Odată ce a pierdut încrederea
populației, Guvernul încearcă să ridice steagul prin reducerea clasei
birocratice
În
aprilie anul curent, atunci cînd a trasat totalurile primelor 100 de zile de
activitate a Guvernului, prim-ministrul Moldovei Pavel Filip a comunicat că
țara este în pragul unei reforme a administrației publice locale de amploare. Este
vorba despre reducerea numărului de ministere: din cele 16 ministere care
funcționează astăzi, se planifică a fi lăsate 9. Însă, informații concrete
despre felul în care se va desfășura reforma nu sunt deocamdată.
Evitînd dezvăluirea
Surse din
cadrul Guvernului spun că reforma, chipurile, a fost planificată să fie lansată
după alegerile prezidențiale, concomitent cu înaintarea proiectului bugetului
de stat pentru 2017.
La etapa actuală, conform
zvonurilor, reforma este discutată de majoritatea parlamentară controlată de
Partidul Democrat. Se pare că anume de asta și se tergiversează, întrucît nu se
pot determina – care și unde: oameni sunt mulți, iar locuri – puține. Ulterior,
se planifică, «consultațiile largi» rituale cu societatea civilă. Însă, este
puțin probabil ca documentul adoptat în adîncurile Partidului Democrat să
sufere careva schimbări în urma «consultărilor».
Se
menționează că implementarea reformei va începe de la Cancelaria de Stat,
care, așa cum s-a exprimat în legătură cu acest fapt premierul Filip, «este
instrumentul de bază a prim-ministrului pentru asigurarea implementării
reformelor». Totodată, Filip este convins că odată ce va deveni compact,
Guvernul va fi mult mai eficient. «Eficient» – se referă la scopurile propuse,
iar acestea, în contextul actualei guvernări, nu au nimic în comun cu
interesele poporului.
Mi aduc aminte, în 2010,
Guvernul Filip a încercat să restructureze puterea executivă cu scopul de a
optimiza cheltuielile și a îmbunătăți activitatea instituțiilor. Cu toate
acestea, «istoria de succes» nu s-a încununat cu succes: potrivit informațiilor
oficiale, din 2010 pînă în 2015, numărul funcționarilor în organele puterii
centrale și locale s-a majorat de la 27 de mii la 33 de mii de persoane din
contul extinderii statelor de personal în organele puterii centrale.
Experții
europeni, care anul trecut au verificat Moldova la capitolul eficiența
activității funcționarilor, au constatat că numai personalul de serviciu numără
circa 9 mii de persoane.
Actuala guvernare ignoră
deliberat dezbaterile publice și calificate pe marginea reformei. Clar lucru,
cine va permite criticarea deciziilor deja adoptate. Însă, o guvernare normală
și constructivă, atunci cînd propune un oarecare proiect, ar putea trage
foloase din critică. Însă Actuala guvernare liberal-democrată se teme de
discuțiile publice, înțelegînd că, cel mai probabil, societatea va percepe o
opinie alternativă.
«Napoleonii» guvernamentali
În ceea ce privește reducerea
numărului de ministere și redistribuirea sarcinilor între instituțiile ce vor
rămîne, potrivit surselor din cabinetul de miniștri, Guvernul nu are încă un
tablou clar. Se presupune să se păstreze în forma actuală Ministerul Apărării,
Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, MAI, MAEIE, Ministerul Economiei.
Precum menționează sursele, conform planurilor napoleoniene ale șefului
cabinetului de miniștri, vor mai fi create suplimentar 4 instituții, care-și
vor asuma funcțiile ministerelor lichidate.
Respectiv, conform informațiilor
neconfirmate, Ministerul Educației va cura sferele culturii, tineretului și
sportului; Ministerul Mediului va prelua funcțiile Ministerului Agriculturii,
parțial – Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale, Transportului și
Infrastructurii Drumurilor; Ministerul Sănătății – funcțiile Ministerului
Muncii, Protecției Sociale și Familiei; Ministerul Tehnologiilor Informaționale
- parțial funcțiile Ministerului Transportului.
Apare o întrebare absolut
logică: în ce constă scopul funcțional al reformei? Premierul nu a anunțat
acest scop. Așa cum a remarcat într-un comentariu pentru Ziarul «Comunistul» deputatul fracțiunii PCRM,
Oleg Reidman, fuzionarea ministerelor, spre exemplu Ministerul Sănătății și
Protecției Sociale, poate duce la faptul că unul din cele două sectoare va
șchiopăta.
«Comuniștii au avut experiența
fuzionării Ministerului Protecției Sociale cu Ministerul Sănătății. Însă,
foarte curînd ne-am confruntat cu faptul că unul din cele două sectoare a început
să șchiopăteze rău de tot, și anume – protecția socială. De facto, acestea sunt
două sfere foarte specifice, fuzionarea cărora este dubioasă la nivelul
adoptării deciziilor, la nivelul la care aceste decizii se adoptă astăzi. Noi
vedem că practic toate sectoarele sunt gestionate în regim manual, dar nu în
baza planurilor.
Adică, este o mișcare pur populistă. Clasa funcționarilor a
pierdut totalmente încrederea populației, de aceea, ei încearcă să ridice
steagul pe calea reducerii numărului de funcționari, care, permanent, mint
oamenii și nu fac nimic pentru cetățeni», a subliniat Oleg Reidman.
Nu veste exclus că suplimentar
vor fi create agenții, care vor apărea fie în rezultatul fuzionării, fie în
rezultatul pierderii anumitor funcții de către ministere. Acest exemplu l-am
văzut deja la crearea Agenției Naționale pentru siguranța alimentelor.
O sumă
imensă de bani din străinătate a fost cheltuită pentru reparația edificiului în
care își are sediul Agenția, iluminare, trotuare. Iar în rezultat, eficiența
ANSA s-a exprimat în faptul că în școlile și grădinițele din țară au fost
livrate produse alimentare alterate, cu termenul depășit și cu paraziți.
«Agenția Națională pentru
siguranța alimentelor se gîndește exclusiv la securitatea producerii
alimentelor, importul și exportul acestora. Ministerul Educației, de asemenea,
nu s-ar face responsabil pentru aceasta (pentru livrarea produselor alimentare
de proastă calitate în instituțiile de învățămînt – nota red.). Centrul de
Sănătate Publică și-a pierdut funcțiile pe care le-a transmis ANSA, însă,
Agenția nu a primit și competențele suplimentare cumulativ acestor funcții. În
consecință, copilul îngrijit de șapte bone, n-are un ochi. Acesta nu este
singurul sector unde are loc achiziționarea centralizată a produselor alimentare
– sectorul de sănătate, Armata Națională, instituțiile penitenciare ș.a.m.d.
Dacă e să nu ne grăbim la cererile Fondului Monetar Internațional, dar să facem
totul cumpătat, posibil, reforma propusă nu ar fi fost așa de rea. Însă, felul în
care se face acest lucru nu va aduce rezultate. Cu excepția reclamei, dar
reclamele, din cîte se știe, sunt foarte puternice. Din toate televizoarele se
exclamă că este frumos. Însă, în realitate, vom vedea continuarea exemplului
Agenției Naționale pentru siguranța alimentelor», a remarcat Oleg Reidman.
Sarcină clară
Ideea
privind restructurarea puterii executive nu este nouă. Primii care au vorbit
despre acest lucru au fost comuniștii, după alegerile din 2005. Scopul
principal al programelor guvernului pentru următorii patru ani era modernizarea
Moldovei. Anume din acest considerent, cu scopul păstrării orientării sociale a
tuturor programelor și proiectelor de stat, a tuturor acțiunilor practice, de
asemenea, pentru formarea unei noi generații de alegători, orientate spre
valorile de bază ale statului moldovenesc, a și fost propusă reforma.
Cel de-al treilea președinte al
Moldovei, Vladimir Voronin, în discursul său din 8 aprilie 2005 în plenul
Parlamentului, a declarat că «înainte de a moderniza țara trebuie de modernizat
însăși puterea executivă». Potrivit lui, majorarea de 9 ori a numărului
personalului în organele puterii executive în ultimii 15 ani, a generat
deformații politice și social-economice serioase.
Pentru a
scăpa de umflarea aparatului birocratic, comuniștii propuneau reducerea
personalului. Sarcina principală era de a nu permite crearea celui de-al doilea
nivel al puterii executive, a așa numitelor departamente. Acest fapt, ar fi
permis, la rîndul său, automatizarea deciziilor curente ale Guvernului,
reducerea considerabilă a personalului, asigurarea angajaților cu salariu
decent, anticoruptibil.
În rezultat, puterea executivă a
trecut printr-o reorganizare profundă. A fost schimbată structura puterii
executive, împuternicirile, numărul minim de angajați în organele puterii
centrale. Concomitent, s-a exclus duplicitatea funcțiilor și obligațiilor
ramurilor organelor publice centrale, a subdiviziunilor lor structurale,
aparatelor și instituțiilor centrale, instituțiilor de specialitate din
subordinea organelor centrale. În perioada anilor 2006 – 2008, circa 70 % din
acțiunile planificate în contextul reformei au fost îndeplinite.
«În fața comuniștilor a fost
pusă sarcina: reducerea anuală a aparatului administrativ cu 10 %. Și în
fiecare an, înainte de adoptarea bugetului, cînd se examina componența
ministerelor și altor instituții, numărul limită era redus cu încă 10 %. În
cazul în care continuitatea planurilor, scopurilor și metodelor, pe care
comuniștii le-au edificat și realizat, ar fi fost păstrată, sunt convins că,
astăzi, societatea ar fi simțit acest lucru. Însă, după cum vedem, economia
este restrînsă, numărul persoanelor încadrate în cîmpul muncii se reduce. Pe
timpul comuniștilor, bugetele fondului asigurărilor medicale oblicatorii și
fondului asigurărilor sociale nu au fost niciodată deficitare, întotdeauna, au înregistrat
profit. Astăzi, din păcate, Guvernul înregistrează deficit la fiecare pas.
Acest lucru depinde, inclusiv, și de situația demografică din țară, de rata de
angajare pentru că salariul reprezintă baza. Pentru că ei nu pot gestiona
aceste procese, este și firesc ca faptul dat să se reflecte și asupra
finanțelor publice», a remarcat Oleg Reidman, care în perioada sus menționată,
ocupa funcția de consilier al președintelui pentru probleme economice.
Mîinile prea lungi
Reforma pentru restructurarea
Guvernului presupune și manipulări politice. Și anume: concentrarea puterii
executive în mîinile unui singur partid politic. Or, eliberarea cîtorva locuri în
Guvern pentru invitarea în coaliție, spre exemplu, a socialiștilor. Oleg
Reidman a remarcat că asemenea motive sunt stabilite și în reforma
administrativ-teritoriale, cînd fuzionarea primăriilor este orientată spre
concentrarea resursei administrative în mîinile unui singur partid politic.
«Reforma
administrativ-teritorială, așa cum spun unii «specialiști» din cei foști, s-a încercat
deja a fi implementată, iar comuniștii, chipurile, au anulat-o din cauza
scopurilor lor electorale de conjunctură. În realitate, nu este așa. Între noi
sînt noțiuni diferite în ceea ce privește exercitarea și desemnarea puterii.
Guvernarea în esența sa, în opinia comuniștilor, trebuie să slujească
oamenilor, iar asta înseamnă că ea trebuie să fie la un pas pentru că omul să
poată beneficieze de servicii calificate și justificate legal, dar să nu
cheltuiască bani deloc puțini pentru o deplasare la cîteva zeci de km pentru un
certificat sau pentru un răspuns la una din problemele sale, unde mai pui că
răspunsul este total nesatisfăcător», a explicat Oleg Reidman.
Cum a
explicat deputatul, această percepere diferită a exercitării, desemnării și
funcțiilor guvernării între coaliția existentă și comuniști nu oferă temei
pentru a susține sau a considera corect ceea ce încearcă să facă Guvernul sub
conducerea lui Filip.
«Judecînd după felul în care acest lucru se întîmplă,
există toate motivele de a nu avea înceredere în acest proces. Cred că dacă
poporul va urmări cu atenție rezultatele, oamenii singuri se vor convinge de
faptul că reformele care nu sunt discutate pe larg cu poporul, nu au susținerea
cetățenilor , nu sunt realizate și nu au rezultate pozitive», a concluzionat
Oleg Reidman.
Ecaterina Mîndru
скачать dle 10.6фильмы бесплатно