Actuala guvernare a
democraților în figura Ministerului Educației aplică violența psihologică
împotriva cetățenilor tineri ai Moldovei.
Moartea tragică a tinerei de 18 ani din satul
Hîrbovăț, raionul Anenii Noi, nu a lăsat indiferent niciun om rațional. Acest
caz ieșit din comun este abordat de pedagogi, părinți, copii. Tace doar Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării. Anume acolo stau adevărații vinovați de
producerea acestei tragedii.
Examenele
de bacalaureat generează nu doar tulburări psihice la absolvenți, dar și
suicid. Pentru unii copii, BAC-ul reprezintă limita visurilor, totalurile
anilor de liceu și biletul de viitor. Dacă nu susții examenele înseamnă să nu
justifici încrederea părinților și să fii privat de viitor. Sinuciderea
Adrianei nu este o întîmplare tragică, acesta este rezultatul activității
profesionale criminale ale funcționarilor guvernamentali.
BAC ca și loterie
Toți copiii sînt diferiți, ei au
comportamente diferite în situații critice, reacționează diferit la diverse
evenimente. De regulă, părinții își cunosc copiii, dar nu sînt pedagogi, ei nu
le pot oferi copiilor lor ajutor psihologic. În cazul dat, sarcina părinților
este de a-i face să înțeleagă pe copiii lor că BAC-ul nu este cel mai important
în viața lor. Examenele pot fi susținute repetat, pot obține studii în
continuare pe altă cale. Întotdeauna este o ieșire din situație, iar suicidul,
în niciun caz, nu reprezintă una.
«Astăzi, BAC-ul este o loterie.
Elevul poate fi eminent, dar nu este sigur că va susține la fel de bine și
examenele de bacalaureat. Și, dimpotrivă, un elev mediu poate lua note înalte»,
relatează psihologul din cadrul liceului teoretic «Gheorghi Biruitorul» din
orașul Ocnița, Angela Rusu. «Motive sînt multe. În primul rînd depinde de
rezistența la stres a elevului. Dar noi ne mai confruntăm și cu faptul că
testele elevilor sînt estimate foarte subiectiv. Baremele (schemele de evaluare
a testelor) sînt elaborate neprofesionist. Întrebările nu corespund programelor
curriculare. În afară de aceasta, deseori, ele sînt formulate în așa fel încît
elevul nu poate înțelege esența întrebării, dar și sarcinile sînt, uneori,
foarte complicate. Sînt cazuri că nici pedagogii nu le pot rezolva fără surse
de referință. Acest lucru se referă atît la științele exacte cît și la cele
umanitare.
Copiii, ajungînd în auditorii cu
camere video, ferestre închise, fără aerisire — suportă un mare stres. Dacă le
este sete, beau apă în cantități foarte mici ca să nu vrea la veceu, deoarece
au voie să iasă o singură dată. Oare nu este aceasta o bătaie de joc față de
copiii noștri?».
Despre faptul că testele nu sînt
evaluate corect părinții vorbesc tot timpul. Ne putem referi la un exemplu de
anul trecut. Istoria perioadei sovietice și post-sovietice este redată în
manualul de clasa a 12-a într-o pagină și jumătate. Nici în manualele claselor
mai mici nu se regăsește mai mult. Însă, majoritatea întrebărilor la examen au
fost dedicate anume acestei perioade. Printre altele a mai fost și următoarea
întrebare: la destrămarea Uniunii Sovietice, Mihail Gorbaciov a contribuit la
creșterea democrației în fostele republici sovietice sau el este vinovat de
această destrămare. Și se mai indica că elevul trebuie să-și expună propria
poziție. După logica elaboratorilor, absolventul trebuia să-și construiască
răspunsul legat de democrație. Însă, acei elevi care au scris adevărul — adică,
despre faptul că Gorbaciov a contribuit la destrămarea URSS, au primit zero
puncte. Iar dacă elevul a ghicit, pur și simplu, poziția
elaboratorilor-democrați, a luat nota maximă — 12 puncte. Elaboratorii au
scuipat pe opinia absolvenților pe care, chipurile, trebuiau să o aibă în
vedere. Unde este aici adevărul și dreptatea?
Speranțe nejustificate
«Fetița din Hîrbovăț, care nu a
susținut examenul de BAC, a fugit de acasă nu doar din cauza notei proaste. Ea
era unicul copil din sat care studia la liceu. Pentru ea a fost un stres, o
rușine. Atunci cînd se afișează rezultatele examenelor de bacalaureat, se cere
prezența psihologilor. Și acest lucru este corect. Însă, acest lucru denotă și
faptul că demult se știe despre eventualele tulburări psihice la copii. Se știe
că acest lucru poate genera nu doar stare de inconștiență», explică Angela
Rusu.
Fetița cu care s-a produs tragedia
locuia în sat. Copiii de la sate sînt mult mai puțin rezistenți la stres. Prea
multe speranțe s-au pus pe seama absolventei și ea a decis că nu le-a
justificat. După toată probabilitatea, cu ea la școală nu a lucrat nici
psihologul și nici dirigintele. Dar unde au fost maturii atunci cînd copilul
și-a văzut nota negativă?
Acum, se vorbește mult despre
violență. Dar faptul că standul cu note stă afișat timp de o lună după examene
și acesta poate fi examinat de oricui nu-i este lene, de asemenea, poate fi
considerată o formă de violență psihică. Notele sînt fotografiate, distribuite
în rețelele de socializare. Dar eu nu cred că ea se temea anume de rușine. Cel
mai probabil, copilul s-a închis în sine. Atunci cînd a aflat notele, efectul
neașteptat a provocat o depresie care a și generat comportamentul
incontrolabil.
Copiii
care nu sînt pregătiți pentru stres trebuie să fie monitorizați de psihologi pe
parcursul întregului proces de studii. În special, de la 14 ani, atunci cînd
începe să se manifeste criza vîrstei adolescentine. Fiecare psiholog trebuie să
știe care copil poate nimeri în grupul de risc. Pentru stresul ce urmează,
legat de examene, iar examenele întotdeauna sînt un stres — trebuie să fie
pregătiți nu doar absolvenții dar și părinții. Atît timp cît nu va exista o
colaborare onestă familie-școală, nu doar pe hîrtie, dar și în realitate, noi
ne putem confrunta cu asemenea situații», a subliniat Angela Rusu.
Calcul psihologic
Liceenii se află în stare de stres
nu doar nemijlocit înainte de examene, dar și pe parcursul celor trei ani de
liceu, în așteptarea acestor examene. În toată această perioadă are loc
distrugerea psihicului tinerilor noștri. Cursul gimnazial este absolvit de
copii normali, iar din liceu ies copii cu nervii la pămînt, cu nevroze,
tulburări psihice. Iar aceste afecțiuni se pot dezvolta și manifesta și la
vîrsta de 30 de ani.
Responsabilitatea
pentru acțiunile suicidale ale copiilor, de regulă, este pusă pe seama școlii
și părinților. De multe ori, școala scontează pe părinți, iar părinții pe
profesori. În consecință, de copiii nu se mai ocupă nimeni. Vorbind despre
responsabilitate cu participarea părinților și pedagogilor, noi prea mult
simplificăm schema. Există al treilea element, care, întotdeauna, iese basma
curată. Guvernarea. În cazul dat — Ministerul Educației, Culturii și
Cercetării.
Anume
funcționarii guvernamentali elaborează teste ucigașe, introduc condiții de
gestapo la examene, elaborează programe, implementează reforme distructive. În
ultimii 8-9 ani de zile, funcționarii ministeriali sînt departe de învățămînt,
acolo nu sînt profesioniști care să fi lucrat ani la rînd în școli și să
cunoască toate problemele. Învățămîntul a devenit politizat și corupt.
Dacă o
instituție de învățămînt, mai ales cu predare în limba rusă, se adresează
Ministerului după ajutor sau un sfat, în răspuns primește reacția de furie a
funcționarilor neprofesioniști, care nu înțeleg ce se vrea de la ei, după care
urmează controale ministeriale, care nu au nimic cu procesul de studii.
…Deci, ce să facem, totuși, cu
acest BAC? Cum să facem procesul de studii fără durere și suferință pentru
copii? Cum să le protejăm sănătatea psihică și chiar viața?
«Este necesar de a modifica sistemul de instruire în licee», răspunde
Angela Rusu. «Este necesar ca subiectele testelor de bacalaureat să corespundă
subiectelor care se regăsesc în cursul de instruire și testările preliminare.
Este necesar de a revizui sistemul de educație, în special, sistemul de
predare, precum și sistemul de elaborare a baremelor. Cei care le elaborează
acum nu au nicio tangență cu școala. Nu au idee despre cunoștințele copiilor.
Subiectul BAC-ului abordează procesele profunde în educația moldovenească,
descoperă toate neajunsurile, toți nervii putrezi. Și dacă noi, într-adevăr,
dorim binele tuturor copiilor din Moldova, nu trebuie să rămînem deoparte».
Natalia Ustiugova
скачать dle 10.6фильмы бесплатно