Vladimir Voronin: «Principala cauză a crizei politice este pierderea manevrabilității a tot și a toate și dezbinarea societății».
Moldova tot mai adînc se
scufundă într-o criză politică, aceasta cuprinzînd țara odată cu venirea la
putere a partidelor pseudoeuropene. Noi ne aflăm la un pas de
dispariție totală ca stat și putem evita catastrofa doar dacă vom întreprinde
măsuri urgente.
Ce
fel de măsuri sunt acestea constituie subiectul interviului oferit
ziarului «Comunistul» de către dl
Vladimir Voronin, președinte al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova.
— Domnule Voronin, Moldova din nou se află într-o criză politică. Puterea
a pierdut controlul asupra situației, iar unele forțe politice încearcă să
folosească acest lucru în propriile interese. Care ar fi ieșirea din respectiva
situație?
— Pentru a găsi
ieșirea din această îndelungată criză politică, în care țara se află din anul
2009 încoace, este necesar de a percepe cauzele ce au provocat-o.
Cauzele crizei din
Moldova sunt multe. Dar principala este că a fost pierdută manevrabilitatea
în tot și în toate. Este vorba despre lipsa unui scop comun și a unei
direcții de dezvoltare, despre dezbinarea societății.
Următoarea cauză
este autoînlăturarea organelor de stat de la procesele economice și cele
sociale, ceea ce, la rîndul său, a dat naștere la dezmăț și la permisiunea a
tot ce vrei în toate sferele de activitate. Următorul factor cu o influență
colosală asupra ceea ce se întîmplă la noi este dezinformarea societății.
Totodată, puterea s-a izolat total de
popor, ignorînd interesele lui și neluînd în considerare opinia lui.
Coaliția este capabilă doar de a îndeplini orbește indicațiile patronilor
externi.
Toți acești
factori, care influențează actuala situație, au început să se acumuleze din
anul 2009. Acele forțe interne, care au organizat evenimentele din 7 aprilie,
au încălcat principiul de bază al democrației: transmiterea puterii organelor
alese în mod legitim. Prin acest fapt, ei au săvîrșit un șir de crime dintre
cele mai grave împotriva poporului moldav și a statalității moldovenești. În
primul rînd, au încălcat principiile fundamentale ale Constituției, care
constau în exprimarea liberă a voinței poporului, ci nu sub presiunea cuiva.
Toți cei care au venit la putere prin lovitura de stat din 7 aprilie – iar tocmai aceștia acum fac
parte din alianță – continuă să aplice respectivul prrincipiu. Mai mult decît
atît, ei «l-au perfecționat» — de acum nu pur și simplu îi înșeală pe
alegători, ci au trecut la o mituire deschisă a acestora.
Aici avem și coruperea
organelor electorale pe întreaga lor verticală, inclusiv pînă la Comisia
Electorală Centrală, aici avem și mituire de către organele puterii locale,
care folosesc diferite metode de presiune asupra alegătorilor, îi impun să-și
dea votul pentru unul sau alt partid, aici avem și corupție la cel mai înalt
nivel, cînd cei ce se află la putere o folosesc în scopurile lor. Revenim la
principala întrebare – cum să ieșim din criză? Răspunsul e simplu: să punem
în fruntea politicii de stat interesele omului muncii. Numai în baza
acestor principii poate să se dezvolte un stat, o societate. Numai în
condițiile în care nu va fi corupție, sistem judiciar vîndut, iar reformele vor
fi realizate nu doar pe hîrtie.
Pentru aceasta e
necesar ca la putere să se afle nu funcționari corupți, ușor de cumpărat, ci
oameni de stat. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova a înregistrat în
Parlament inițiativa privind demisionarea conducerii unui șir de instituții de
stat, inclusiv a Procuraturii Generale, a Comisiei Electorale Centrale și a
Centrului de Combatere a Corupției. Chiar la prima ședință plenară a
Parlamentului, fracțiunea noastră va insista ca respectiva chestiune să fie
inclusă pe ordinea de zi. Nu mai putem zăbovi – persoanele oficiale, care s-au
discreditat pe sine total, care nu au întreprins măsurile necesare în cadrul
împuternicirilor sale, nu au asigurat conducerea la nivelul cuvenit și conform
buchiei legii al unor sau altor departamente, trebuie să fie demisionate.
De exemplu, dacă
Curtea de Conturi ar fi activat în cadrul stabilit de lege, dacă și-ar fi
îndeplinit funcțiile sale directe, iar asta înseamnă că ar fi ținut sub controlul său activitatea Băncii de Economii,
nu ar fi fost admis furtul miliardului. Nu s-ar fi întîmplat pierderea
pachetului de control de acțiuni ale statului, nu ar fi apărut premise pentru
închiderea acestei instituții financiare. Dacă Centrul de Combatere a Corupției nu ar mima lupta sa și nu ar sta în poziție de
drept înaintea liderilor alianței guvernante, nu am fi ajuns la corupția în
masă pe care o avem astăzi.
— Dar ce va da demisia funcționarilor corupți? În locul unui corupt va
veni altul. Oare în actualul sistem ne putem aștepta că nu va fi anume așa?
— Aveți dreptate.
Nu există nici o garanție că noul conducător va fi mai onest, mai eficient în
munca sa decît predecesorul său. Pentru a rupe cercul vicios ce s-a format de
la 2009 încoace, este necesară o reformă cardinală a întregii puteri. Primul
pas ar putea fi schimbarea procedurii de numire și confirmare la funcțiile
responsabile în organul executiv al puterii. Dar «coalițuia
proeuropeană» nu pentru asta și-a înjghebat sistemul său corupt, ca cineva să-l
dărîme. Este evident pentru toți: pînă cînd la putere se va afla alianța
guvernantă, toată țara va fi cuprinsă de febră. Și asta pentru că acele scopuri
și sarcini pe care și le trasează componentele ei nu coincid cu interesele
societății.
— PCRM a desfășurat anii trecuți acțiuni de protest de proporții,
impunînd puterea să-și dea demisia. De ce acum comuniștii nu participă la
protestele din piață?
— Dar de ce acea
numeroasă armată de așa-numiți politologi, sociologi, analiști, diferiți
experți, care în fiecare seară îi prostesc pe oameni de la ecranele
televizorului să nu iasă acum cu toții și în mod organizat în piață și să le
pună protestatarilor doar o singură întrebare: pentru cine au votat ei mai
puțin de un an în urmă, la 30 noiembrie? Aceeași întrebare poate fi pusă
acelorași politologi și analiști cumpărați. Oare ei toți în acești șase ani nu
cîntau ditirambe «istoriei de succes», fără a observa crimele pe care le
săvîrșeau cei de la putere? Doar nimeni n-a adus cu de-a sila această alianță
în Parlament. Înșiși alegătorii, cu propriile mîini, au lăsat buletinul de vot
în urna electorală, alegînd anume această putere.
Cînd PCRM a
organizat acțiuni de protest, marșuri de dezaprobare a acțiunilor puterii,
toate acestea s-au desfășurat pe cale pașnică. Această poziție este foarte
clară: schimbarea puterii trebuie să aibă loc exclusiv în mod pașnic, civilizat
și pe cale democratică, folosind pentru aceasta toate instrumentele legitime.
PCRM niciodată nu a făcut din protestele sale un bîlci. Da, poporul a
obosit, poporul înaintează cerințe și pretenții îndreptățite față de actuala
coaliție givernantă. Dar ceea ce se întîmplă astăzi în piață e mai degrabă un
bîlci, o înșelăciune, încă o manipulare a poporului. În spatele acestor
proteste se află aceiași scenariști.
Alături de cine
trebuie să protesteze comuniștii? Alături de Dodon, care răsplătește sprijinul
sponsorilor și care personal și-a dat votul pentru actualul președinte? Sau
alături de liberal-democrați și democrați, care urmăresc doar propriile
interese și se tem îngrozitor de responsabilitatea pentru genocidul propriului
popor? Sau alături de Usatîi, despre care mai bine să nu spunem nimic?
Cetățenii de rînd
încep să-și dea seama că ei au fost înșelați încă o dată și că ei sunt folosiți
pentru ca să fie răsturnați unii șarlatani și corupționari, iar în locul lor să
fie aduși tot șarlatani și corupționari. Se duce o luptă murdară pentru putere.
Nu pentru interesele poporului, nu pentru dezvoltarea țării, nu pentru
stabilitate. Ci pentru interese proprii, egoiste. Cum vor lua puterea, ei
imediat vor uita despre popor.
Și nimeni în afară de PCRM nu bate alarma, nu-și bate
capul că, în această lungă luptă pentru putere, pentru loc lîngă treucă, ne
putem pierde țara.
Situația este
foarte grea. Ea poate deveni indirijabilă. Chiar și pentru cei care ticluiesc
aceste scenarii, care astăzi consideră că țin totul sub controlul său.
— Pe cît sunt de posibile acum alegerile anticipate?
— Cred că problema
privind alegerile anticipate va fi tot mai mult și mai mult abordată pe măsura
apropierii alegerilor prezidențiale. Și, pare-se, cei care astăzi ațîță
spiritele în piață, anume asta o doresc. Doar alegerile anticipate tocmai că
sunt posibile după trei încercări nereușite de a alege șeful statului.
Moldova a mai trăit
o asemenea situație, cînd președintele țării nicidecum nu putea fi ales și,
datorită voturilor cumpărate ale grupului Dodon, pînă la urmă a fost ales
domnul Timofti.
— Admitem că vom avea alegeri anticipate. Rezultatul lor e mai mult decît
previzibil. Iar mai departe ce va fi?
— Cei care,
chipurile, stau în corturile din piață împreună cu poporul, nu au un scop final
concret. Rolul lor constă în faptul ca
într-un termen scurt să traducă în viață un
anumit scenariu, după care să
raporteze sponsorilor săi. Trebuie să prezinte tabloul. Pentru un exemplu
ilustrartiv nu e nevoie să mergem departe. Cînd socialiștii au cerut convocarea
ședinței extraordinare a Parlamentului, atrageți atenția (!) în ziua de
duminică. Pentru ce au făcut-o? Ca să demonstreze că fracțiunea socialiștilor
«a ocupat» Parlamentul. La acest spectacol ei au atras și unele posturi televizate
din străinătate. În ce scop și-au instalat corturile doar pentru 24 de ore? Ca
să demonstreze că întreaga stradă centrală a Chișinăului e în corturi pline de
socialiști? Iar în rezultat s-au făcut de rușine – au cumpărat corturi, ore la
rînd au jucat fotbal, ca după aceea, tot ei, cu mîinile lor, să strîngă
corturile. Ce-i asta? La ce bun a fost nevoie de asta? Simlu de tot: au făcut
spectacol, l-au filmat cu camera video, cum se spune, s-a făcut treaba, deci,
au avut ce raporta sponsorilor. După care, ca să înveselească publicul flămînd,
au mai jucat și tenis.
— În cazul unor alegeri anticipate, PCRM e pregătită pentru o asemenea
evoluție a evenimentelor?
— PCRM este
pregătită pentru orice evoluție a evenimentelor. Noi avem o echipă unită și
eficientă. În partid vin mulți oameni noi. Dar problema nu constă în asta. Noi
cu toții știm că alegerile înseamnă timp și mari cheltuieli. Și mai înseamnă
distragerea atenției de la multe lucruri importante și de neamînat. Pe
deasupra, n-a trecut nici un an de la ultimile alegeri. Și nici asta nu e
cel mai important. Importantă este problema privind facerea unei asemenea
ordini în întreg procesul electoral, încît să fie complet dezrădăcinată
falsificarea și coruperea alegătorilor. Să ne amintim: duminica trecută au avut
loc alegeri în parlamentul Kirghiziei. Și acolo a funcționat foarte bine
sistemul electronic de numărare a
voturilor. Noi încă în 2008 am
definitivat elaborarea unui registru electronic al alegătorilor și al
întregului sistem al votării electronice. Dar el nici pînă acum nu este pus în
aplicare. De ce? Pentru că, la o asmenea
votare, alegerile nu va fi posibil să fie falsificate. De aceea și este frînată
aplicarea respectivului sistem.
— Zilele trecute, Dvs ați revenit de la Strasbourg, unde ați participat
la lucrările APCE. În discuțiile neoficiale se manifestă adevărata atitudine
față de țara noastră. Pe cît funcționarii europeni sunt informați despre ceea
ce se întîmplă în Moldova?
— În afară de
participarea la ședințele în plen ale APCE, am avut și cîteva întîlniri
importante. Am avut o întrevedere cu președintele Adunării Parlamentare a CE.
Am făcut un schimb de opinii cu
președintele Curții Europene pentru
drepturile omului la subiectul dosarelor Moldovei, care la momentul de față se
află la examinare la CEDO. Bineînțeles, în cadrul discuției am abordat și
faptul la ce stadiu se află acum examinarea «dosarului NIT». De asemenea, m-am
înîlnit cu dl Giovanni Buqicchio, cu dumnealui ne cunoaștem demult și el e la
curent cu situația din Moldova. Printre altele, Comisia de la Veneția a dat un
aviz pozitiv noului proiect de lege cu privire la reforma procuraturii. Dar pe
parcursul discuției domnia sa a căzut de acord cu părerea că rămîne un șir de
probleme în ceea ce privește procedura de alegere a procurorului general.
Există riscul că, prin proiectul de lege propus, structurile mafiotice din nou
îi vor impune la această funcție pe candidații comozi pentru ele. În acest caz,
cred, Moldovei îi va fi de folos experiența țărilor UE, care e necesar să fie
studiată.
Cît privește a doua parte a întrebării privind
gradul de informare a funcționarilor europeni despre evenimentele din Moldova.
UE primește o informație denaturată despre ceea ce face în Moldova actuala guvernare. Mai mult decît
atît, un șir de structuri europene se fac a nu vedea multe sau le ascund în mod
intenținat. Dar istoria cu furtul miliardului din cele trei bănci a avut
efectul unei explozii de bombă. Despre aceasta m-au întrebat toți cei cu care
m-am întîlnit. Sunt convins că funcționarii europeni încep să-și dea seama ce
e, totuși, cu «istoria de succes» a
Moldovei, pe care în mod artificial și foarte frumos au desenat-o acum cîțiva
ani. De desenat au desenat-o, dar a o transforma în viață nu se reușește. Și
asta pentru că nu sunt executori capabili, altfel spus, nu există un guvern
profesionist.
Astăzi putem spune
că acel ajutor considerabil, care a fost acordat așa-numitelor alianțe
proeuropene, a fost irosit zadarnic. Coaliția guvernantă s-a discreditat pe
sine total. Și în țara sa, și în Europa.
Olga Dzeatcovschi
скачать dle 10.6фильмы бесплатно