Opt puncte
caracteristice actualei situaţii social-economice din Moldova
Datele ce
caracterizează cele opt luni ale anului curent şi publicate de către organele de statistică, Ministerul Economiei şi
cel al Finanţelor confirmă prognozele pesimiste în ceea ce priveşte începutul
recesiunii (depresiunii) economiei în apropiatele luni.
Practic, toţi parametrii macroeconomici vorbesc
despre faptul că, spre sfîrşitul anului, în ţară, pentru întîia oară de la 1998
încoace, poate fi constatat un indice negativ al crteşterii PIB-ului, cu toate consecinţele negative ce rezultă din respectivul fapt.
1. În
pragul recesiunii
Despre o
asemenea perspectivă vorbeşte inclusiv scăderea repetată de către Banca Mondială a prognozelor în ceea
ce priveşte PIB-ul în Moldova în anul 2015. Dacă la începutul anului se vorbea
că acest indice în mod real poate atinge nivelul de 3,5%, în prezent acesta e
scăzut pînă la 0,5%. Potrivit datelor statistice pentru perioada de 8 luni, el
a alcătuit 2,2% şi, astfel, a scăzut cu 1,1 puncte procentuale în comparaţie cu
primul trimestru al anului trecut.
Prognoza
pesimistă e cea mai probabilă, deoarece creşterea PIB-ului în 2015 în cea mai
mare măsură a fost asigurată din contul creşterii considerabile în structura
PIB-ului a cotei de operaţii financiare de intermediere, inclusiv pe seama unor
afaceri de speculă de mari proporţii pe piaţa valutară în condiţiile
deprecierii special create a leului.
Cota sectorului de producţie a
fost neesenţială — la nivelul de 0,2%, sau negativă în comerţul cu bucata, în
construcţie şi în transportarea de încărcături. Majorarea în anul curent a
poverii fiscale cu 2,2% a asigurat creşterea PIB-ului cu 0,4%. Dar parazitarea
în continuare pe seama operaţiilor financiare de intermediere pare prea puţin
posibilă, şi asta din cauza declinului economic general. Speranţele Guvernului
Moldovei că va primi anul acesta prima tranşă a creditului în sumă de 60
milioane de euro de la Guvernul român, în realitate, după cum comunică
mass-media de peste Prut, sunt aproape de neîmplinit, deoarece Parlamentul
României a avut în vedere veniturile ce vor proveni din privatizări, iar astăzi
acest capitol de venituri, practic, se
află aproape de nivelul zero.
Organizaţiile financiare internaţionale, dacă e să reieşim din ceea ce
comunică presa, de asemenea nu intenţionează să continue creditarea Guvernului moldav pînă cînd nu vor fi luate
măsuri decisive în ceea ce priveşte furtul miliardului de dolari americani din
rezervele de valută ale ţării. Nici Guvernul nu a anunţat careva planuri
privind punerea în funcţiune a unor posibilităţi interne de creştere economică
pe seama întăririi pretutindeni a disciplinei financiare, definitiv distruse de
divizarea algoritmică a sferelor de influenţă în economie. Astfel, nu există
nici un fel de temeiuri să fie prognozată menţinerea capacităţii de cumpărare a
populaţiei, revigorarea cererii pe piaţă şi, respectiv, asigurarea creşterii
PIB-ului.
2. Banca Naţională omoară economia
Devalorizarea
artificială, antieconomică a leului moldovenesc de către Banca Naţională în
ultimii şase ani în conformitate cu falsa teză că «leul puternic omoară
economia» în 2015 a subminat definitiv încrederea populaţiei şi a
întreprinzătorilor în posibilitatea stabilizării sitemului financiar şi a
preţurilor de consum.
Anul acesta,
leul s-a devalorizat cu 35% în raport cu euro şi cu 18% în raport cu dolarul.
Începînd cu primul trimestru, procesul de inflaţie a ieşit de sub controlul
Guvernului şi al Băncii Naţionale. Către 1 aprilie, ea a alcătuit 3,9%, ceea ce
e cu 2,3 puncte procentuale mai mult decît în anul 2014, pentru 5 luni — 8,3%,
sau cu 5,1% mai mult decît în perioada analogică din anul trecut, iar potrivit
totalurilor celor opt luni trecute, ea a alcătuit 12,6%, depăşind cu 7,5 p.p.
nivelul din perioada corespunzătoare a anului 2014.
Totodată, pe parcursul
ultimilor 6 ani, oferta de valută pe piaţă în mod sistematic depăşea cererea,
iar creşterea masei băneşti M3 (banii lichizi în circulaţie plus toate tipurile
de depozite bancare) a fost nu mai mare de 1,5%, preţurile de achiziţionare la
carburanţi şi la mărfuri de import, din cauza deflaţiei pe pieţele
internaţionale, erau stabile ori se micşorau. Cu alte cuvinte, pentru
devalorizarea leului şi provocarea unor ritmuri accelerate de creştere a
preţurilor în Moldova nu au existat şi
nu există nici un fel de temeiuri financiar-economice (de exemplu, deficit de
dolari şi euro sau scumpirea mărfurilor de import ).
Scăderea intrărilor de
valută în formă de transferuri de peste hotare (75% în I trimestru al anului 2015) şi a încasărilor
de la export ar fi putut fi compensată cu cheltuieli minime din rezervele BNM.
În aceste scopuri, în cele 8 luni trecute, Banca Naţională a Moldovei a
cheltuit circa 260 milioane de dolari SUA, dar, se vede, piaţa a încetat să mai
creadă în sinceritatea intenţiilor Băncii Naţionale de a stabiliza cursul de
schimb al leului. De aceea, mai degrabă este necesară o altă soluţie — o
urgentă «schimbare a personalului».
3. Fără
creditare şi investiţii
Subiectivismul
în reglementarea circuitului bănesc şi a pieţei valutare au înrăutăţit astfel
de factori dintre cei mai importanţi de dezvoltare, cum ar fi creditarea
economiei şi activitatea investiţională. În pofida creşterii masei băneşti M3
şi a măririi volumului de depozite bancare, în anul curent, creditarea
economiei s-a micşorat cu 6,1% — de la
46 mlrd lei în 2014 pînă la 44 mlrd în 8 luni ale anului curent. În medie,
procentul dobînzii la credite a crescut pînă la 14,6%, sau aproape cu 4 p.p.
mai mult decît în perioada respectivă a anului 2014.
Volumul de
investiţii în capitalul fix, care în ultimii 6 ani permanent a fost în scădere,
a atins un nivel record de scădere — în jurul la 160 milioane de dolari SUA,
sau 97% în raport cu perioada corespunzătoare a anului trecut. Pentru
comparaţie: în anul 2008, respectivul indice alcătuia aproximativ 630 milioane
de dolari SUA.
Devalorizarea
leului a condiţionat creşterea în anul
2015 a producţiei industriale cu 105,0%, a producţiei agricole — cu 103,2%, dar
a reprimat astfel de sfere ale economiei cum este transportul de încărcături —
96%, comerţul cu bucata — 76,8%, prestarea de servicii — 99%.
Cu 20 la sută
a crescut nivelul şomajului. În mod considerabil a crescut şi pericolul
«dolarizării» economiei. Volumul de depozite în unitatea monetară naţională
pentru întîia oară în istoria Moldovei a scăzut brusc pînă la 16,1 mlrd lei în
2015, în raport cu 18,5 mlrd lei în perioada corespunzătoare a anului 2014. O
tendinţă similară se înregistrează şi în activitatea de creditare. Acest
fenomen poate avea pentru noi consecinţe grave, deoarece este subminat procesul
de investiţii, se aduc prejudicii bugetului de stat, sunt provocate aşa-numita
cerere amînată şi tendinţe inflaţioniste.
Creşte neîncrederea faţă de leul şi statul moldovenesc în ansamblu, iar
o formă vizibilă a unei asemenea stări de lucruri este scoaterea urgentă din ţară a capitalului, încheierea
contractelor între antreprenori doar în baza valutei străine şi anunţarea
preţurilor pe piaţa de consum în
«unităţi convenţionale», aşa cum a fost în anii ’90.
4. Сu semnul minus
Inactivitatea
Guvernului în ceea ce priveşte normalizarea relaţiilor cu tradiţionalii
parteneri comerciali a condiţionat închiderea pieţelor lor în faţa producţiei moldoveneşti. Nu se întreprinde
nimic real pentru expedierea liberă a producţiei pe noile pieţe din UE chiar
nici în volume cît de mici. Semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană
a distrus comerţul asimetric existent, mai mult decît avantajos pentru Moldova,
fără a asigura o alternativă similară. Ca rezultat, volumul de export al
Moldovei în anul curent a alcătuit doar 82,8% al indicelui din perioada
corespunzătoare a anului 2014, iar al importului — 77,0%. Şi în lunile următoare nu ne putem
aştepta la careva schimbări pozitive,
deoarece retorica folosită faţă de CSI de către conducătorii ţării noastre
continuă să fie agresivă.
5. Bugete
doar pe hîrtie
Conform totalurilor pe 8 luni ale anului curent, planul privind
veniturile la bugetul de stat, în mod tradiţional pentru alianţa de la
guvernare, nu este realizat, deficitul alcătuind circa 570 mln lei (98%). Veniturile
unităţilor teritorial-administrative au alcătuit doar 91,8% în raport cu ceea
ce s-a planificat. Datorită măririi transferurilor din bugetul de stat pînă la
3,11 mlrd lei, cu 1,1% (118 mln lei) este depăşit planul privind veniturile
bugetului de asigurări sociale.
Bugetul asigurării obligatorii în medicină pe 8 luni ale anului
curent a fost îndeplinit la capitolul
venituri doar cu 93,2%, deficitul alcătuind 224, 2 mln lei. Realizarea
planurilor la capitolul cheltuieli chiar şi în volumele existente de acum
revendică reducerea programelor investiţionale ale guvernului (de exemplu, a
gazoductului Iaşi-Ungheni) cu consecinţe negative pentru indicii
macroeconomici.
6.
Preţurile îi omoară pe consumatori
Scăderea volumului de vînzări în comerţul cu bucata şi în sfera de
servicii mărturiseşte despre o scădere considerabilă a capacităţii de cumpărare
a populaţiei. Salariul mediu pe economia naţională, în pofida unei creşteri
nominale, pe parcursul anului 2015, calculat în dolari, s-a micşorat de la 321 dolari SUA (pe 1 ianuarie 2015)
pînă la 254 dolari SUA (august 2015). Şi mai dramatic — mai mult decît cu 30%
calculată în dolari — a scăzut mărimea medie a pensiilor şi indemnizaţiilor, care
nu se indexează, aşa cum cere legislaţia, la creşterea preţurilor de consum.
7.
Creştere doar la capitolul datorii
Datoria internă şi cea externă ale statului au ajuns pînă la limite
periculoase pentru securitatea economică a ţării. În luna august a anului
curent, pînă la împovărarea bugetului de stat cu garanţii pentru o sumă de
circa 14 mlrd lei, datoria internă constituia 7,9 mlrd lei în raport cu 6,9
mlrd lei în perioada analogică a anului 2014. Dar acest indice inevitabil va
creşte pînă la 22 mlrd lei după 27 noiembrie curent, cînd va intra în vigoare
garanţia Guvernului dată Băncii de Economii anul trecut, în noiembrie.
Respectiv, de mai multe ori vor creşte cheltuielile bugetului de stat pentru
deservirea datoriei interne şi, respectiv, se vor reduce posibilităţile
Guvernului de a manevra cu resursele.
În pofida scăderii considerabile a primirii de credite din exterior,
devalorizarea leului a condiţionat creşterea cu 39,5% a datoriei externe
calculate în lei. Totodată, se reduc considerabil posibilităţile Guvernului de
a mobiliza reesurse pentru acoperirea deficitului curent pe piaţa internă a
hîrtiilor de valoare. Scăderea încrederii în sistemul financiar al Moldovei
impune Guvernul să majoreze
permanent dobînda procentuală la
hîrtiile de valoare expuse la vînzare.
În prezent, acestea se bucură de o cerere scăzută chiar şi cu dobînda
anuală de 17-18 procente. În practica mondială, dobînda mai mare de 7% la
hîrtiile de valoare ale statului este considerată «de gunoi», iar asemenea hîrtii de valoare —
ca unele ce nu merită nici o încredere.Totodată, Guvernul continuă să ignoreze
o astfel de rezervă de mobilizare a mijloacelor pentru acoperirea deficitului
curent, cum ar fi vînzarea deschisă la bursa de fonduri a hîrtiilor de valoare
ale statului cu condiţii incomparabil mai avantajoase, în schimb, apelează la
serviciile aşa-numiţilor dealeri autorizaţi, adică, intermediari, în persoana a
cinci bănci comerciale. Astfel, populaţia, întreprinzătorii sunt lipsiţi de
posibilitatea de a credita propriul Guvern, cumpărînd în mod direct, fără
intermediari, hîrtiile lui de valoare.
8.
Neputinţa în faţa monopoliştilor
Intenţiile de
a majora considerabil tarifele la energie
electrică, gaze şi alte servicii comunale vorbesc despre totala incapacitate a
structurilor de stat de a opune rezistenţă în faţa monopoliştilor, nedorinţa
Guvernului de a se lămuri în ceea ce priveşte cauzele unor asemenea
revendicări, bazîndu-se pe o analiză calificată a metodologiei aplicate la
stabilirea tarifelor.
Calculele publicate ale specialiştilor de la Academia de Ştiinţe, precum
şi ale altor structuri vorbesc despre caracterul ilegal al majorării atît de
simţitoare a tarifelor, cu consecinţe dintre cele mai grave pentru economie. Nu
se cunoaşte nimic nici despre rezultatul verificării informaţiilor privind
activitatea intermediară în livrările de energie electrică şi gaze către
consumatorii din Moldova. Datele publicate indică existenţa unei rezerve
considerabile pentru dezvoltarea în general a economiei pe seama stabilirii
unor tarife echitabile.
Cu regret, cele expuse
mai sus îi pot convinge chiar şi pe optimiştin de faptul că perspectiva
depresiunii economice e de acum în pragul nostru.
Visarion Ceșuev, economist
скачать dle 10.6фильмы бесплатно