensia pentru limita de vîrstă le va fi fixată începînd cu 1
ianuarie 2017. În viitorul apropiat, pe populația noastră o așteaptă o mulțime
de asemenea nuanțe în ceea ce privește pensionarea.
Dacă specialiștii în stabilirea
pensiilor nu greșesc nimic și aplică în mod corect noile formule, apare întrebarea
cum mărimea pensiei poate să depășească de cîteva ori salariul populației care
lucrează și de unde vor fi luate mijloace pentru plătirea pensiilor. Mă îndoiesc
că populația își va exprima în masă nemulțumirile sale, oamenii noștri s-au
deprins să se acomodeze la toate, dar faptul că criza economică va ajunge pînă
la forme catastrofale este inevitabil.
Despre ce fel de economie putem
vorbi, dacă doar în luna februarie a acestui an în sectorul Centru al capitalei
au fost înregistrate 15 cereri de lichidare a unor întreprinderi și organizații
care de acum de mulți ani nu se ocupă de vreo careva activitate financiară sau
de antreprenor? La 1 ianuarie 2017, sunt înghețate datoriile față de buget în
sumă de 28 milioane 487 mii 174 lei ale 219 întreprinderi cu recunoașterea
ulterioară a majorității din acestea ca falimentare. Este vorba de cifre doar
dintr-un singur sector al Chișinăului! Nu e greu să ne imaginăm ce se întîmplă în
tot orașul și în general în întreaga republică.
În încheiere, vreau să fac o propunere. Dacă nu este posibil să fie
anulată legea cu privire la majorarea tarifelor la servicii medicale, cel
puțin, să cerem ca să putem folosi polița de asigurare în medicină nu doar
acolo unde suntem înregistrați, ci și în diferite instituții medicale. Pe lîngă
asta, să fie extinsă și lista serviciilor medicale oferite pe contul poliței de
asigurare.
скачать dle 10.6фильмы бесплатно