Ce o aşteaptă pe omenire? Unde să găsească răspunsuri la întrebările
sale? Cine e capabil să indice o perspectivă de dezvoltare? Răspunsul e simplu
– Lenin...
În ajunul
zilei de naştere a marelui teoretician şi practician al marxismului, Vladimir
Ilici (Ulianov) Lenin, se obişnuieşte a vorbi despre moştenirea sa. La timpul lor, sus-puşii nomenclaturişti, îngrijoraţi mai mult de propria
carieră, decît de păstrarea moştenirii leniniste, au transformat gîndul viu leninist
într-un fel de cod de citate.
Dogmatismul unor oameni nu prea deştepţi,
care au diriguit ideologia timpurilor de stagnare, a condus la prăbuşirea
operei leniniste, care se numea URSS. Lenin nu a chemat la asta. Nu despre asta
prevenea în lucrările sale. Dar ei n-au pătruns, n-au perceput, n-au aplicat în
practică. De aceea au şi suferit înfrîngere în acel segment istoric.
«Forţa noastră e claritatea deplină şi
cumpătarea în luarea în considerare a tuturor dimensiunilor de clasă, — şi a
celor ruse, şi a celor mondiale, — iar după aceea energia de fier,tăria, fermitatea
şi abnegaţia de luptă. Avem duşmani mulţi, dar ei nu sunt uniţi şi nu ştiu ce
vor. Iar noi suntem uniţi direct între noi şi indirect cu proletariatul din
toate ţările. Noi ştim ce vrem. De aceea şi suntem de neînvins pe plan mondial.
Deşi toate acestea nu exclud probabilitatea înăbuşirii într-un timp sau altul a
unor revoluţii proletare izolate».
Astăzi
timpul e aşa cum este — de criză. Şi el creează senzaţia de eşec, disperare.
Mulţi îşi pierd curajul. Şi asta nu trebuie să se întîmple. Punctul de
orientare în viaţă ne este indicat de Lenin cu luciditatea unei minţi de geniu.
În pofida monstruoasei presiuni a prezentului, trebuie să privim în viitor. Să
nu cădem cu firea, chiar dacă am fost nevoiţi să ne abatem din drum!
Nu o dogmă, ci un gînd viu
Moştenirea leninistă este un instrument viu de
analiză dialectică a contradicţiilor actualei epoci. Personalitatea
întemeietorului primului stat socialist din lume îi imprimă acestei moşteniri
un caracter irepetabil de clasică fundamentală a secolului XX. Dar nu o clasică
stagnantă, moartă, dogmatică. Moştenirea leninistă este încărcată de o energie
netrecătoare a gîndirii, care a păstrat în sine toată bogăţia dezvoltării
anterioare a filozofiei ştiinţelor sociale. Da, noi, fiind presaţi de
împrejurările vieţii, uneori nu avem timp nici măcar să deschidem operele lui
Lenin. Forfota luptei practice în toate direcţiile distrage. Dar asta nu ne
îndreptăţeşte! Trebuie să-l cunoaştem pe Lenin!
«Continuarea luptei de clasă într-o altă formă
în nici un caz nu este o substituire a luptei de clasă cu pacea de clasă.
Metodele de lucru le va indica practica». Cine ar putea contesta acest gînd
leninist, pe care el l-a exprimat în îndepărtatul an 1921?
Lupta de clasă a epocii contemporane s-a
acutizat într-atît, încît a adus umanitatea în pragul unei catastrofe ecologice
şi a unui conflict armat între statele deţinătoare de armament nuclear, care
luptă pentru dominarea geopolitică în diferite regiuni ale globului pămîntesc.
Ce o aşteaptă pe omenire? Unde să găsească răspunsuri
la întrebările sale? Cine e capabil să indice o perspectivă de dezvoltare?
Răspunsul e simplu — Lenin...
«Daсă am examina oricare fenomen social, în
procesul evoluţiei lui întotdeauna vom găsi urme ale trecutului, baze ale
prezentului şi germeni ai viitorului», — s-ar părea că şi aceste lucruri ne
sunt cunoscute. Şi atunci, de ce parcă am auzi întîia oară şi atît de limpede
această maximă leninistă? Doar ceea ce se întîmplă acum la noi în Moldova
confirmă întru totul respectiva spusă. Pe noi ne ţine «trecutul», care ne
serveşte drept ancoră şi ne ajută ţara să nu se ducă la fund. Da, anume acel
trecut sovietic, care a fost fundamentul unei societăţi industriale, aceasta
fiind construită în ani ’80 ai secolului trecut.
Prezentul e hidos, şi el o ameninţă pe ţară cu
un colaps. Prezentul e pătruns de escrocherie politică şi de minciuna
mass-media electronice.
Un testament pe vecie
Dar parcă anume cu asta totul ia sfîrşit?
Oricît ne-ar fi de greu, toţi suntem cu gîndul la viitor. Şi acolo ne întrevedem
victoria. Victoria muncii făuritoare asupra trîndăviei şi escrocheriei, a păcii
asupra războiului, a binelui asupra răului.
Cine mişcă înainte istoria? Răspunsul lui Lenin
ne spune clar: o mişcă masele de oameni de bună credinţă. Energia liderilor
populari direcţionează procesul şi aduce la rezultatul scontat. Şi acest gînd e
o moştenire leninistă. Un testament pe vecie.
Spiritul activ şi nivelul de
conştiinţă ale maselor populare, ale oamenilor muncii plus responsabilitatea şi
voinţa liderilor care păşesc în avangarda istoriei. Un spaţiu larg pentru
creaţia politică orientată la condiţiile şi provocările zilei de astăzi.
E o îmbinare a formelor parlamentare cu acţiuni
de influenţare directă. O uniune a Partidului Comuniştilor cu o adevărată, nu «plătită», societate civică în
numele salvării statalităţii ţării şi a determinării unei perspective demne de
dezvoltare a Moldovei în secolul XXI — obiective grandioase şi responsabile.
Obiective leniniste!
«Ideea necesităţii istorice nicidecum nu
substituie rolul personalităţii în istorie; întreaga istorie se constituie
anume din acţiunile unor personalităţi care prezintă prin sine oameni
indiscutabil activi. O întrebare valabilă ce apare la aprecierea activităţii
sociale a personalităţii constă în care anume condiţii ale acestei activităţi
acesteia îi este asigurat un succes? Care este garanţia că această activitate
nu va rămîne să fie doar un act singular, care se pierde într-o mare de fapte
cu efect contrar?». Cel ce are urechi — să audă!
(Citatele
sunt luate din lucrarea lui Vladimir Ilici Lenin «Importanţa noii politici şi
condiţiile ei», 21 aprilie 1921).
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно