…Ascultînd
povestirea interlocutorului meu, mi-am amintit un cîntec dintr-un film pentru
copii: «Nici la marginea prăpastiei, nici în gura lupului nu vă pierdeţi
curajul şi credeţi în fericire!».
În ajunul
zilei de 6 iulie, de ziua deportărilor, el şi-a adus aminte că era copil pe atunci şi, în ciuda vremurilor grele, s-a
găsit loc şi pentru episoade hazlii.
O
aruncătură de băţ pînă la libertate
După ce a absolvit Institutul Pedagogic din
Bălţi, Nicolai Nicolaevici Lazăr a devenit bălţean. Şi asta pentru că s-a îndrăgostit de o
fată din Bălţi, pe care părinţii, nicidecum, nu acceptau să o lase la muncă în
alte localităţi. Aşa că şi-a găsit un serviciu pe măsură, a devenit, mai întîi,
tată de fiică, apoi — gemeni — fiu şi fiică, iar acum, începe să numere şi să
dădăcească nepoţii. Atunci, însă, pe 6 iulie 1949, el avea doar opt ani.
— În acea noapte, mama ne-a trezit şi ne-a spus
să stăm cuminţi pentru că la noi au venit oameni importanţi. Nouă nu ne-a plăcut
deloc acest lucru, vroiam să dormim, însă, nimeni nu ne solicita opinia. A
apărut un soldat înarmat, cu el era şi un activist din sovietul sătesc, care,
înţelegînd importanţa poziţiei sale, aproape că festiv a citit de pe foaie un
text, din care era clar că mama noastră este burgheză şi că locul nostru este
în taiga unde va trebui să muncim din greu drept pedeapsă pentru acest păcat.
Apoi, cei doi au scos o masă din casă, au blocat cu ea uşa de la intrare şi
ne-au ordonat să aşteptăm pînă la sosirea transportului care ne va duce la
staţia feroviară. Ei s-au aşezat la acea masă şi, la scurt timp, au adormit.
Noi, trei fraţi, asta şi aşteptam — am trecut pe brînci pe sub masă şi am ieşit
în stradă pentru a ne lăuda băieţilor vecini că ne vom plimba cu trenul pe care
nu l-am văzut în viaţă.
Ioana Nicolaevna, mama huliganilor, a depistat
lipsa lor dar nu s-a apucat să se bage pe sub masă pentru că mai avea o uşă în
spatele casei. S-a dus să-i caute. În stradă a întîlnit un vecin, căruia, din
fericire, nu-i era dat să călătorească în Siberia. El îşi respecta vecina, care
avea studii pedagogice, iar soţul — fost director de şcoală. Soţul Ioanei
Nicolaevna a fost ridicat mai înainte pe criterii politice.
— Aţi fugi în pădure, Ioana Nicolaevna, pînă la
marginea fîşiei e doar o aruncătură de băţ, — a continuat el. — Acolo ne vom
întîlni pînă or veni vremuri mai bune.
— Unde să mă duc cu asemenea hoardă? — a
răspuns mama cu amărăciune. — Cu ce-i voi hrăni în pădure? Şi apoi, m-am
obişnuit să ascult legea. Fie ce o fi.
Aşa că dimineaţa, familia Lazăr, împreună cu
alţii au fost urcaţi în camion pînă la staţia Bucovăţ, iar de acolo, cu toţii
au fost încărcaţi în vagoane — şi a început lunga călătorie spre vest.
— Cel mai clar î-mi aduc aminte că eram hrăniţi
de trei ori pe zi, — îşi aminteşte Nicolai Lazăr. — Se deschidea uşa vagonului
şi soldatul striga: «Două căldări, trei saci, trei oameni!». Iniţial, doritori
de a căra sacii nu prea erau, apoi erau prea mulţi.
Ulterior, oamenii au
înţeles şi motivul: cei care mergeau după mîncare, îşi umpleau pe drum
buzunarele şi sînul cu pîine pentru ca la următoarea staţie să facă schimb pe
tutun. Trei sute de ani, turcii, fiind stăpîni peste noi, jupuiau şi pielea de
pe pămîntenii noştri pentru hoţie, iar noi aşa şi nu ne-am dezvăţat să furăm!
Iar eu m-am gîndit involuntar: fără îndoială,
unii din acei hoţi se numără, astăzi, printre oligarhii noştri …
Cum s-au
făcut basarabenii siberieni
— Sosirea noastră în taiga a fost asemenea aterizării pe Marte, — spune Nicolai Lazăr. — Şi problema nu consta în peisajul forestier, cu care
ne obişnuisem, deja, pe drum. Pe peronul inexistent, am fost întîmpinaţi de
paznicii lagărului, în special femei. Ele erau îmbrăcate în tunici, pantaloni
«galife» şi înfăşurate în plase împotriva ţînţarilor. Moldovencele au început
să se crucească: «Doamne, fereşte şi păzeşte! Diavolii! Dispari!». Şi dacă nu
înţelegeau limba noastră, în loc să dispară, paza ne-a ordonat să mergem pînă
la barăcile pregătite pentru noi. A doua zi, însă, a venit rîndul paznicilor să
se crucească, pentru că femeile noastre, după ce au cunoscut muşcăturile de
ţînţar şi moschito, au ieşit la muncă în pădure … în pantaloni bărbăteşti.
Înainte de a distribui oamenii la muncă,
comandantul lagărului explica deportaţilor că nu au voie să iasă din lagăr la o
depărtare mai mare de 15 km. Deşi, uneori mergeau în oraşul Taişet, pînă la
care era 100 de km, însă pentru a ajunge pînă la Irkutsk, era nevoie de un
permis special.
— Da cine putea fugi de acolo, fără să ştie
limba rusă şi fără acte? — Explică Nicolai Nicolaevici. — Este adevărat că s-a
găsit un curajos. Era un rom care a spus că un ţigan nu poate trăi multă vreme
în unul şi acelaşi loc. S-a învrednicit să ajungă pînă în Moldova, acolo l-au
prins şi l-au trimis înapoi. Noi, însă, la început, trăiam o viaţă total
neobişnuită. În acele saraiuri lungi, fiecărei familii în revenea cîte o odaie
mică separată, în care încăpeau, cu drepturi egale, oamenii şi animalele
domestice. Cu timpul, aveam şi noi cîteva capre. Iniţial, a fost Galea, care
ceea ce a învăţat să facă din start era să fure cartofi din rezervele noastre.
Cu timpul, viaţa s-a mai aranjat. În lagărul nostru era şcoală primară, punct
medical, brutărie, baie, club.
Deşi acolo trăiau şi oameni ai locului, această
localitate nu avea nicio denumire, aşa că cei care se năşteau acolo, pînă
astăzi în paşaport scrie: «Locul naşterii — kilometrul 92» şi denumirea acelei
porţiuni de cale ferată. Pentru noi, băieţii, asta a fost pur şi simplu
continuarea copilăriei. Mergeam de-a lungul liniilor de cale ferată la şcoală —
şapte km încolo, şapte km înapoi, cînd se făcea, deja, noapte, mama trebuia,
permanent, să-şi facă griji pentru noi. În schimb, în pădure erau atît de multe
ciuperci şi pomuşoare, era atît de vesel atunci cînd, primăvara, caprele ne
dădeau cîte 14 kg. de lapte şi puteam să ne înfruptăm cu carne! Surioara
noastră, Liusea, care în ziua deportării avea doar trei ani şi jumătate, în
Siberia, mergea la grădiniţă, învăţa repede poezii şi cîntece în limba rusă şi
le cînta cu mare plăcere şi cu orice ocazie. Unica noastră durere era lipsa
tatei, care se chinuia în lagărul pentru deţinuţii politici. Acolo unde muncea
el, era o inscripţie murală imensă: «canalul Volga — Don — construcţie
comsomolistă de importanţă primordială!».
Drumul
lung spre casă
— Se făcuse anul 1953. În primele zile de
martie murise Stalin, noi, însă, a trebuit să mai aşteptăm încă trei ani pînă a
reveni acasă. Se pare că ne încadrasem atît de bine în Siberia că pentru
reîntoarcerea noastră era nevoie de mult mai mult transport. Pentru că în
timpul în care ne-am aflat acolo, în lagăr, au fost jucate cteva nunţi,
inclusiv, nunta surorii noastre mai mari — Eutalia, care a născut fii, iar în
paşapoartele lor, pînă acum, scrie «kilometrul 92».
Aşa că viitorul bălţean, încă trei sezoane, s-a
văzut nevoit să-şi îndeplinească obligaţiunile sale familiale de bază — să
pregătească pentru iarnă crenguţe de con pentru hrana caprelor. După moartea
lui Stalin a urmat amnistia nu doar pentru oamenii cumsecade, dar şi pentru
deţinuţii din lagărele destinate celor care au încălcat legea. Fiind în
libertate, ei, în drumul din Siberia spre Europa, au început să fure din
oraşele şi satele asiatice ale Uniunii.
— A avut de tras şi familia noastră, spune
Nicolai Nicolaevici. — Fratele meu mai mare, Ion, a mers în satul vecin — Parendu, unde
locuiau cei din Ţările Baltice, deportaţi în anul 1940. Noi procuram de la ei
cartofi, făină şi alte produse. În drum spre casă, Ion a fost atacat de hoţi,
care i-au luat toate produsele. Mama era bucuroasă că l-au lăsat în viaţă. În
sfîrşit, ne-au permis şi nouă să revenim în Nisporeni-ul de baştină. Aici, a
trebuit să ne cazăm la rude, pentru că casa noastră fusese confiscată. Casa
noastră era destul de încăpătoare, mulţi ani la rînd, ea a servit drept
grădiniţă. Curînd a revenit şi «comsomolistul» nostru din exil, un bătrîn
bărbos şi slab, în care era greu să-l recunoşti pe tata. În calitate de fost
deţinut politic, lui nu i s-a permis să construiască casă în Nisporeni, i s-a
oferit un loc de muncă în calitate de profesor în şcoala din sat, ulterior, şi
teritoriul adiacent şcolii a fost atribuit pentru construcţia caselor. Acolo am
şi trăit, am crescut şi ne-am împrăştiat în lume.
Desigur, Siberia, taiga, lagărul — erau locuri
de exil. Dar moldovenii nici acolo nu s-au pierdut cu firea. La kilometrul 92
ei au săpat fîntînă, pentru că pînă atunci aduceau apă din rîu pe care o
foloseau pentru băut şi prepararea bucatelor. Acolo, basarabenii au început a
cultiva legume, i-au învăţat pe gospodarii locului să facă vin, iar pe
gospodine — să prepare bucate alese. Mulţi dintre cei care au văzut lumina
zilei acolo, ascultînd povestirile celor în vîrstă, visează să vadă cu ochii
proprii acele locuri.
Ion Mardari
скачать dle 10.6фильмы бесплатно