Ruleta mortală a educației
РУС. MOLD.
» » Ruleta mortală a educației

Ruleta mortală a educației

29-07-2018, 10:01
Viziuni: 866
  
Versiunea de tipar   
Ruleta mortală a educațieiActuala guvernare a democraților în figura Ministerului Educației aplică violența psihologică împotriva cetățenilor tineri ai Moldovei.

 

Moartea tragică a tinerei de 18 ani din satul Hîrbovăț, raionul Anenii Noi, nu a lăsat indiferent niciun om rațional. Acest caz ieșit din comun este abordat de pedagogi, părinți, copii. Tace doar Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Anume acolo stau adevărații vinovați de producerea acestei tragedii.

 
Examenele de bacalaureat generează nu doar tulburări psihice la absolvenți, dar și suicid. Pentru unii copii, BAC-ul reprezintă limita visurilor, totalurile anilor de liceu și biletul de viitor. Dacă nu susții examenele înseamnă să nu justifici încrederea părinților și să fii privat de viitor. Sinuciderea Adrianei nu este o întîmplare tragică, acesta este rezultatul activității profesionale criminale ale funcționarilor guvernamentali.

 

BAC ca și loterie

 

Toți copiii sînt diferiți, ei au comportamente diferite în situații critice, reacționează diferit la diverse evenimente. De regulă, părinții își cunosc copiii, dar nu sînt pedagogi, ei nu le pot oferi copiilor lor ajutor psihologic. În cazul dat, sarcina părinților este de a-i face să înțeleagă pe copiii lor că BAC-ul nu este cel mai important în viața lor. Examenele pot fi susținute repetat, pot obține studii în continuare pe altă cale. Întotdeauna este o ieșire din situație, iar suicidul, în niciun caz, nu reprezintă una.

 

«Astăzi, BAC-ul este o loterie. Elevul poate fi eminent, dar nu este sigur că va susține la fel de bine și examenele de bacalaureat. Și, dimpotrivă, un elev mediu poate lua note înalte», relatează psihologul din cadrul liceului teoretic «Gheorghi Biruitorul» din orașul Ocnița, Angela Rusu. «Motive sînt multe. În primul rînd depinde de rezistența la stres a elevului. Dar noi ne mai confruntăm și cu faptul că testele elevilor sînt estimate foarte subiectiv. Baremele (schemele de evaluare a testelor) sînt elaborate neprofesionist. Întrebările nu corespund programelor curriculare. În afară de aceasta, deseori, ele sînt formulate în așa fel încît elevul nu poate înțelege esența întrebării, dar și sarcinile sînt, uneori, foarte complicate. Sînt cazuri că nici pedagogii nu le pot rezolva fără surse de referință. Acest lucru se referă atît la științele exacte cît și la cele umanitare.

 

Copiii, ajungînd în auditorii cu camere video, ferestre închise, fără aerisire — suportă un mare stres. Dacă le este sete, beau apă în cantități foarte mici ca să nu vrea la veceu, deoarece au voie să iasă o singură dată. Oare nu este aceasta o bătaie de joc față de copiii noștri?».

 

Despre faptul că testele nu sînt evaluate corect părinții vorbesc tot timpul. Ne putem referi la un exemplu de anul trecut. Istoria perioadei sovietice și post-sovietice este redată în manualul de clasa a 12-a într-o pagină și jumătate. Nici în manualele claselor mai mici nu se regăsește mai mult. Însă, majoritatea întrebărilor la examen au fost dedicate anume acestei perioade. Printre altele a mai fost și următoarea întrebare: la destrămarea Uniunii Sovietice, Mihail Gorbaciov a contribuit la creșterea democrației în fostele republici sovietice sau el este vinovat de această destrămare. Și se mai indica că elevul trebuie să-și expună propria poziție. După logica elaboratorilor, absolventul trebuia să-și construiască răspunsul legat de democrație. Însă, acei elevi care au scris adevărul — adică, despre faptul că Gorbaciov a contribuit la destrămarea URSS, au primit zero puncte. Iar dacă elevul a ghicit, pur și simplu, poziția elaboratorilor-democrați, a luat nota maximă — 12 puncte. Elaboratorii au scuipat pe opinia absolvenților pe care, chipurile, trebuiau să o aibă în vedere. Unde este aici adevărul și dreptatea?

 

Speranțe nejustificate

 

«Fetița din Hîrbovăț, care nu a susținut examenul de BAC, a fugit de acasă nu doar din cauza notei proaste. Ea era unicul copil din sat care studia la liceu. Pentru ea a fost un stres, o rușine. Atunci cînd se afișează rezultatele examenelor de bacalaureat, se cere prezența psihologilor. Și acest lucru este corect. Însă, acest lucru denotă și faptul că demult se știe despre eventualele tulburări psihice la copii. Se știe că acest lucru poate genera nu doar stare de inconștiență», explică Angela Rusu.

 

Fetița cu care s-a produs tragedia locuia în sat. Copiii de la sate sînt mult mai puțin rezistenți la stres. Prea multe speranțe s-au pus pe seama absolventei și ea a decis că nu le-a justificat. După toată probabilitatea, cu ea la școală nu a lucrat nici psihologul și nici dirigintele. Dar unde au fost maturii atunci cînd copilul și-a văzut nota negativă?

 

Acum, se vorbește mult despre violență. Dar faptul că standul cu note stă afișat timp de o lună după examene și acesta poate fi examinat de oricui nu-i este lene, de asemenea, poate fi considerată o formă de violență psihică. Notele sînt fotografiate, distribuite în rețelele de socializare. Dar eu nu cred că ea se temea anume de rușine. Cel mai probabil, copilul s-a închis în sine. Atunci cînd a aflat notele, efectul neașteptat a provocat o depresie care a și generat comportamentul incontrolabil.

 

Copiii care nu sînt pregătiți pentru stres trebuie să fie monitorizați de psihologi pe parcursul întregului proces de studii. În special, de la 14 ani, atunci cînd începe să se manifeste criza vîrstei adolescentine. Fiecare psiholog trebuie să știe care copil poate nimeri în grupul de risc. Pentru stresul ce urmează, legat de examene, iar examenele întotdeauna sînt un stres — trebuie să fie pregătiți nu doar absolvenții dar și părinții. Atît timp cît nu va exista o colaborare onestă familie-școală, nu doar pe hîrtie, dar și în realitate, noi ne putem confrunta cu asemenea situații», a subliniat Angela Rusu.

 

Calcul psihologic

 

Liceenii se află în stare de stres nu doar nemijlocit înainte de examene, dar și pe parcursul celor trei ani de liceu, în așteptarea acestor examene. În toată această perioadă are loc distrugerea psihicului tinerilor noștri. Cursul gimnazial este absolvit de copii normali, iar din liceu ies copii cu nervii la pămînt, cu nevroze, tulburări psihice. Iar aceste afecțiuni se pot dezvolta și manifesta și la vîrsta de 30 de ani.

 

Responsabilitatea pentru acțiunile suicidale ale copiilor, de regulă, este pusă pe seama școlii și părinților. De multe ori, școala scontează pe părinți, iar părinții pe profesori. În consecință, de copiii nu se mai ocupă nimeni. Vorbind despre responsabilitate cu participarea părinților și pedagogilor, noi prea mult simplificăm schema. Există al treilea element, care, întotdeauna, iese basma curată. Guvernarea. În cazul dat — Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.

 

Anume funcționarii guvernamentali elaborează teste ucigașe, introduc condiții de gestapo la examene, elaborează programe, implementează reforme distructive. În ultimii 8-9 ani de zile, funcționarii ministeriali sînt departe de învățămînt, acolo nu sînt profesioniști care să fi lucrat ani la rînd în școli și să cunoască toate problemele. Învățămîntul a devenit politizat și corupt.

Dacă o instituție de învățămînt, mai ales cu predare în limba rusă, se adresează Ministerului după ajutor sau un sfat, în răspuns primește reacția de furie a funcționarilor neprofesioniști, care nu înțeleg ce se vrea de la ei, după care urmează controale ministeriale, care nu au nimic cu procesul de studii.

 

…Deci, ce să facem, totuși, cu acest BAC? Cum să facem procesul de studii fără durere și suferință pentru copii? Cum să le protejăm sănătatea psihică și chiar viața?

 
«Este necesar de a modifica sistemul de instruire în licee», răspunde Angela Rusu. «Este necesar ca subiectele testelor de bacalaureat să corespundă subiectelor care se regăsesc în cursul de instruire și testările preliminare. Este necesar de a revizui sistemul de educație, în special, sistemul de predare, precum și sistemul de elaborare a baremelor. Cei care le elaborează acum nu au nicio tangență cu școala. Nu au idee despre cunoștințele copiilor. Subiectul BAC-ului abordează procesele profunde în educația moldovenească, descoperă toate neajunsurile, toți nervii putrezi. Și dacă noi, într-adevăr, dorim binele tuturor copiilor din Moldova, nu trebuie să rămînem deoparte».
 
Natalia Ustiugova

скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: